לרגע היה נדמה כי החדשות המסעירות ביותר שייצאו מתערוכת CES שנפתחה הבוקר (יום ג') יעסקו רק בשאלה החוזרת "מה קשורה איוונקה טראמפ?" (שבחירתה כנואמת בכינוס גררה ביקורות ותהיות). אבל נראה שבכל זאת, כנס החדשנות הטכנולוגית הוותיק הזה מחזיק קלף בשרוול: עם הפנים לעשור החדש, ב-CES מכריזים על מטריית המושגים, המיתוסים והמיתוג שנקראת "בינה מלאכותית" כעל מהפכה של ממש.
3 צפייה בגלריה
פרויקט ניאון של סמסונג
פרויקט ניאון של סמסונג
האווטארים של סמסונג בתמונה שדלפה
זה לא נאמר בצורה מפורשת, אלא כשמצרפים את כל החלקים לתמונה שלמה: כמעט ולא תמצאו כאן חברה, מוצר או שולחן עגול, שלא עוסקים בצורה כזו או אחרת בבינה מלאכותית, ביישומיה ובהשפעותיה. והשנה, לראשונה, יש גם אפילו עיסוק ערכי בשאלות של פרטיות, מעקב והטיות (Bias), שנוצרות ומשתמרות בגלל הטכנולוגיה הזו. קוראים לזה גם למידת מכונה, מוצר חכם, שירות מותאם אישית - אתם תבחרו.
הדוגמה המוחשית והמיידית לכך היא גוגל. ענקית טכנולוגיה, שעד לפני שנתיים הפגינה נוכחות סמלית בלבד בתערוכת CES. זו השנה השלישית שגוגל היא אחת המציגות המדוברות והגדולות בתערוכה, כשהיא באופן עקבי נעזרת בה לקידום גוגל אסיסטנט - הסייעת הקולית שלה. המטרה ברורה: להמשיך ולהטמיע יותר ויותר את הסייעת בכמה שיותר מוצרים חכמים - וכבר לא מדובר רק ברמקולים. גם השנה הכיתוב "היי גוגל", מילות הפתיחה לתקשור קולי עם גוגל אסיסטנט, מקשט את לאס וגאס, כשגוגל שוב שכרה שטח עצום והפכה אותו ללונה-פארק של בינה מלאכותית.

תנועות אנושיות

השנה צפויות גם כמה הכרזות מעניינות על תכונות חדשות של האסיסטנט ועל הרחבתה לסביבות חדשות. השמועות גורסות שהגרסה העברית קרובה, ומספר משתמשים כבר דיווחו שהסייעת מתחילה להגיב לפקודות בעברית. ברגע שהעברית תצטרף כשפה רשמית, הבינה המלאכותית של גוגל תשטוף את המשתמשים בארץ.
3 צפייה בגלריה
הביתן של גוגל בתערוכת CES
הביתן של גוגל בתערוכת CES
לונה-פארק של בינה מלאכותית. הביתן של גוגל
(צילום: MCT)
מאבק לא סמוי מוביל את האסטרטגיה של גוגל סביב הסייעת הקולית מול המתחרה המשמעותית בשוק - אלכסה של אמזון. CES מהווה עבור שתי הענקיות האלה הזדמנות מסחרית מצויינת להעמקת שיתופי הפעולה, במירוץ בסגנון "פקמן" - לבלוע כמה שיותר מוצרים ושירותים בדרך לשליטה מוחלטת בשוק. בעוד ועוד מקרים אפשר למצוא את שתי הסייעות המתחרות נתמכות באותו מכשיר, והאמת? יש מקום לכולם.
הטירוף סביב הסייעות הקוליות עוד לא מאוד מורגש בישראל, בעיקר בגלל מכשול השפה, אבל בארה"ב מדובר בשוק שנמצא בצמיחה אדירה בשלוש השנים האחרונות - בעיקר סביב הרמקולים החכמים. לשוק הזה פוטנציאל רווחי עצום: המון תובנות יקרות אפשר לשאוב מפקודות קוליות ומהאופן שבו אנחנו מתקשרים עם הטכנולוגיה הזו, שמגדירות את הסייעת הקולית כשלב האבולוציוני הבא ביחסי אדם ומכונה.
3 צפייה בגלריה
אלכסה, הסייעת הקולית של אמזון
אלכסה, הסייעת הקולית של אמזון
אלכסה, הסייעת הקולית של אמזון. מאבק לא סמוי עם גוגל
(צילום: AFP)
מי שמצטרפת השנה לקלחת היא סמסונג, שבאופן מסורתי מקדישה את CES בעיקר למסכים ולטלוויזיות שלה. הפעם נוספת גם היכרות ראשונה עם הפרויקט המסתורי Neon, שמוגדר כ"יישות מבוססת בינה מלאכותית". הפרויקט טרם הוצג, נכון לכתיבת שורות אלו, אך מחרושת הציוצים סביבו בטוויטר עולה, כי מדובר בפרויקט ליצירת אוואטרים דמויי בני אדם, וסרטונים ראשונים שהודלפו מציגים תמונה ריאליסטית למדי. מנהל הפרויקט בסמסונג צייץ גם הוא בהתרגשות, ורמז כי מדובר בבינה מלאכותית שמסוגלת לייצר תנועות ומחוות אנושיות בעצמה.

המסלול הכי עמוס

בכלל, מסלול ה"AI" של התערוכה השנה, עמוס במיוחד ונוגע בכל רובד של הטכנולוגיה - החל מיתרונות מסחריים, דרך השפעות חברתיות, ועד לאיזון בין הנוחות בהתאמה אישית של מוצרים ושירותים, לבין החשש לפגיעה בפרטיות. העובדה שבתערוכה מסחרית ודי שמרנית (השנה, לראשונה זה 52 שנים, CES מאפשרת תצוגה של צעצועי מין) מתפנים לעסוק בפרטיות, וכשברוב מסיבות העיתונאים מקדישים כמה שניות מהלו"ז כדי להדגים פיצ'רים לשמירה על פרטיות - היא לא מובנת מאליה. רק לפני כמה חודשים נחשפו בזו אחר זו כל חמש ענקיות הטכנולוגיה (אמזון, אפל, פייסבוק, גוגל ומיקרוסופט) בנוהג המגונה להאזין למשתמשים שלהן.
ובאותו עניין, יש גם מי שממשיכה לסרב לשחק את המשחק: חברת אפל, שמקפידה להיעדר בצורה מופגנת מ-CES, שלחה השנה נציגות בדמות נואם בפאנל העוסק, איך לא, בפרטיות. בשנה שעברה בחרה החברה להטריל את התערוכה כולה עם שלט חוצות ("מה שקורה באייפון שלך, נשאר באייפון שלך"), בניסיון להמשיך ולבדל את עצמה עם עיקרון השמירה על פרטיות המשתמשים.
אבל אפל היא יוצאת דופן: החל מהיום יוצפו אולמות התצוגה בלאס וגאס במכוניות אוטונומיות, במוצרי בית חכם, בגאדג'טים מופרכים, ובהרבה נסיונות להמחיש מציאות רבודה ומדומה. אבל בינה מלאכותית היא המכנה המשותף לכולם.