אחרי הסערה שעורר התחקיר על חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO שפורסם בשבוע שעבר - גם וויל קאטקארט, העומד בראש וואטסאפ, מתבטא נגד החברה. קאטקארט טען אמש בראיון ל"גרדיאן" כי ראה הקבלות בין ממצאי התחקיר לבין פרטי מתקפה שבוצעה נגד משתמשי וואטסאפ ב-2019, שבעקבותיה החברה הגישה תביעה נגד NSO.

עוד על סערת NSO:

קאטקארט חשף פרטים חדשים על האנשים שהותקפו ב-2019, ואמר כי בין משתמשי וואטסאפ, שהיו מטרות של ממשלות שהשתמשו בתוכנה של NSO ב-2019, היו גם בכירים בממשלות ברחבי העולם, בינהם כאלה בעלי סיווג בטחוני גבוה שנחשבים ל"בני ברית של ארה"ב". בנוסף וואטסאפ מצאה כי עיתונאים ופעילים למען זכויות אדם היו חלק מהמטרות בהתקפה נגד משתמשיה.
2 צפייה בגלריה
וויל קאטקארט, ראש וואטסאפ
וויל קאטקארט, ראש וואטסאפ
וויל קאטקארט, ראש וואטסאפ
(פייסבוק)
קאטקארט התייחס גם לטענת NSO לפיה הרשימה שדלפה בתחקיר הנוכחי מוגזמת. הרשימה המדוברת מכילה 50 אלף מספרי טלפון שבהם לקוחות החברה הביעו עניין לכאורה, לפי התחקיר. קאטקארט אמר כי ב-2019 פעולה של שבועיים מצד החברה הובילה למעקב אחרי 1,400 משתמשים, ומכאן ש"זה אומר לנו שבמשך תקופת זמן ארוכה יותר, לאורך כמה שנים, מספר האנשים שהותקפו הוא מאוד גבוה". קאטקארט הוסיף כי "זו צריכה להיות קריאת השכמה בנושא אבטחה באינטרנט. או שטלפונים ניידים הם בטוחים עבור כולם, או שהם לא".
בשבוע שעבר שיתוף פעולה בין 17 כלי תקשורת בעולם, ביניהם הגרדיאן, שכונה "פרויקט פגסוס" חשף פרטים חדשים על המטרות של NSO ושל תוכנת הרוגלה שלה, פגסוס, מאז 2016. הפרסום התמקד באותה רשימה של 50 אלף טלפונים שהודלפה, וכוללת ראשי מדינות כמו נשיא צרפת עמנואל מקרון, שרי ממשלות, דיפלומטים, אקטיביסטים, עיתונאים, פעילי זכויות אדם ועורכי דין. לפי בדיקת במעבדה של ארגון אמנסטי ל-67 ממכשירי הטלפון שמספריהם נכללו ברשימה, ב-37 מהטלפונים נמצאו עקבות לתוכנה של NSO.
2 צפייה בגלריה
לוגו NSO
לוגו NSO
לוגו NSO
(צילום: shutterstock)
בחברה הכחישו לחלוטין את הדיווחים, ואמרו בין היתר כי "המספרים ברשימה לא קשורים לקבוצת NSO, והם מעולם לא היו קשורים. זוהי אינה רשימה של יעדים או יעדים פוטנציאליים של לקוחות NSO, וההסתמכות המתמשכת על הרשימה הזו ועל הקשר בין אנשים ברשימה הזו לבין יעדי ריגול פוטנציאליים השגויה ומטעה". עוד אמרו בחברה כי הם פועלים להקפיד על שמירה על זכויות אדם, וכי התוכנה שלהם מסופקת אך ורק לגופי ממשל בעולם על מנת להיאבק בפשע ובטרור.
מ-NSO מסרו לגרדיאן בתגובה לראיון עם קאטקארט כי "אנחנו עושים כמיטב יכולתנו כדי ליצור עולם בטוח יותר. האם למר קאטקארט יש אלטרנטיבות אחרות שיאפשרו לרשויות אכיפה ומודיעין לזהות ולמנוע באופן חוקי מעשים של פדופילים, טרוריסטים ועבריינים שמשתמשים בפלטפורמות שמוצפנות מקצה לקצה? אם כן, נשמח לשמוע".