כשברקע התחרות הגוברת בשוק מעבדי המחשבים, חברת אינטל משיקה הערב (יום ד') בכנס המפתחים Intel Innovation, את המעבד החשוב ביותר מבחינתה: ה"אלדר לייק" (Alder Lake). כאלף מהנדסות ומהנדסים ישראלים לקחו חלק בפיתוח השבבים החדשים, כולל צוות ישראלי שפיתח את ליבת הביצועים, המנוע העיקרי של מעבדי אינטל החדשים. עם אחת המתחרות המשמעותיות שלה, חברת גוגל, אינטל דווקא מכריזה על שיתוף פעולה, שבמסגרתו גוגל תשתמש בשבב עיבוד הרשת (IPU) החדש של אינטל בחוות השרתים של גוגל קלאוד.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מאחורי השם אלדר לייק נמצאת סדרה של יותר מ-60 מעבדים מהדור ה-12, שמיועדים ליותר מ-500 דגמי מחשבי ווינדוס, לינוקס וכרום OS, שוק של מיליארדי מחשבים ברחבי העולם. ההכנסות הצפויות מהמעבדים החדשים צפויות להגיע לעשרות מיליארדי דולרים. אחד המעבדים המעניינים בסדרה הוא מעבד הגיימינג החדש, בעל השם המגניב Core i9-12900K. לטענת אינטל הוא גובר על מעבד הדגל 5950X של המתחרה AMD ומאפשר להריץ משחקים 20 אחוזים מהר יותר ממעבד הגיימינג מהדור הקודם.
2 צפייה בגלריה
אינטל אלדר לייק
אינטל אלדר לייק
אינטל אלדר לייק
(צילום: אוהד פאליק)
מאות מהנדסים באינטל ישראל לקחו חלק מרכזי בפיתוח רכיבים שונים בסדרת המעבדים החדשה, מה שצפוי להפוך את המעבד החדש למוצר הנמכר ביותר אי פעם שפותח בהייטק הישראלי. המעבד החדש מכיל שני סוגים של ליבות, ליבות יעילות קטנות וחסכוניות וליבות ביצועים גדולות שמספקות את עיקר כוח העיבוד ויכולות הבינה המלאכותית.
עדי יועז, הארכיטקט הראשי של ליבת הביצועים של אינטל אומר בשיחה עם ynet כי הליבה שמשולבת במעבד האלדר לייק תשתלב בהמשך גם במעבדי מובייל ובמעבדי שרתים. "אני יכול להיות גאה שהליבה הזאת פותחה בארץ. זה די מדהים שקבוצה ישראלית, במשך יותר מעשור, מספקת לאינטל את אבן הבניין הזאת".
לדברי יועז, מדובר ברכיב המסובך ביותר בתוך מגוון הרכיבים שמשולבים במעבד האלדר לייק: "הסיבוכיות והחדשנות הכי משמעותיות נמצאות בליבת הביצועים. הקבוצה בישראל קיבלה את האחריות לזה, והיא מצליחה להוביל אותו במשך למעלה מעשור. מדובר בצוות מומחים שהתגבש במהלך השנים והגיע לרמת יכולות מאוד גבוהה גם מבחינה עולמית וגם בתוך אינטל ולכן אינטל סומכת עלינו ונותנת לנו להיות אחראים על פיתוח הליבה החשובה ביותר מבחינתה".
2 צפייה בגלריה
אינטל אלדר לייק
אינטל אלדר לייק
אינטל אלדר לייק
(צילום: אוהד פאליק)
האם אינטל מצליחה לשמר את איכות צוות המפתחים מול התחרות הגוברת על כוח אדם בענף פיתוח השבבים בישראל? "זה אתגר מאוד משמעותי. אינטל תוקפת אותו מכמה זוויות: בזווית השכר הכריז המנכ"ל פט גלסינגר שאינטל תעלה את השכר של המהנדסים המובילים וזו נקודה חשובה. אבל אני חושב שמה שיותר חשוב למהנדסים זה לעבוד על טכנולוגיה שמשתמשים בה בכל מקום בעולם והמהנדסים עם ההשפעה הכי גדולה נמצאים היום אצלנו. מה שהם עושים משפיע בכל בית ובכל מדינה. ונקודה נוספת היא האתגר הטכנולוגי: אנחנו מדברים פה על 'מרוץ חימוש' בין החברות המובילות וכולם רוצים היום לפתח את הליבות שלהם בעצמם. אנחנו לוקחים את התחרות הזאת באופן אישי ואנחנו רוצים להוכיח שאנחנו יכולים עדיין להוביל ולנצח בתחרות הזאת של מי יעשה את הליבה הכי מתקדמת עם הביצועים הכי טובים ועם היכולות הכי טובות".
סדרת מעבדי אלדר לייק תציע עד 36 אחוזים מהירות גבוהה יותר בביצועי עריכת תמונה ועד מהירות הגבוהה ב-81 אחוזים בביצועי עריכת וידאו, מה שמתאים אותם לשימושים כמו עריכת וידאו לטיקטוק וליוטיוב ולעיבודי בינה מלאכותית. מחירי המעבדים נעים בין 264 דולר ועד 589 דולר עבור מעבדי Core i5, Core i7 ו-Core i9. אינטל צופה מכירות של מאות אלפי מעבדים למחשבים נייחים עד לסוף 2021, הכמות הגדולה ביותר ברבעון יחיד אי פעם. השקת מעבדי אלדר לייק ללפטופים צפויה לקרות בתחילת שנת 2022.
במהלך כנס המפתחים חשפה אינטל שיתוף פעולה ראשון מסוגו עם גוגל, שבמסגרתו תשתמש גוגל ברכיב ה-IPU לחוות שרתים שעליו הכריזה אינטל בחודש יוני האחרון. אינטל וגוגל יפתחו ויתאימו את רכיב ה-IPU ליישומים וצרכי המפתחים בדטה סנטרים של גוגל קלאוד, כך שה-IPU המותאם ינהל את כל פעילות תשתיות התקשורת והענן בדטה סנטרים של גוגל קלאוד במקום המעבדים, וכך הם יתפנו למשימות עיבוד ייעודיות.