מחשוב קוונטי הוא אחד התחומים המרתקים בעולם הטכנולוגיה בשנים האחרונות. מומחים מאמינים כי כשהטכנולוגיה הזאת תבשיל בעוד כמה שנים, היא תאפשר לפתח תרופות מתקדמות, להילחם במשבר האקלים ובאופן כללי להזניק את תחום הבינה המלאכותית כמה צעדים קדימה.
2 צפייה בגלריה
גרג לוונדר
גרג לוונדר
גרג לבנדר. מזהיר מפני באג Y2Q
(צילום: אינטל)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אבל למחשוב הקוונטי יש גם צד שלילי. בכנס אינטל ויז'ן שהתקיים השבוע בגרייפוויין, טקסס, הזהיר סמנכ"ל הטכנולוגיה של ענקית השבבים, גרג לבנדר, כי תוך 10-15 שנים נגיע לשלב שבו מחשבים קוונטיים יוכלו לפענח את ההצפנות שבהן התעשייה משתמשת כיום - ויש להיערך לכך בהקדם.
"יש מחלוקת בנושא, וקשה לחזות את לוח הזמנים המדויק בזמן שטכנולוגיית הקוונטום ממשיכה להתקדם", אמר לבנדר, "אבל מומחים מעריכים שבעוד עשר שנים פלוס נגיע למצב שאליו הגענו עם באג 2000 (Y2K), ולכן קוראים לו Y2Q. אינטל מתכננת שורה של צעדים על מנת להוביל את התעשייה עם פיתוחים שיהיו חסינים לקוונטום, אבל זה ידרוש מהאקוסיסטם כולו לשתף פעולה כדי שנהיה מוכנים עד 2030".
2 צפייה בגלריה
IBM מחשב קוונטי
IBM מחשב קוונטי
מחשב קוונטי של IBM
(צילום: IBM)
לבנדר הוסיף כי "על אף שמחשבים קוונטיים עם יכולת מלאה עדיין לא קיימים היום, האקרים יכולים לגנוב מידע היום על מנת לפרוץ את ההצפנה בעתיד. כשאני מספר את זה לאנשים שאני מכיר, הם שואלים אותי 'מה אכפת לי? המידע שלי מלפני עשר שנים לא יעניין אותי'. אני עונה להם שמספר הביטוח הלאומי שלהם לא הולך להשתנות. אז הזמן לפעול הוא עכשיו".
בניגוד למחשבים שאנחנו עובדים איתם היום, שמבוססים על שני סוגים של יחידות מידע - 0 ו-1, המחשב הקוונטי מכיל אופציה נוספת, 0 ו-1 בו זמנית בכל מיני קומבינציות, עובדה שמעניקה לו יכולות חישוב מתקדמות ביותר. למחשב הקוונטי המתקדם ביותר כיום יש 127 קיוביטים, אך על מנת ליהנות מיכולות חישוב מתקדמות באמת יש צורך במיליוני קיוביטים, מספר שהתעשייה עדיין רחוקה ממנו.
הכותב הוא אורח אינטל בכנס בטקסס