מייסד טלגרם, פבל דורוב, התייחס הערב (יום ו') לביקורת על שירות המסרים המידיים שמשמש כפלטפורמה העיקרית של חמאס וגורמים פרו-פלסטינים להפצת מסרי שנאה והסתה נגד ישראל. "מוקדם יותר השבוע, חמאס השתמש בטלגרם כדי להזהיר אזרחים באשקלון לעזוב את האזור שבו הם תוקפים. האם לסגור את הערוץ שלהם יסייע להציל חיים - או שזה יסכן עוד חיים?" תהה דורוב.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית טלגרם
אפליקציית טלגרם
אפליקציית טלגרם. "מקור ייחודי למידע ממקור ראשון"
(צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

"זה תמיד מפתה לפעול לפי דחפים רגשיים", הוסיף דורוב, "אבל מצבים כאלה מורכבים דורשים חשיבה יסודית שצריכה לקחת בחשבון את ההבדלים בין פלטפורמות חברתיות. בניגוד לאפליקציות שבאמצעות אלגוריתמים מקדמות תוכן מזעזע לאנשים שלא רצו בכך, בטלגרם המשתמשים מקבלים רק את התוכן שהם נרשמו אליו באופן ספציפי. לכן, לא סביר שערוצי טלגרם משמשים כדי להדהד תעמולה. במקום זאת, הם משמשים כמקור ייחודי למידע ממקור ראשון עבור חוקרים, עיתונאים ובודקי עובדות".
ריפרש
שדה הקרב הדיגיטלי במלחמה עם חמאס
43:41
טלגרם שימשה את חמאס להפצת סרטוני זוועה מהטבח בעוטף עזה ביום שבת, וארגון הטרור ממשיך להשתמש באפליקציה להפצת מסריו ללא הפרעה. יש לציין כי בניגוד לטלגרם - טיקטוק, מטא ו-X (טוויטר לשעבר) אוסרות באופן רשמי על חמאס להשתמש בפלטפורמות שלהן. לפי דורוב, מאות אלפי ישראלים ופלסטינים הצטרפו לטלגרם ביממה שלאחר מתקפת הטרור.

תוהו ובוהו ברשתות החברתיות

מאז שהחלה המלחמה עם חמאס מואשמות הרשתות החברתיות בכך שאינן עושות מספיק כדי להילחם בשטף הבלתי פוסק של דיסאינפורמציה, פייק ניוז, תיאוריות קונספירציה, הסתה לטרור ותמונות וסרטונים גרפיים. חלק מהתכנים מופצים באמצעות בוטים שמופעלים לפי ההערכות על ידי איראן, חמאס וחיזבאללה. ביום חמישי פתח האיחוד האירופי בחקירה נגד X ונזף במטא ובטיקטוק על כך שאינן עושות מספיק בנושא.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק ומארק צוקרברג
אילון מאסק ומארק צוקרברג
אילון מאסק ומארק צוקרברג
(צילומים: Carlos Barria / Reuters, Gonzalo Fuentes / Reuters, Mahmud Hams / AFP)
ד"ר עומר דוסטרי, מומחה לאסטרטגיה ולביטחון לאומי במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון וחוקר בתנועת הביטחוניסטים, אמר היום ל-ynet כי "על הרשתות החברתיות מוטלת החובה המוסרית, התאגידית והדמוקרטית-ליברלית לעשות הכל כדי לבלום את ההסתה שמתחוללת בפלטפורמות שלהן". לדבריו, "יש בכוחן של הפלטפורמות לעשות הרבה יותר והן צריכות לעשות הרבה יותר, גם אם לא ניתן למגר לחלוטין את התופעה". חוקר הסייבר מני ברזילי הצטרף לדברים ואמר כי "הרשתות החברתיות צריכות להבין שאם הן לא חלק גדול מהפתרון, הן חלק גדול מהבעיה. חייבים לנקוט בגישה חריפה כנגד כאילו שתומכים בטרור ובפעילות החמאס. זה צו השעה".