אחרי טירוף ה-NFT מגיע טרנד אינטרנטי חדש בשם Yats, והפעם הנכסים הדיגיטליים שבמרכזו מוכרים לכולנו: אימוג'ים. מי שמשתתף בטרנד למעשה הופך לבעלים של מחרוזות אימוג'ים ייחודיות, וכבר הצטרפו אליו סלבריטאים כמו פריס הילטון, הזמרת קאשה, והראפרים ליל ויין וג'י-איזי.
2 צפייה בגלריה
טלפון עם אימוג'י
טלפון עם אימוג'י
אימוג'ים
(צילום: Shutterstock)
היאטס למעשה משמשים כחלק מלינקים שמכילים אימוג'ים. האורך של מחרוזות האימוג'ים נע בין אימוג'י אחד לחמישה, וככל שהן קצרות וייחודיות יותר, ועושות שימוש באימוג'ים פופולריים יותר - כך הן יקרות יותר. מחירן נע בין מספר דולרים בודדים ועד מאות אלפי דולרים. החברה שמאחורי המוצר, Yat Labs, הצהירה כי הכניסה 20 מיליון דולר מאז שהושקה בפברואר של שנה שעברה, ממכירה של 160 אלף יאטס עד היום. היאט היקר ביותר שנמכר עד היום, הוא אימוג'י המפתח המוזהב, בלא פחות מ-425 אלף דולר.
2 צפייה בגלריה
yat
yat
ה"יאט" של הראפר ג'י-איזי בחשבון הטוויטר שלו, מכיל את האימוג'ים ורד ועטלף
(תמונה: מתוך טוויטר)
רכישה של יאט אמנם תהפוך אתכם לבעלים של אותו רצף אימוג'ים מבחינת החברה, אבל המשמעות של אותה בעלות אינה שמאותו רגע לאיש אסור להשתמש באותו רצף אימוג'ים, או שהשימוש בהם יגרור תשלום לבעל היאט. היא פשוט מאפשרת כאמור להשתמש בלינק שמכיל את האימוג'ים כך שיוביל לאתר רשמי, כתובת תשלומים ועוד.
חברת יאט לאבס גם משווקת את היאטס כסוג של ביטוי לזהות אינטרנטית, וכשם משתמש אוניברסלי ברשת. "דמיינו לעצמכם שתהיו ידועים בתור נחש-אש או רובוט-רוח רפאים-כתר", נכתב בחשבון רשמי של החברה. "אם יש בבעלותכם יאט הוא שלכם לנצח, אתם היחידים בעולם שהאימוג'ים האלו בבעלותם". נאווין ג'יין, אחד ממייסדי החברה, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי "אם היאט שלך הוא אש-דרקון, זה אומר כל כך הרבה על מישהו".
בראיון לאתר הטכנולוגיה TechCrunch ג'יין אמר כי הוא רוצה שאנשים יוכלו להשתמש ביאטס שלהם בכל דרך בה יבחרו, בין אם זה כדי לשלם, לשלוח הודעות, להציג אתר או להתחבר לפלטפורמה, ומתח ביקורת על מבנה האינטרנט הנוכחי. "הנורמה של היום מוזרה. מתחברים לאינטרנט, פותחים חשבונות בפלטפורמות שנתמכות על-ידי פרסום, ושם המשתמש שלך לא אוניברסלי. יש לך חשבונות רבים, שמות משתמש רבים ואתה לא שולט בהם. ואז אם רוצים לסגור לך את החשבון, יכולים לעשות את זה".
ואכן, הראפר ג'י-איזי למשל, שהאימוג'ים שמרכיבים את היאט שלו הם ורד ועטלף, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי הדבר מהווה ביטוי לכך שהוא "יצור לילי אך גם רומנטיקן חסר תקנה". הוא מתכנן להשתמש באימוג'ים שבבעלותו בחומרי שיווק של אלבומים עתידיים, והם גם מופיעים כלינק בביוגרפיה שלו בטוויטר, וברגע שלוחצים עליהם, הם מובילים לאתר שלו. גם לקוחות אחרים של החברה נוהגים לשלב את הלינקים בחשבונות שלהם ברשתות חברתיות.
יאטס יקר נוסף כולל שילוב של טיל וירח, שנמכר תמורת 200 אלף דולר במהלך מכירה פומבית שהחברה ערכה, ונקנה על-ידי המשקיע מייקל ארינגטון. ארינגטון הוא הבעלים של חברת ניהול הנכסים Arrington XRP Capital ואחד המשקיעים ב-Yat Labs. הוא מתכנן להשתמש ביאט ככלי שיווקי עבור החברה שלו, שכן שילוב האימוג'ים מתייחס לאמרה ידועה בעולם הקריפטו, "להטיס טיל לירח". לקוח אחר, ג'וזף סקיוויס, מחזיק יותר מאלפיים יאטס ומעריך שהוציא עשרות אלפי דולרים על רכישתם, והוא רואה בהם תחביב איסוף.

עוד בנושא:

בעוד שכמו NFT, גם היאט הוא נכס דיגיטלי שמקבל את רוב המשמעות שלו מהרוכשים ומהכרה של הקהילה, הרעיון מאחורי NFT הוא שנשמר תיעוד לקנייה ולבעלות של נכס על גבי רשת מבוזרת. במקרה של יאטס לעומת זאת, רק החברה עצמה שומרת תיעוד לבעלות. לפי הצהרותיה, בעתיד היא תשתמש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין.
נכון להיום לקוחות שרוצים להפוך את היאטס שלהם ל-NFT יכולים לעשות זאת, אך לשם כך נדרש תהליך נוסף ועלות נוספת. כדי להפוך יאט ל-NFT, בעליו צריכים להשתמש בכלי שיוצר אנימציה קצרה משרשרת האימוג'ים ואז לייצר אסימון שיוכיח בעלות על הבלוקצ'יין לאותה אנימציה.
המודל של היאטס שנוי במחלוקת וגורר לא מעט ביקורת. ראשית, רכישה על יאט עשויה אמנם במקרים מסוימים להגיע לעלויות אסטרונומיות, אך היא כאמור חסרת משמעות מבחינה כספית מאחר שאיש לא צריך לשלם על שימוש באימוג'ים בפלטפורמות השונות, גם אם אלו נרכשו כיאט. מי שבכל זאת רוצה להתייחס ליאט כהשקעה כספית, מקווה שיהיה להם ערך כזה שיגרום למישהו לרצות לרכוש אותם ממנו בעתיד, ומדובר כמובן בספקולציה.
ביקורת נוספת נוגעת לנוחות השימוש - לא ניתן להקליד אימוג'ים באופן ישיר במקלדת סטנדרטית, ולכן כניסה לאתרים שמכילים אימוג'ים בשורת הכתובת תצריך לרוב את הלינק הישיר.
נושא שנוי במחלוקת נוסף הוא שאחד מהמייסדים השותפים של יאט לאבס, ומנכ"ל החברה לשעבר, ריקרדו ספגניה, הידוע בכינוי "Fluffypony" נעצר בארה"ב באוגוסט האחרון, מאחר שהוא מבוקש בדרום אפריקה בעקבות האשמות בהונאה (שאינם קשורים ל-Yat Labs). הוא שוחרר מאז, ולא ברור אם הוא עשוי להיות מוסגר למדינה בעתיד.