מטא ו-OpenAI צפויות להשיק את הגרסאות הבאות של מודלי הבינה המלאכותית שלהן, Llama 3 ו-GPT-5, בקרוב מאוד, ואלו מיועדים להציע שיפורים עצומים ביכולות שלהם - קרי יכולת לספק טיעונים ולנמק כמו גם לתכנן מראש. יאן לקון, מדען ה-AI הראשי של מטא ובראד לייטקאפ סמנכ"ל התפעול של OpenAI אמרו בשני אירועים שונים שהתקיימו השבוע שמדובר ב"שבועות" עבור המודל של מטא ו"בזמן הקרוב" עבור המודל של OpenAI.
2 צפייה בגלריה
יאן לקון
יאן לקון
יאן לקון
(צילום: Gonzalo Fuentes / Reuters)
מדובר בהכרזות מאוד חשובות בתחום הבינה המלאכותית. התכונות האלו יהפכו את מערכות ה-AI ליותר מסתם רובוט שמתבסס על תוכן מעובד באופן סטטיסטי. הן יאפשרו לבצע פעולות מורכבות ולהפוך אותן לשימושיות גם בתכנון של מהלכים מראש כמו גם אפשרות להתמודד עם שינויים תוך כדי עבודה. מדובר בעוד צעד לקראת פיתוח של מודלים שאולי יהיו מסוגלים לתודעה עצמית.
"אנחנו עובדים קשה כדי לגרום למודלים האלה להשתמש בטיעונים ולנמק את הפעולות שלהם", אמרה ז'ואל פינו, סגנית נשיא למחקר AI במטא לעיתון הבריטי הפייננשל טיימס. "אנחנו רוצים שהמודלים האלה לא רק ידברו אלא שיהיה להם גם זיכרון", הוסיפה בנימה פילוסופית. בראד לייטקאפ מצידו אמר לעיתון שהגרסה הבאה של GPT תהיה מסוגלת להתמודד עם "בעיות קשות" כמו למשל הנמקה (reasoning). לדברי לייטקאפ המודלים הקיימים טובים מאוד בהתמודדות עם משימות קטנות, "אחת בכל פעם".
המרוץ לבינה מלאכותית כללית - אותו רעיון ש-AI תהיה מסוגלת לחשוב ולהתנהל כמו בן אדם - דורשת מהן להיות מסוגלות לתכנן ולנמק את הבחירות שלהן. כך למשל צ'אטבוט יוכל לספק הסבר למפעיל שלו. למשל אם נבקש ממנו לתכנן לנו מסלול טיול לדרום אמריקה בפסח, הוא יוכל גם להסביר למה בחר את הנקודות במסלול. במקביל נוכל גם לדייק לו את הרצונות שלנו. בדיוק כמו שאנחנו מסוגלים להסביר לאדם מה אנחנו מבקשים ממנו.
מעבר לכך זה מאפשר לבוטים לבצע סדרה של משימות, אחת אחרי השנייה, ולא רק להתמודד עם משימה בודדת בכל פעם. החלק של התכנון גם מאפשר להם לנבא מה יהיו התוצאות של הבחירות שהם ביצעו. כך למשל אם הם יציעו טיול שעובר באזור ובו התראה חמורה למטיילים בגלל סכנה כלשהי הם יוכלו לקחת אותה בחשבון ולהסביר למה בחרו לא לכלול את החלק הזה בטיול. מודלים של בינה מלאכותית יוכלו גם להציע לכם פעולות כדי לשפר את התפוקה בעבודה או כדי להוסיף ערך למוצרים.
2 צפייה בגלריה
AGI
AGI
AGI
(התמונה נוצרה באמצעות מחולל התמונות DALL-E3)
יאן לקון אמר באירוע בלונדון ש"מערכות בינה מלאכותית כיום יודעות רק לייצר מילה אחת אחר השנייה, בלי מחשבה או תכנון". יכול להיות שהפיתוחים החדשים גם יפתרו עוד בעיה של מערכות בינה מלאכותית - ההזיות מהן הן סובלות. לדברי לקון, הסיבה שהן עושות "טעויות מטופשות", היא בגלל שהן מתקשות להתמודד עם שאלות מסובכות או לשמר מידע לאורך זמן. הוא הסביר שמודל שיעשה שימוש בהנמקה ותכנון יהיה מסוגל "לתכנן סדרה של פעולות, לחפש תשובות אפשריות ולבנות מודל מנטלי שיתאר את התוצאות של הפעולות האלה". הוא הוסיף שזה כרגע מה שחוסם מכונות לעבור לשלב הבא של בינה.
מטא מתכננת לשלב את המודל החדש שלה בוואטסאפ וכן במשקפי הריי-באן החכמות שהיא משווקת בשיתוף עם ענקית האופטיקה לוקסוטיקה. בנוסף מטא מתכננת לשלב את המודל בשלל התקנים נוספים. מצד OpenAI התכניות קצת פחות ברורות. לדברי לייטקאפ לחברה יהיה מה לומר על המודל הבא "בקרוב". נראה שהפעם מטא מצליחה להתקדם יותר מהר לכיוון השקת מודל AI מסחרי שיוכל לשמש בחיי היום-יום. כך למשל תיאר סמנכ''ל המוצרים של מטא, כריס קוקס, כיצד המודל המשולב במשקפיים של מטא יוכל לפעול: "אם מכונת הקפה שלנו תפסיק לעבוד לפתע, נוכל לבקש מהמשקפיים לספק לנו הסברים כיצד לתקן אותה".