במבט ראשון אפשר היה לחשוב שתעשיית הטכנולוגיה כולה התעוררה בוקר קריר אחד בלאס וגאס, והחליטה להעלות על נס את דגל הפרטיות: מהענקיות הגדולות ועד לסטארט-אפים הקטנים, נראה שכולם בתערוכת הטכנולוגיה CES מקפידים להתייחס לאיסוף נתונים ושמירה על מידע אישי.
5 צפייה בגלריה
מצלמה Insta360 GO
מצלמה Insta360 GO
מצלמת Insta360 GO שהוצגה ב-CES
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
CES 2020
CES 2020
CES 2020
(צילום: AFP)
זה בסך הכל הגיוני: השנתיים האחרונות היו רצופות בחשיפות משמעותיות הנוגעות לדליפת מידע והפרת פרטיות משתמשים - החל מפרשת קיימברידג' אנליטיקה של פייסבוק ועד לפרשת ההאזנות למשתמשי סייעות קוליות בחמש החברות הגדולות. התעשייה כולה ספגה פגיעה תדמיתית משמעותית בעשור האחרון עם הגברת המודעות לסכנות של מעקב והפקדת מידע אישי בידי תאגידים וחברות מסחריות. שירותים ומוצרים שנראו לנו תמימים לחלוטין עד לפני כמה שנים, הופכים לכלי מעקב פוטנציאליים, כשעוד ועוד חברות יוצאות מגדרן כדי להציב מצלמות, רמקולים וחיישנים גם בתוך המרחב הביתי - איסוף המידע המושלם. התשובה? לנסות להוביל את השיחה - ובכך להמשיך לשמור על האינטרס המסחרי.
5 צפייה בגלריה
פייסבוק. כלי מעודכן לבדיקת פרטיות
פייסבוק. כלי מעודכן לבדיקת פרטיות
פייסבוק. כלי מעודכן לבדיקת פרטיות
(צילום: shutterstock)
קחו את פייסבוק למשל, שבאופן מסורתי הנוכחות שלה בתערוכה כמו CES היא מינורית או לא קיימת. החברה בחרה להדגים בתערוכה עדכון לכלי בדיקת הפרטיות שלה - שנועד לעזור למשתמשים להבין מי בדיוק חשוף למידע שהם משתפים בפייסבוק, באופן מרוכז ובלחיצת כפתור. גם גוגל בחרה להדגיש אפשרויות חדשות בנושא פרטיות בשימוש בגוגל אסיסטנט - כולל אפשרות לשאול ממש מה מוקלט, מה משותף, וכמובן למחוק הקלטות באמצעות פקודה קולית פשוטה.  באמזון מיקדו את המאמצים בפעמוני רינג, המצויידים במצלמה, ובחרו להכריז על פאנל פרטיות חדש, שבו אפשר לקבל קצת יותר שליטה על הגדרות הפרטיות, וגם לבחור שלא לאשר גישה לדרישות משטרתיות לקבל צילומים. ההכרזה הזו מגיעה לאחר חודשים ארוכים של ביקורת על המוצר הפופולרי, על שיתוף פעולה הדוק מדי עם המשטרה, ועל כך שהמצלמה חשופה מדי להאקרים. רק לפני שנה נחשף כי עובדי רינג ניצלו את הגישה שלהם למידע המוקלט לצורכי ריגול אחרי משתמשים. 
5 צפייה בגלריה
פעמון דלת Ring
פעמון דלת Ring
על המוקד. פעמון חכם של רינג
(צילום: יח"צ)
במסיבת העיתונאים של LG הקדישו דקות ארוכות לנושא של פרטיות משתמשים, והבטיחו כי הם פועלים ליצירת אקוסיסטם של מוצרים חכמים שהמידע שהם שואבים מעובד בצורה מקומית, ולא נשלח אל הענן - כך שהוא נשאר מוגן ובלתי נגיש לגורמים חיצוניים. ויש גם את "ווינסטון" - שממש הופך את הפרטיות למוצר. מדובר בקופסה שמותקנת בין המודם לראוטר ומסננת החוצה עוגיות, טביעות רגל דיגיטליות ופרסומות - ואפילו מצליחה להגביר את מהירות החיבור. 250 דולר ואתם מוגנים. המקורות של המגמה הזאת מושרשים דווקא במי בוחרת להיעדר בעקשנות מ-CES - ענקית הטכנולוגיה אפל - שהפכה את הנושא של פרטיות ליתרון שיווקי של ממש: במשך שנים אפל מתבדלת מענקיות טכנולוגיה אחרות בזכות מודל מסחרי שמבוסס על מכירת מוצרים פיזיים ושירותים, ולא על בסיס פרסומות. לפרטיות יש מחיר, ואפל מצדיקה באמצעותה באופן שיטתי את המיתוג היוקרתי שלה. השנה החברה בחרה דווקא כן לייצר נוכחות ב-CES, גם אם מינורית: היא שלחה את מנהל הפרטיות הגלובלי שלה לפאנל בנושא, בו במקרה השתתפה גם מנהלת הפרטיות של פייסבוק.
5 צפייה בגלריה
היי גוגל
היי גוגל
היי גוגל, יכול להיות שאתה מקשיב לי?
(צילום: Getty Images)
למרות זאת, סיור קצר בין ביתני התערוכה מוכיח שמילים לחוד ומעשים לחוד: מצלמות, פעמונים חכמים, מנעולים ומיקרופונים בתוך הבית; טכנולוגיית מעקב ברחובות הערים החכמות; טכנולוגיות מיקום וחיישנים במכוניות; ואיך לא - מצלמות במרכזי קניות בתוך תאי מדידה, ועוזרות קוליות בתוך ברזים במקלחת. לפעמים זה לצורכי אבטחה, לפעמים זה בשביל חוויה מותאמת אישית, לפעמים זה כדי להשגיח על הכלב מרחוק. אבל בכל המקרים - מוצרים שנראים מועילים, תמימים ומשרים תחושת ביטחון, הם בעלי פוטנציאל מעקב ופגיעה בפרטיות גבוה במיוחד. על שטף המוצרים הזה מכסה התייחסות ישירה לנושא של פרטיות - באופן שלא היה קיים כלל לפני שנתיים, בטח שלא בתערוכה מסחרית כמו CES. לפעמים משיקים טאב חדש לשליטה על מידע אישי, או שולחים דובר לאיזה פאנל מהונדס. למרות שמדובר בהתקדמות, אלה עדיין בעיקר סיסמאות שנועדו להרגיע את הציבור המודאג - ובעיקר את מנגנוני הרגולציה. הכותבת הינה אורחת חברת סמסונג בלאס וגאס