מנכ"ל משרד המשפטים, ערן דוידי, התראיין הבוקר (יום א') לאולפן ynet, יום לאחר שחשפנו כאן לראשונה כי שר המשפטים גדעון סער הקים בשבוע שעבר ועדה לבחינת רגולציה על הרשתות החבריות בפרט ועל חברות הטכנולוגיה בכלל. "קיבלנו תגובות מהרבה רגולטורים בארץ שרוצים לקחת חלק", סיפר דוידי.

עוד כתבות בנושא:

דוידי יעמוד בראש הוועדה וישתתפו בה נציגי משרדים נוספים - בהם משרד התקשורת, משרד המדע, הפרקליטות, רשות המסים ועוד - וכן מומחים חיצוניים כמו ד"ר קירה רדינסקי, ד"ר מתן גוטמן וד"ר לירז מרגלית. הוועדה תבחן את סוגיית הרגולציה על הרשתות החברתיות, כמו גם את היחס של המדינה לבינה מלאכותית וכלכלת המסחר במידע. "התרחבות הפער בין המשפט לטכנולוגיה מביא לכך שהאינטרסים של המדינה, כלכלת המדינה וזכויות הפרט עלולים להיפגע ולהינזק באופן בלתי הפיך, ככל שלא נשכיל להתאים את ההסדרים החוקיים והרגולטוריים למציאות המשתנה מידי יום", כתב שר המשפטים לחברי הוועדה. לחצו כאן לצפייה במכתב המלא. "ישראל מובילת חדשנות בעולם", אמר הבוקר דוידי באולפן ynet, "אנחנו חייבים להיות גם הראשונים להוביל בהקשרים של רגולציה. אם לא תהיה רגולציה, תהיה ביורוקרטיה. בישראל יש את מיטב המוחות, צריך להסתכל על הכל כמכלול. הוועדה שהקים השר סער לראשונה, היתרון שלה זה שהיא מסתכלת על כל הרשתות החברתיות כמכלול אחד גדול".
2 צפייה בגלריה
אפליקציות פייסבוק
אפליקציות פייסבוק
"רוצים להבין איך עובד האלגוריתם". אפליקציות פייסבוק
(אילוסטרציה: Shutterstock)
דוידי אמר כי בפייסבוק אמרו בעבר כי הם מעוניינים ברגולציה. "נקרא להם ונדבר איתם, נשמע אותם. אני לא מתיימר לומר שנפתור את כל הבעיות. אנחנו רוצים להבין איך עובד האלגוריתם, את המדיניות מאחורי מחיקות וחסימות, ולייצר שקיפות. נשמע את כולם, גם את הציבור. גם הוועדה של שר התקשורת יועז הנדל תהיה חלק מהוועדות - נקים ועדות משנה וזו תהיה ועדת משנה בתחום משרד התקשורת. הם עושים עבודה מעולה וצריך להמשיך. אבל חשוב ונדרש שתהיה ועדה שתתכלל את כל המדיניות של הממשלה אל מול הטכנולוגיה. שומעים על זה כל יום בכל העולם, הגיע הזמן שזה יהיה גם בישראל".
אתם מקבלים סמכות לגעת גם בחברות טכנולוגיות שעוסקות בזכויות אדם ובחופש הפרט, וגם בחברות טכנולוגיות שמייצאות החוצה ופוגעות במקומות אחרים, לכאורה בזכויות הפרט של האנשים. תטילו עליהן מגבלות? חוקים? "אני לא מתכוון להגיד מה נטיל עליהם. היום כל אחד אומר 'אני רק פלטפורמה, אין לי שום אחריות לכלום, אני לא מחויב בשום סטנדרטים ואני לא מחויב בנורמות'. זה חייב להיפסק, גם אם הם רק פלטפורמה – יש לה הרבה מאוד כוח".
אתה רוצה שחברת הטכנולוגיה תעמוד בקריטריונים כלשהם, איזשהו קודקס חוקתי או חוקי. "אנחנו רוצים לבחון את כל היבטי הפרטיות, יש המון המון חברות שמשתמשות בנתונים ובמידע שלנו. אין לך מושג איך הם משתמשים במידע ואם התרת להם. אנחנו רוצים לדעת מה המדיניות. המידע זה הדבר הכי חשוב בעולם, אומרים שזה הנפט החדש, זה סחיר ואנחנו רוצים לדעת מה מותר ומה אסור. אנחנו כמחוקק, כרגולטור, צריכים להבין מה המדיניות מאחורה ולוודא שזה עומד בתנאי זכויות אזרח ואדם".
יש כבר תגובות מהעולם ליוזמה שלכם? יש רצון של מדינות נוספות לשתף פעולה? "כתב המינוי יצא רק ביום שישי, קיבלנו הרבה תגובות מהרבה רגולטורים בארץ שרוצים לקחת חלק והם לא חלק מכתב המינוי. אני מניח שככל שככל שזה יתפרסם נשמע יותר וגם נעשה פנייה אקטיבית לגורמים דומים בעולם".
2 צפייה בגלריה
ערן דוידי
ערן דוידי
ערן דוידי
(צילום: לע"מ)
בלי שיתוף פעולה בינלאומי זה לא יעבוד. "זה יכול לעבוד ברמה המקומית. כדי לפתור בעיות גדולות בהחלט צריך שיתוף פעולה בינלאומי, חייבים לדבר איתם לשמוע אותם וביחד אני חשוב שאפשר להביא לפתרון מאוזן שלא יפגע בטכנולוגיה וחדשנות אבל יעשה איזון בין הזכויות לחדשנות".
אתה לא חושב שלקחתם על עצמכם יותר מדי? "אנחנו נשתדל להיות מאוד ממוקדים ויכול להיות שניקח נושא נושא נוציא מסקנות ביניים למחוקק, לשר המשפטים שיחליט אם הוא מאמץ את המסקנות והולך לכנסת או לא. זו לא תהיה ועדה על אלף נושאים, השר מיקד אותנו על שלושה נושאים, אנחנו נמפה את הדברים. זו ועדה מתמדת, הולכים לשבת בעוד שבועיים בפעם הראשונה ונשב לאורך תקופה ככל שיידרש, ונוציא מסקנות בכל פעם שנבין מה הפתרון המאוזן לנושא, ושר המשפטים יחליט אם לאמץ את זה או לא".