לא רק בישראל פונים לטכנולוגיה בנסיונות למיגור נגיף הקורונה: לפי דיווח של הוושינגטון פוסט, הממשל האמריקאי מנהל מגעים עם ענקיות טכנולוגיה דוגמת פייסבוק וגוגל, בניסיון להבין האם אפשר למנף את האמצעים שלהן לטובת המאבק בנגיף. על הפרק - שימוש בנתוני מיקום, שיאפשר לבחון האם נשמרים כללי הריחוק החברתי שאמורים לסייע במניעת התפשטות הקורונה.
1 צפייה בגלריה
אישה עם מסכה וסמארטפון
אישה עם מסכה וסמארטפון
שימוש בנתוני מיקום מהסמארטפון
(צילום: shutterstock)
על-פי הדיווח, הדיונים מתקיימים בשיתוף מומחים מארגוני בריאות, בניסיון להפיק מנתונים שמתקבלים מטלפונים חכמים יכולות מעקב טובות יותר אחר התפשטות נגיף הקורונה. הדגש הוא על איסוף מידע אנונימי, שיאפשר לזהות צבירים של התפשטות, למפות ולהתחקות אחריהם. המידע נועד בראש ובראשונה לשימוש על-ידי גופים כמו המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, כלומר ה-CDC, ונבחנים שיתופי פעולה שונים בין ענקיות הטכנולוגיה לבין הממשל.
גם בארצות-הברית חלה התעוררות באשר למשבר הקורונה, לאחר תקופה של הדחקת המצב על-ידי הנשיא דונלד טראמפ, שעבר בעצמו בדיקה לזיהוי הנגיף מוקדם יותר השבוע. הנסיונות להסתייע בענקיות הטכנולוגיה כבר מעוררים ביקורת, מאחר ומדובר בשימוש בנתונים שנאספים על-ידי חברות פרטיות לשימוש ממשלתי, ואם יוחלט ליישם את דרך הפעולה הזו - המשמעות תהיה שכלל האזרחים בארה"ב יהיו חשופים למעקב.
הבית הלבן כבר פנה אל ענקיות הטכנולוגיה בניסיון לגייס אותן לחשיבות המלחמה בהפצת מידע כוזב הקשור לנגיף הקורונה. בשבוע שעבר נערכה שיחה עם נציגי חברות כמו פייסבוק, גוגל, אמזון, טוויטר, אפל ומיקרוסופט, ונידונו דרכים שבהן אפשר וצריך להיאבק בתופעת הפייק ניוז על גבי הפלטפורמות שלהן, כמו גם בתופעות של פישינג, הפצת תיאוריות קונספירציה או נסיונות לייצר רווחים על-גבי הפאניקה הציבורית מקורונה. בנוסף, נציגי חברות הטכנולוגיה שיגרו השבוע הצהרה משותפת על כוונתם להיאבק בתופעות אלה.
בישראל, ההחלטה להעביר תקנות לשעת חירום שעושות שימוש ביכולות טכנולוגיות של השב"כ, ומעניקות סמכות אכיפה למשטרה במטרה להתחקות אחר חולים ולוודא שאין הפרה של תנאי בידוד, עוררה סערה ציבורית גדולה. מומחי פרטיות ומעקב, חוקרים וטכנולוגים, הבהירו כי מדובר בהחלת צעדים דרקוניים שחושפים את כלל הציבור, ובשימוש בכלים ביטחוניים שמופנים כלפי אזרחי ישראל.