השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, הממונה על מיזם ישראל דיגיטלית, הציגה היום תוכנית ליציאה מהמשבר בסיוע דיגיטציה ברשויות המקומיות, ולפיתוח מערך לימודים מקוונים בתמיכת הממשלה. עלות התוכנית: 120 מיליון שקל. התוכנית הונחה על שולחן המועצה לביטחון לאומי, כחלק מהצעדים שהיא בוחנת להחזרת המשק לתפקוד מלא.
התוכנית כוללת פעולות להגברת יכולות הרשויות המקומיות לתת מענה לתושבים בחירום, הקניית יכולת לתת שירות לתושבים מבלי צורך להגיע למשרדי העירייה, העברת מערך השירותים החברתיים למתכונת טיפול מרחוק ואף הגברת האוריינות הדיגיטלית של הציבור, בעיקר אוכלוסייה בעלת אוריינות דיגיטלית נמוכה כגון חלק מהרשויות בחברה הערבית ובחברה החרדית.
2 צפייה בגלריה
גילה גמליאל
גילה גמליאל
השרה גילה גמליאל. ניצול משאבים חכם
(צילום: אבי מועלם)
השרה גמליאל אמרה: ״עלינו לנצל את הכלים הדיגיטליים כדי לספק פתרונות למשבר הקורונה. ניצול חכם של המשאבים יוביל להתנהלות יעילה בשגרת הקורונה. זכינו לנהל את המשבר בעידן הדיגיטלי, שיהפוך את האתגרים לקלים יותר לפתרון. המגזר הציבורי צריך לחשוב מחדש על אופן העבודה ועל הדרך בה ניתן לספק שירותים לאזרחים״.
במשרד לשוויון חברתי אומרים כי הרשויות המקומיות מהוות גורם חיוני וקריטי עבור בריאות התושבים ולצד משימות החירום עליהן להחזיר לפעילות מלאה את כלל יחידות העירייה ושירותיה. כדי לעשות זאת בלי לסכן את בריאות העובדים והתושבים נדרשת הרחבה של היכולות הדיגיטליות של הרשויות המקומיות. עם זה, רק למעטות מבין הרשויות המקומיות יש את היכולות הדיגיטליות הנדרשות ועל כן יש צורך בתוכנית ממשלתית לרכש ציוד, הפעלת יכולות טכנולוגיות, רכישת נפח גלישה ובניית מערכי הדרכה לעובדים.
2 צפייה בגלריה
בנק יהב בירושלים המרחק בין הלקוחות לפקידים 2 מטר
בנק יהב בירושלים המרחק בין הלקוחות לפקידים 2 מטר
שירות מקוון יקל להגיע לפקידים
(צילום: משה מזרחי)
על פי התוכנית תוגבר יכולתן של הרשויות המקומיות לתת מענה לתושבים בשעת חירום באמצעות הטמעת מערכת פניות דיגיטלית למוקדי חירום עירוניים, כולל יכולות של הפעלת מערך החירום גם מרחוק, יופעלו ממשקי העברת מידע חיוני בחירום ממשרדי הממשלה לרשויות המקומיות, ויוקמו מערכות שיאפשרו לרשויות המקומיות לנהל בצורה דיגיטלית את התקשורת עם תושביהן.
התוכנית כוללת פיתוח יכולות למתן שירותי עירייה ללא קבלת קהל, בהם שירותים שכיום ניתן לקבל אותם רק בביקור במשרדי העירייה. לשם כך מציעים במשרד להגדיר ולפתח אמצעי זיהוי תושבים מרחוק, כך שלא יידרשו לבוא באופן פיזי, לסייע לרשויות המקומיות ליצור טפסים מקוונים חדשים, לפתח אמצעים למתן מידע ואישורים לתושבים מרחוק, וכמו כן לפתח אמצעים לגביית תשלומים לעירייה.
במשרד לשוויון חברתי קובעים שנדרשת תמיכה בעבודה מרחוק של השירותים החברתיים של הרשויות המקומיות, אשר מטפלות ב-1.3 מיליון אזרחים באמצעות כ-7,000 עובדים סוציאליים. בשל משבר הקורונה יש עלייה במצוקה ובחלק מהמקרים מדובר באוכלוסיות עם רמת סיכון גבוהה. כדי לאפשר טיפול מרחוק באוכלוסיות הרווחה מציע המשרד לפתח כלי אחיד למיפוי מצבם של מקבלי השירות, לצייד את המחלקות לשירותים חברתיים באמצעים הטכנולוגיים הנדרשים, להטמיע פלטפורמות מאובטחות לטיפול מרחוק, כולל מרחבים וירטואליים למפגשים קבוצתיים, ולהגביר את האוריינות הדיגיטלית של מקבלי שירותי הרווחה.
דגש מיוחד ניתן בתוכנית לשימוש בלמידה דיגיטלית מרחוק כמנוף לשינוי חברתי. מטה ישראל דיגיטלית מקדם למידה מרחוק באמצעות פלטפורמת "קמפוס IL", שהביקוש לה גאה מאז תחילת הבידוד. תוכנית מטה ישראל דיגיטלית מציעה להרחיב את הלמידה הדיגיטלית באמצעות קמפוס IL, לפתח קורסים מקוונים נוספים ומסגרות תמיכה בלומדים. בין השאר מדובר בהנגשת ההשכלה הגבוהה לתלמידים בכל הארץ, ופיתוח יכולות חדשות כמו בחינות בגרות במתכונת למידה מעורבת, הכשרה מקוונת של פרחי הוראה ובית ספר דיגיטלי לקריירה שייקנה מיומנויות לעולם העבודה החדש.