האם אילון מאסק עדיין מתכוון לרכוש את טוויטר? למרות שבין האיש העשיר בעולם לבין הרשת החברתית נחתם הסכם על רכישה תמורת 44 מיליארד דולר, בימים האחרונים הוא מבקר את החברה ללא הרף ואף טוען שהעסקה עשויה להתבטל. הסיבה לדבריו היא מספר המשתמשים המזויפים בטוויטר.

עוד בנושא:

כבר בשבוע שעבר הצהיר המיליארדר כי הוא משהה את העסקה, עד שיחשב את מספר החשבונות המזויפים בפלטפורמה, שלפי הערכות החברה עומדים על פחות מ-5% ממשתמשיה. מאז, מאסק המשיך להתבטא בנושא, להטיל ספק בהערכת החברה ולבקר אותה ואת בכיריה. בכנס טכנולוגיה שנערך במיאמי הוא העריך כי לפחות 20% ממשתמשי הפלטפורמה הם בוטים.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילום: רויטרס, AFP)
מאסק אף קרא לרשות לניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) לבחון את נושא מספר המשתמשים המזויפים בפלטפורמה. מאסק פרסם סקר בטוויטר בו כתב "בטוויטר טוענים שיותר מ-95% מהמשתמשים היומיים הם אמיתיים. לעוד מישהו יש כאן חוויה כזו?". כשאחד מעוקביו הציע שהרשות תתחיל לחקור, מאסק תייג את חשבון הטוויטר שלה וכתב "מישהו בבית?".
מנכ"ל טוויטר הנוכחי, פרג אגרוול, פרסם שורת ציוצים שמפרטת את מאמצי החברה במאבק מול חשבונות בוטים שמפיצים ספאם. בין היתר, כתב כי לא ניתן להיכנס לכל פרטי התהליך מכיוון שהם כוללים מידע פרטי. מאסק הגיב בצורה ביקורתית ומזלזלת לציוציו, ואמש פרסם כי "מנכ"ל טוויטר סירב להראות הוכחה פומבית לכך שיש רק 5% בוטים. העסקה לא יכולה להמשיך ולהתקדם עד שיעשה זאת".
למרות הצהרותיו של מאסק, שעות לאחר שצייץ כי העסקה לא יכולה להתקדם, דירקטוריון טוויטר פרסם מסמך רשמי לבעלי המניות שבו צוין כי בחברה מעוניינים בסגירת העסקה "מהר ככל האפשר". הצהרה נוספת של הדירקטוריון פורסמה ב-CNN, ולפיה "אנו מתכוונים לסגור את העסקה ולאכוף את הסכם המיזוג", כך שמשתמע שייתכן וצפויות פעולות משפטיות.
לא ברור בשלב זה האם מאסק אכן מנסה להתחמק מהעסקה, או להמשיך עם הרכישה, אך בסכום נמוך יותר. סכום הרכישה הנוכחי מתבסס על סכום של 54.2 דולר למניה, אך בעקבות ההתפתחויות האחרונות, המניה של טוויטר צנחה, זאת מאחר ומשקיעים רבים מוכרים את המניה מחשש שההסכם לא יכובד. לכן אחת ההשערות היא שפעולותיו של מאסק הן ניסיון מכוון להביא להערכת שווי נמוכה יותר של החברה. גם בכנס במיאמי בו דיבר, אמר כי הוא עשוי לשקול עסקה תמורת מחיר נמוך יותר.
2 צפייה בגלריה
פרג אגרוול
פרג אגרוול
פרג אגרוול
(צילום: טוויטר)
לפי טור של העיתונאי מאט לוין מבלומברג, "לאילון מאסק לא אכפת מבוטים. וזו לא הסיבה שהוא מנסה להתחמק מהעסקה. הם הסיבה שהוא חתם על העסקה. הוא פשוט רוצה לשלם מחיר נמוך יותר". לעומת זאת, האנליסט דן אייבס מבנק ההשקעות וודבוש העריך היום כי "יש סיכוי של מעל 60% שמאסק יפרוש מהעסקה וישלם את הקנס על כך". הקנס המדובר עומד על מיליארד דולר. בעוד שמדובר בסכום גבוה מאוד, הונו של מאסק מוערך היום במעל 230 מיליארד דולר. אם העסקה אכן לא תושלם, אחד התרחישים האפשריים הוא שטוויטר תימכר לחברה אחרת, במחיר נמוך יותר.
בינתיים, מגמת העזיבות בטוויטר ממשיכה. אמש פורסם כי שלושה בכירים עזבו את החברה - איליה בראון, סגן נשיא ניהול מוצר, קתרינה ליין, סגנית נשיא תחום השירות טוויטר, ומקס שמייסר, ראש תחום מדע נתונים. בשבוע שעבר עזבו את החברה שני בכירים נוספים - ראש תחום המוצר לצרכנים, קייבון בייקפור, וראש תחום הכנסות המוצר, ברוס פלק. בייקפור צייץ בעקבות העזיבה כי היא לא הגיעה בשל החלטה שלו, אלא בעקבות בקשה של המנכ"ל הנוכחי, פרג אגרוול. בנוסף בחברה הודיעו על הקפאה של רוב גיוסי העובדים וצמצום בהוצאות. אגרוול אמר בשבוע שעבר כי הוא אמנם מאמין שעסקת הרכישה תושלם, אך נערך לכל תרחיש - כולל כזה שבו הוא ימשיך להוביל את טוויטר.