מכירות ומשלוחי המחשבים קרסו בכ-29% ברבעון הראשון של 2023 ביחס למספרים של שנה שעברה, כך עולה מדוח שפרסמה היום (ב') חברת המחקר IDC. היצרנית שהציגה את הביצועים הגרועים ביותר מתוך חמש החברות הגדולות בתחום היא אפל, שמכירות המחשבים שלה התרסקו בכ-40%, הרבה יותר מאשר המתחרות.
1 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
טים קוק כנראה לא מרוצה למרות החיוך
(צילום: AP)

עוד בנושא:

בכל העולם נמכרו כ-60 מיליון מחשבים בלבד ברבעון. אלה מספרים נמוכים יותר מאלה של 2019 שהייתה שנה קשה גם היא ליצרניות. מתוך יצרניות ה-PC, חברת HP הייתה זו שסבלה הכי פחות עם ירידה של 24% במכירות. לנובו ודל הראו ירידות של כ-30% ואסוס סגרה את הרשימה עם ירידה של קצת יותר מ-30%. למעשה, אף מותג לא הצליח להתחמק מהמצב.
מקורן של הירידות האלה בסיום תקופת הקורונה והסגרים שהביאה לרכישה מאסיבית של מוצרי טכנולוגיה והזניקה את השוק. אך בעוד שסמארטפונים מוחלפים בממוצע בכל כשנתיים וחצי, מחשבים נשמרים הרבה יותר זמן בידי הצרכנים הפרטיים. בשוק הארגוני, חברות נוטות לשמור מחשבים לתקופה של כשלוש שנים. כלומר, אין סיכוי גבוה לראות את המגמה הזו מתהפכת לפני 2024.
הירידות האלה גם משפיעות על שאר החברות בתחומים מגוונים כגון שבבים, תוכנה ואפילו גיימינג. היחידות שאולי יוכלו ליהנות מהמצב הן יצרניות החלפים והרכיבים לשדרוג מחשבים שבוודאי יזכו לעדנה כשהמשתמשים ירצו לשדרג במקום להחליף את המחשב. נקודת אור נוספת עבור היצרנים היא שהקיטון בגודל השוק יאפשר להן למצות תהליכים שבהן החלו לאחרונה ובראשם הוצאת מפעלי הייצור מסין שנעולה עם ארה"ב במלחמת סחר דיפלומטית.
כך למשל אפל החלה להעביר את מפעלי הרכבת האייפונים להודו ולמדינות אחרות בדרום-מזרח אסיה וכך גם יצרניות נוספות שמעדיפות לא להיות נתונות לחסדי המפלגה הקומוניסטית הסינית. בנוסף, סיום התמיכה של מיקרוסופט בווינדוס 10 והמעבר לווינדוס 11 ואולי אף 12 עשוי גם הוא לספק נקודת זינוק חדשה ליצרנים ולייצר דרישה מתחדשת למוצרי טכנולוגיה ומחשבים בראשם.