ה"ניו יורק טיימס" הגיש תביעה נגד OpenAI ומיקרוסופט בגין הפרת זכויות יוצרים, בטענה שאימנו את הצ'אטבוט הפופולרי ChatGPT וכלי בינה מלאכותית נוספים באמצעות הקניין הרוחני שלו ללא אישור.
1 צפייה בגלריה
ניו יורק טיימס ו-ChatGPT
ניו יורק טיימס ו-ChatGPT
ניו יורק טיימס ו-ChatGPT
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
לפי התביעה, שהוגשה לבית משפט פדרלי במנהטן, מיליוני מאמרים שפורסמו על ידי העיתון היוקרתי שימשו לאימון צ'אטבוטים כמו ChatGPT של OpenAI ו-Copilot של מיקרוסופט, שכעת מתחרים עם העיתון כמקור אמין למידע. מיקרוסופט היא המשקיעה הגדולה ביותר ב-OpenAI, והצ'אטבוט שלה מבוסס על מודל השפה GPT-4 שפותח על ידי בת-חסותה.
עלייתה של הבינה המלאכותית בשנה האחרונה מציבה אתגר משמעותי בפני כל העוסקים בתחום זכויות היוצרים, כולל בתי המשפט: מודלים של AI צריכים להתאמן על כמויות עצומות של מידע - טקסטים, תמונות, סרטונים וכו' - על מנת ליצור תוכן חדש בכוחות עצמם. רבים מהם התאמנו על מידע שזמין לצפייה באינטרנט אך מוגן בזכויות יוצרים, מה שהוביל לשורה של תביעות מצד אמנים ויוצרים, בהם הסופרים ג'ונתן פרזנן, ג'ון גרישם וג'ורג' ר.ר מרטין והקומיקאית שרה סילברמן. חברות הטכנולוגיה מצידן טוענות שמדובר ב"שימוש הוגן".
"העיתונות של הטיימס היא העבודה של אלפי עיתונאים, שההעסקה שלהם עולה מאות מיליוני דולרים בשנה", נכתב בתביעה, "הנאשמים נמנעו מלהשקיע מיליארדי דולרים שהטיימס השקיע ביצירת העבודה בכך שנטלו אותה ללא אישור וללא פיצוי".
ריפרש
הדילמה של פייסבוק עם סרטוני החטופים / עם אמי פלמור
42:59
ה"ניו יורק טיימס" לא נקב בתביעה בסכום ספציפי שהוא דורש לקבל כפיצוי מ-OpenAI וממיקרוסופט, אך טען כי על הנאשמות לשאת באחריות על נזק של "מיליארדי דולרים". התביעה גם דורשת להורות לשתי חברות הטכנולוגיה למחוק צ'אטבוטים ודאטה שעשו שימוש בחומרים של העיתון.
התביעה מגיעה כשבועיים לאחר ש-OpenAI הודיעה על הסכם עם המו"ל אקסל שפרינגר שיאפשר לחברה לאמן את המודלים שלה על התכנים של כלי תקשורת כמו פוליטיקו, ביזנס אינסיידר, בילד ודי וולט. לפי דיווח של אתר בלומברג, במסגרת ההסכם תשלם OpenAI למו"ל הגרמני עשרות מיליוני אירו. לפני כחצי שנה חתמה OpenAI על הסכם דומה עם סוכנות הידיעות AP.
OpenAI ניהלה משא ומתן גם עם הניו יורק טיימס, שפנה אליה באפריל בניסיון להגיע ל"פתרון מוסכם" לסוגיית השימוש בתכנים שלו, אך לפי העיתון המגעים הגיעו לאחרונה למבוי סתום.