פייסבוק אולי הפסידה מיליארדים מהשבתת שירותיה, אבל יש גם מי שהרוויח מהמצב. 70 מיליון משתמשים הצטרפו לטלגרם ביום אחד, על רקע התקלה הנרחבת שנמשכה כמעט שש שעות בשירותי פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם ביום שני. כך הצהיר פבל דורוב, מייסד ומנכ"ל טלגרם, בערוץ שלו בפלטפורמה. דורוב תיאר את הקפיצה כ"עליית שיא ברישום ובפעילות של משתמשים" עבור השירות. פייסבוק הצהירה כי התקלה, שהשאירה כ-3.5 מיליארד משתמשים ללא דרכי תקשורת משמעותיות, נגרמה כתוצאה מהגדרה לקויה של תצורת הנתבים.

עוד בנושא התקלה בפייסבוק:

דורוב עקץ את המתחרה כשכינה את המצטרפים החדשים לשירות "פליטים מפלטפורמות אחרות" וכתב כי "אני גאה באופן בו הצוות שלנו התמודד עם הצמיחה הבלתי צפויה, מאחר שטלגרם המשיכה לעבוד ללא רבב עבור הרוב המוחלט של המשתמשים". למרות זאת הוא סייג את דבריו והוסיף כי "ייתכן שחלק מהמשתמשים שלנו ביבשת אמריקה חוו קצב איטי יותר מהרגיל מכיוון שמיליוני משתמשים מהאזור מיהרו להירשם לטלגרם בו זמנית".
2 צפייה בגלריה
טלגרם
טלגרם
"70 מיליון פליטים מפלטפורמות אחרות". טלגרם
(צילום: Shutterstock)
גם סיגנל, מתחרה נוספת של פייסבוק בגזרת אפליקציות המסרים המיידיים, פרסמה ציוץ לפיו מיליוני משתמשים חדשים הצטרפו לשירות. טוויטר דיווחה ביום שני על שימוש גבוה מהרגיל בפלטפורמה, שגרם לבעיות עבור חלק מהמשתמשים בגישה לציוצים ולהודעות. סמנכ"ל הטכנולוגיה של פייסבוק, מייק שרופר, צייץ בעקבות תקלת הענק כי הוא מתנצל בפני כל "עסק קטן וגדול, משפחה או אדם שמסתמך עלינו". מרגרט וסטגר, הממונה על תחום ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי ומבקרת ידועה של ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות, אמרה כי התקלה הדגימה את ההשלכות של הסתמכות על מספר שחקנים גדולים בלבד, והדגישה את הצורך במתחרים נוספים.
טלגרם הושקה ב-2013, ובסוף אוגוסט פורסם נתון לא רשמי על בסיס הערכה של חברת המחקר Sensor Tower, לפיה מעל מיליארד משתמשים בעולם הורידו את טלגרם. בסוף 2020 דורוב הצהיר כי טלגרם מתקרבת ל-500 מיליון משתמשים חודשיים פעילים ומתכננת להתחיל לייצר הכנסות מהאפליקציה, שאותה מימן בעצמו עד אז, במטרה להמשיך ולקיים את השירות. גם מוקדם יותר השנה, כשוואטסאפ פרסמה מדיניות פרטיות חדשה, נוספו מיליוני משתמשים חדשים לטלגרם וסיגנל.
2 צפייה בגלריה
פאבל דורוב
פאבל דורוב
פאבל דורוב. מקבל את הפליטים בשמחה
(צילום: Dan Taylor)
טלגרם שמה דגש על הפרטיות של משתמשיה ועל הצפנת ההודעות בשירות, אך מסיבות אלו היא גם הפכה לאפליקציה שבה מתרחשות פעילויות לא חוקיות. בחודש שעבר, פורסם מחקר שנערך על ידי חברת הסייבר ההגנתי הישראלית Cyberint ועיתון הפייננשל טיימס, לפיו טלגרם הופכת לאלטרנטיבה לרשת האפלה (dark web) עבור פושעי סייבר. במסגרת החקירה נמצאה עלייה של מעל 100% בשימוש של פושעי סייבר בטלגרם לאחרונה, למטרות קנייה, מכירה ושיתוף במידע שגנבו כן בבכלי פריצה, לפעמים בערוצים עם עשרות מיליוני עוקבים. התכנים היו דומים לאלה שמתפרסמים בפורומים ברשת האפלה, אלא שבעוד שנדרשת תוכנה מיוחדת כדי להתחבר אליה, השימוש בטלגרם פשוט ונוח יותר.