אם נותר עוד ספק באשר לתפקידן המכריע של רשתות חברתיות בקמפיין בחירות 2020 לנשיאות ארה"ב - הרי שזה התפוגג לגמרי במהלך הלילה (ד'). פייסבוק וטוויטר נקטו צעדים משמעותיים להגבלת הפצת ה"תחקיר" השנוי במחלוקת של ה"ניו-יורק פוסט" שפורסם אמש, והציג מיילים שלפיהם המועמד הדמוקרטי וסגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, נפגש ב-2015 עם בכיר בחברת גז אוקראינית, בתיווך בנו האנטר. הרפובליקנים טוענים כי לאחר הפגישה פעל ביידן לסכל חקירת שחיתות נגד החברה.
2 צפייה בגלריה
טראמפ נגד טוויטר ופייסבוק
טראמפ נגד טוויטר ופייסבוק
טראמפ נגד טוויטר ופייסבוק
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
בקצרה:
  • בטוויטר חסמו משתמשים שניסו לשתף את התחקיר של הניו-יורק פוסט, או צילומים מתוכו, בטענה כי הוא לא מבוסס וכי קיימת שאלה מהותית לגבי מקור החומרים ששימשו לצורך הכנתו.
  • בפייסבוק הוצבו אזהרות בפני כל מי שביקש לשתף את הסיפור, וטענו כי יגבילו את הפצתו עד שיעבור אימות עובדתי.
  • חשבון הטוויטר האישי של דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני נחסם אף הוא, לאחר שביקשה לשתף את הסיפור ברשת החברתית.
  • הגבלת החשיפה לסיפור היא תקדימית. לראשונה, פייסבוק וטוויטר פועלות בזמן אמת למניעת הפצה של סיפור שמגיע מגוף תקשורת.
אמש צייץ הנשיא המכהן דונלד טראמפ בתגובה להחלטת הרשתות החברתיות על הגבלת החשיפה של הסיפור: "איום ונורא שפייסבוק וטוויטר החליטו להסיר את הסיפור על 'האקדח המעשן' - מיילים הקשורים לג'ו ביידן הישנוני ובנו האנטר בניו-יורק פוסט. זו רק ההתחלה בשבילם".
בסדרת ציוצים, סיפקה טוויטר הקשר רחב יותר באשר להחלטה להגביל את התחקיר השנוי במחלוקת, וטענה כי תוכן התחקיר מפר את כללי השימוש שלה. "המדיניות שלנו מאז שנת 2018 גורסת כי אין לשתף ולהפיץ חומרים שהושגו באופן בלתי חוקי", כתבו בטוויטר. "בנוסף, התמונות המופיעות בפרסום הזה כוללות מידע פרטי - כמו כתובות מייל ומספרי טלפון - דבר המפר את כללי השימוש שלנו".
תגובות הנגד למהלך הזה של פייסבוק וטוויטר, לא איחרה לבוא. פוליטיקאים רפובליקנים תקפו בחזרה וטענו כי מדובר בעוד הוכחה לכך שענקיות הטכנולוגיה לא יבחלו במעשים כדי לגונן על ביידן ולהביא לבחירתו. הסנאטור הרפובליקני טד קרוז פנה ישירות למייסד טוויטר, ג'ק דורסי, וטען כי טוויטר נוהגת בצביעות כשהיא מאפשרת הפצת סיפורים מופרכים על מועמדים אחרים.
הגבלת התפוצה של הסיפור אפשרה לטראמפ ולתומכיו להציף מחדש את האיומים לגבי סעיף 230 - המגן על פלטפורמות רשת מפני אחריות משפטית לגבי התכנים המפורסמים בהן, אלא שלמרבה האירוניה - אם צעד כזה אכן יתממש הוא צפוי להביא להגבלות ולצנזורה נוספת על תכנים ברשתות החברתיות.

ה"תחקיר", המקור והשאלות החשובות

הפרסום של הניו-יורק פוסט כלל חשיפה של מיילים שמוכיחים, לכאורה, כי בעת ששימש כסגן נשיא ארה"ב, נפגש ביידן עם בכיר בחברת הגז האוקראינית שבה שימש בנו האנטר כחבר בוועד המנהלים. המיילים שנחשפו, משנת 2015, הם חלק קטן מהחומרים שנאספו על פי הדיווח מכונן קשיח של מחשבו האישי של האנטר ביידן. הרפובליקנים, ובראשם הנשיא טראמפ, טוענים כבר זמן רב שביידן הפעיל בצורה לא-ראויה ומושחתת את כוחו כסגן הנשיא של אובמה על מנת למנוע חקירת שחיתות באוקראינה נגד חברת הגז.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
ראש בראש. דונלד טראמפ וג'ו ביידן
(צילום: AFP, gettyimages)
החומרים נמסרו לניו יורק פוסט על ידי עורך הדין של טראמפ וראש עיריית ניו-יורק לשעבר, רודי ג'וליאני, שטען כי הוא מחזיק בעשרות אלפי מיילים נוספים, מסרונים, תמונות וסרטונים - בהם נראה האנטר מעשן מה שנחשד כקראק ואף מקיים יחסים עם אישה.
מטעם המועמד הדמוקרטי מיהרו להכחיש את ההאשמות וטענו כי בניו-יורק פוסט לא פנו אליהם לקבלת תגובה או הסבר בעניין הסיפור, ולא חשפו כי המקור של ה"תחקיר" הוא עורך דינו האישי של טראמפ. הם הוסיפו כי יומנו האישי של ביידן נבדק שוב ושום פגישה לא התקיימה בין הצדדים, וכי הטענות האלה כבר נבדקו בעבר ולא נמצאה להן כל הוכחה.