הרשתות החברתיות סירבו לשלוח נציגים לדיון שערכה הבוקר (יום ב') ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת על התנהלותן בתקופת המלחמה. "הם סירבו להגיע מטעמיהם, מסיבות כאלה ואחרות. הם לא רוצים לבזבז את זמנם, אבל עצם העובדה שהם לא מגיעים ולא שולחים נציג היא בלתי מקובלת", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו).
2 צפייה בגלריה
רשתות חברתיות
רשתות חברתיות
נציגי הרשתות החברתיות הוזמנו, אך לא הגיעו
(צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

פורר ציין כי נציגי הרשתות החברתיות מסרו לוועדה כי הם עסוקים מדי בהסרת תכנים על רקע המלחמה. הוא הוסיף כי הנציגים המקומיים של הרשתות החברתיות הם ישראלים שלא בהכרח מסכימים עם המדיניות של החברות שהם עובדים עבורן - ורמז שאולי זאת הסיבה להיעדרותם. בסיומו של הדיון קרא פורר לממשלה להטיל על שר התקשורת את האחריות לטפל בהסרה של תכנים שמסיתים לטרור מהרשתות החברתיות, וכן לגבש תקנות חירום שיאפשרו לכפות על הפלטפורמות הסרה מיידית של תכנים.
ריפרש
שדה הקרב הדיגיטלי במלחמה עם חמאס
43:41
מאז שהחלה המלחמה עם חמאס, הרשתות החברתיות מתקשות להתמודד עם השטף הבלתי פוסק של פייק ניוז, דיסאינפורמציה, תיאוריות קונספירציה, הסתה לטרור וסרטוני זוועה. פורר אמר כי המדינה לא צריכה "להתחנן" בפני הרשתות החברתיות כדי שיסירו תכנים ואמר כי צריך לאיים עליהן בסנקציות כלכליות, כדי שיבינו שיש מחיר לאי-הסרה של תכנים. בנוסף, הודיע פורר כי הוועדה תדרוש מהרשתות החברתיות לאסור את הכחשת הטבח בעוטף עזה כפי שהן אוסרות הכחשת שואה, ולהסיר באופן מיידי תוכן שמפר את האיסור הזה.

"השליטה לא קיימת"

"מדינת ישראל הגיעה לאירוע הזה כשהשליטה שלה במה שקורה ברשת פשוט לא קיימת", אמר פורר והצביע על הפער בין מספר התכנים הבעייתיים שהמדינה מטפלת בהם - כ-5,000 פוסטים לפי הפרקליטות וכ-150 אלף פוסטים לפי משרד התפוצות - לבין מספר התכנים שהרשתות החברתיות עצמן הודיעו על ההסרה שלהם (יותר מ-795 אלף תכנים במקרה של מטא ויותר מ-500 אלף סרטונים במקרה של טיקטוק).
"חד-משמעית נדרשת רגולציה", קבע פורר, "מה שאני אומר עכשיו נכון לא רק לימי מלחמה. הרגולציה קיימת במקומות אחרים בעולם. היא לא קיימת כאן. חייבים לייצר את זה". הוא ציין לטובה את הפעילות הנחרצת של האיחוד האירופי, שדרש מהפלטפורמות לדווח לו על הצעדים שנקטו נגד הפצת דיסאינפורמציה ותוכן בלתי חוקי סביב המלחמה תוך 24 שעות ואף פתח בחקירה נגד X (טוויטר לשעבר). הדרישה הזאת התאפשרה בזכות חוק השירותים הדיגיטליים (Digital Services Act) שנכנס לאחרונה לתוקף.
2 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
יו"ר הוועדה עודד פורר
(צילום ארכיון: יאיר שגיא)
עמית אפרתי, מנהל אגף מאבק באנטישמיות במשרד התפוצות, אמר כי מערכות הניטור של המשרד זיהו מעל 150 אלף תכנים שמכילים חומרים אנטישמיים ומסיתים לטרור - עלייה של 450% בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה. "חלק ניכר מהפוסטים מכיל גם תכנים אלימים, קריאות ממשיות לפגיעה ביהודים ובישראלים. אנחנו רואים פה עלייה של 1,200%". נציג מחלקת הסייבר בפרקליטות, אור ארבר, אמר כי בעקבות המלחמה ישנה עלייה במספר התכנים הפוגעניים ברשת וכי המחלקה פועלת באופן אינטנסיבי מול הרשתות החברתיות כדי להביא להסרתם. גופי הביטחון ומשרדי הממשלה ביקשו מהמחלקה לטפל בכ-5,000 תכנים והיא פנתה לגבי רובם לפלטפורמות. ארבר הודה כי אין לו נתונים מדויקים לגבי מספר התכנים שהוסרו בפועל, אך אמר כי למחלקה יש קשרי עבודה טובה עם רוב הפלטפורמות, חוץ מטלגרם שאיתה ישנם "קשיים משמעותיים". תומר אלדובי, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות ברשת, אמר כי לארגון ישנם כ-3,000 מתנדבים והוא נמצא בקשר עם האיחוד האירופי, שיכול לסייע בהסרת תכנים בעייתיים בזכות חוק השירותים הדיגיטליים. הוא קרא לממשלה לתקצב את פעילות הארגון בסכום של כשני מיליון שקלים. "לצערי כל הבקשות שלנו לסיוע נענות בשלילה כבר הרבה מאוד שנים, ובטח עכשיו במלחמה", אמר.

מאות אלפי פוסטים הוסרו

אתמול הודיעה טיקטוק כי מתחילת המלחמה הסירה יותר מחצי מיליון סרטונים וכ-8,000 שידורים חיים באזור ישראל, הגדה המערבית ועזה שהפרו את כללי הקהילה של הפלטפורמה. בנוסף הוסיפה החברה דוברי עברית וערבית לצוות מנטרי התוכן שמתמקד בפוסטים על המלחמה. מטא הודיעה ביום שישי כי בשלושת הימים הראשונים של המלחמה הסירה או סימנה כתוכן פוגעני יותר מ-795 אלף תכנים והקימה חדר מצב מיוחד המאויש במומחים דוברי עברית וערבית. יום קודם לכן הודיעה X כי הסירה או תייגה עשרות אלפי תכנים ומחקה מאות חשבונות הקשורים לחמאס. מיוטיוב שבבעלות גוגל נמסר כי הפלטפורמה הסירה עשרות אלפי סרטונים "מזיקים" וסגרה מאות ערוצים. אלפי סרטונים נוספים הוגדרו כלא מתאימים לצפייה מתחת לגיל 18. יש לציין שלמרות כל הפעולות האלה, הרשתות החברתיות עדיין מוצפות בתכנים בעייתיים ונראה כי הן מתקשות להתמודד עם המצב. מטא וגוגל לא הגיבו עד כה לשאלת ynet מדוע לא השתתפו בדיון למרות שהוזמנו. מ-X נמסרה התגובה האוטומטית הבאה: "עסוקים כרגע, אנא בדוק שוב מאוחר יותר". מטיקטוק נמסר: "הוועדה אכן ביקשה מאיתנו להופיע בדיון והצענו לדחות את המועד בכשבוע מכיוון שכרגע הצוות המקומי שלנו עסוק בניהול החמ"ל המקצועי שהקמנו לאור המצב".