מיקרוסופט הודיעה היום (ג') על כוונתה לרכוש את אקטיוויז'ן בליזארד, אחת מחברות המשחקים הגדולות בעולם שעומדת מאחורי להיטים כמו Call of Duty, Warcraft, Overwatch ו-Candy Crush. שווי העסקה עומד על כ-68.7 מיליארד דולר, סכום שהופך אותה לגדולה ביותר בתולדות מיקרוסופט ולאחת הגדולות בעולם הטכנולוגיה בכלל.
2 צפייה בגלריה
מיקרוסופט ואקטיביז'ן בליזארד
מיקרוסופט ואקטיביז'ן בליזארד
מיקרוסופט ואקטיביז'ן בליזארד
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מיקרוסופט, אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, היא כבר היום שחקנית משמעותית בעולם משחקי הווידאו, הן במחשב והן בעולם הקונסולות. בבעלותה המותג Xbox, שכולל הן קונסולות משחקים והן אולפני פיתוח רבים. רק אשתקד רכשה החברה את חברת המשחקים Bethesda תמורת 7.5 מיליארד דולר. יחד עם האולפנים של אקטיוויז'ן בליזארד, יהיו למיקרוסופט 30 אולפני פיתוח פנימיים.
אקטיוויז'ן בליזארד
מיקרוסופט צופה כי העסקה תיסגר במהלך שנת המס 2023 - בין 1 ביולי 2022 ל-30 ביוני 2023. הרכישה, אם אכן תיסגר ותאושר על ידי הרגולטורים, תצטרף לעסקת ענק נוספת בעולם הגיימינג מהשבועות האחרונים: זו שבמסגרתה חברת Take-2 (המפיצה של סדרת GTA) רכשה את חברת הגיימינג במובייל Zynga תמורת 12.7 מיליארד דולר.
לצד ההודעה על הרכישה, מסרה מיקרוסופט מספר מעודכן של מנויים לשירות Game Pass שלה. בשירות, שמאפשר תמורת תשלום חודשי לגשת למאות משחקים דרך המחשב, קונסולת אקס-בוקס ובמדינות מסוימות (שישראל אינה אחת מהן) גם דרך אפליקציית מובייל או דפדפן במחשב, יש כיום כ-25 מיליון משתמשים. מיקרוסופט הודיעה על כוונתה לשחרר את משחקי אקטיוויז'ן דרך השירות, כפי שהיא עושה כבר היום עם כל משחקיה ביום השקתם. לאקטיוויז'ן בליזארד יש כיום כ-400 מיליוני שחקנים חודשיים ב-190 מדינות ברחבי העולם. חלקם משחקים באמצעות פלייסטיישן של סוני וסוויץ' של נינטנדו, שמתחרות באקס-בוקס, ולא ברור עדיין אם מיקרוסופט תמשיך לפתח כותרים חדשים בסדרות הפופולריות של אקטיוויז'ן לפלטפורמות האלה אחרי שתשלים את הרכישה.

שנה סוערת

עבור אקטיוויז'ן בליזארד, הרכישה מגיעה לאחר שנה סוערת. האשמות בתרבות ארגונית מיזוגנית והתנהגות בלתי נאותה כלפי נשים הובילו למחאת עובדים, גל עזיבות וכן לתביעה של קליפורניה נגד החברה. האיש שנמצא במרכז השערוריות האלה הוא מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, בובי קוטיק, שלפי הדיווחים העלים עין מהתרבות הארגונית הבעייתית. מיקרוסופט הודיעה כי קוטיק ימשיך להוביל את החברה, זאת חרף הקריאות לדירקטוריון החברה להחליפו. עם זאת, קוטיק ידווח לפיל ספנסר, מנכ"ל חטיבת המשחקים של מיקרוסופט. רק לפני מספר חודשים, אמר ספנסר כי מיקרוסופט "מבצעת הערכה מחדש" של מערכת היחסים שלה עם אקטיוויז'ן בליזארד בעקבות התלונות הרבות.
2 צפייה בגלריה
בובי קוטיק, מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד
בובי קוטיק, מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד
יישאר בתפקיד. בובי קוטיק, מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד
(צילום: AFP)
עסקת הענק מגיעה בתקופת קונסולידציה של חברות משחקים, שבה חברות ענק רוכשות חברות קטנות יותר בסכומים שנראו דמיוניים רק לפני כמה שנים. החברות הגדולות מעדיפות להשתמש במזומן שצברו כאשר צמחו בתקופת הקורונה (ענף הגיימינג הוא אחד המרוויחים הגדולים מהשינויים מרחיקי הלכת בחיים שלנו, לפחות מבחינה עסקית) כדי לרכוש מתחרים ולעבות את הפלטפורמות שלהן, כשספציפית בתעשיית הגיימינג הדברים מתחברים גם לרעיון המטאברס - עולמות וירטואליים מחוברים - שהמנכ"לים של ענקיות הטכנולוגיה מקדמים ללא הרף בחודשים האחרונים.
לא בכדי ניצל סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, את הבמה בהודעת הרכישה של אקטיוויז'ן כדי להצהיר כי "גיימינג… ישחק תפקיד מפתח בפיתוח של פלטפורמות מטאברס". אם החזון של עולמות מחוברים ומקושרים אכן יקרום עור וגידים, החברות עם הזיכיונות החזקים ביותר והחוויות המגוונות ביותר יהנו מיתרון תחרותי כאשר השחקנים יתהו באיזה עולם וירטואלי כדאי להם להשקיע את זמנם.