עליית מחיר לא שגרתית: חברת מטא הכריזה אמש (ג') כי תעלה ב-100 דולר את המחיר של קסדת המציאות המדומה הפופולרית שלה, Meta Quest 2, כמעט שנתיים לאחר שהושקה. שינוי המחיר צפוי להיכנס לתוקף החל מחודש אוגוסט. במטא אומרים כי הסיבה למהלך היא עלייה בעלויות הייצור והשילוח.
3 צפייה בגלריה
אוקולוס קווסט 2 פייסבוק
אוקולוס קווסט 2 פייסבוק
מטא קווסט 2
(צילום: פייסבוק)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

שוק המציאות המדומה צבר תאוצה בשנים האחרונות ועל פי נתוני חברת המחקר IDC, בשנת 2021 נמכרו ברחבי העולם קרוב ל-11 מיליון יחידות של קסדות מציאות מדומה ומציאות רבודה. מטא הצליחה לכבוש את השוק עם קסדת המציאות המדומה הביתית שלה, Meta Quest 2 (שרבים מכירים בשמה הקודם, Oculus Quest 2), שנחשבת נכון להיום לקסדת המציאות המדומה הפופולרית ביותר בעולם, עם יותר מ-15 מיליון יחידות שנמכרו בתוך פחות משנתיים. את חברת אוקולוס רכשה מטא עוד בשנת 2014.
ההצלחה של מטא קווסט 2 נובעת משני גורמים עיקריים, הראשון שהם היא נוחות השימוש של הקסדה, שמאפשרת למשתמשים לחוות חוויית מציאות מדומה מלאה ואיכותית מבלי שום צורך בחיבור למקור כוח חיצוני באמצעות כבל. הקסדה כוללת בתוכה מערכת הפעלה ייעודית וכן חנות אפליקציות, כך שהמשתמשים לא כפופים למחשב או קונסולת משחק על מנת להפעיל את הקסדה.
הסיבה השנייה היא המחיר שלה. בשנת 2020, עם יציאתה לשוק, המחיר לקסדה עם 64 גיגה-בייט נפח אחסון עמד על 299 דולר בלבד - מחיר שנחשב חלומי למוצר מציאות מדומה, גם בימים אלו. לצד גרסת הבסיס שיווקה מטא גרסה עם 256 גיגה-בייט של נפח אחסון שעלתה 399 דולר, ובהמשך אף ביטלה את גרסה ה-64 גיגה-בייט לטובת גרסת 128 גיגה-בייט שאותה מכרה גם כן תמורת 299 דולר.
מייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג הודה בעבר כי החברה מוכרת חומרה במחירים נמוכים או מסובסדים, כדי שיגיעו לכמה שיותר אנשים. בדוח של IDC שפורסם בחודש שעבר הטילו האנליסטים של החברה ספק באסטרטגיה הזאת וכתבו כי "מטא ממשיכה לשפוך דולרים על פיתוח המטאברס, אבל האסטרטגיה של קידום חומרה במחיר נמוך על חשבון הרווחיות אינה בת קיימא לטווח הארוך".
פחות מחודש אחרי שהדו"ח הזה פורסם, מטא מכריזה על עליית מחיר מאוד לא שגרתית של 100 דולר לכל אחד מדגמי הקסדה המוצעים היום לרכישה בשוק (128 ו-256 גיגה-בייט). מטא כאמור הסבירה שעליית המחיר היא תוצאה ישירה של ביקוש לצד העלייה בעלויות הייצור והשילוח. כדי לנסות ולהמתיק את הגלולה המרה הודיעה החברה שכל מי שירכוש את הקסדה החל מ-1 באוגוסט ועד סוף השנה יקבל במתנה את Beat Saber, שנחשב לאחד ממשחקי המציאות המדומה הפופולריים ביותר היום. המחיר של המשחק עומד על 30 דולר בלבד.

החזון היקר של צוקרברג

ראוי כמובן להזכיר ולציין שמטא היא אחת מהשחקניות השאפתניות ביותר בתחום המציאות המדומה והמציאות הרבודה, שהם היסודות המרכזיים של המטאברס - הגלגול העתידי והתיאורטי של האינטרנט שאותו היא רוצה לבנות. במהלך השנה הקרובה צפויה מטא להשיק את פרויקט קמבריה - קסדת מציאות מעורבת (MR), שתשלב את שתי הטכנולוגיות, ולפני כחודש חשף מנכ"ל ומייסד מטא מארק צוקרברג שורה של אבות-טיפוס שהחברה פיתחה בשנים האחרונות בתחום.
3 צפייה בגלריה
Holocake 2
Holocake 2
מארק צוקרברג מציג את ה-Holocake 2, אחד מהאבות-טיפוס החדשים של החברה
(צילום: מטא)
להשקעה המאסיבית של מטא בתחום יש מחיר כבד. חטיבת Reality Labs של החברה, שאחראית על הפיתוחים למטאברס, הפסידה ברבעון האחרון שלושה מיליארד דולר.
3 צפייה בגלריה
PlayStation VR2
PlayStation VR2
מתחרה פוטנציאלית: קסדת PSVR2
(צילום: Sony)
כמו כן, העיתוי של מטא לא בדיוק עובד לטובתה, בעיקר בגלל שהיא ממש לא השחקנית היחידה בשוק שעומלת קשה מאוד כדי לכבוש את לב המשתמשים עם דיל המציאות המדומה הטוב ביותר. אחת השחקניות המעניינות ביותר בתחום היא סוני, שעובדת בימים אלו על הדור הבא של קסדת המציאות המדומה שלה, PSVR2, שתאפשר למשתמשי הפלייסטיישן 5 לקבל גישה לעולם המציאות המדומה. נציין שסוני טרם חשפה מתי תשיק את הקסדה שלה וכמה היא צפויה לעלות. לצד סוני יש כמובן את אפל שצפויה להשיק בתחילת השנה הבאה את קסדת המציאות המעורבת שלה.