"האם הכפתור הזה עובד?" היא הכותרת שבחרו לתת בחברת "מוזילה", שמפעילה את דפדפן פיירפוקס, למחקר שבחן עד כמה יוטיוב לוקחת בחשבון פידבק ממשתמשיה כשהיא בוחרת על אילו תכנים להמליץ להם לצפות. חלק גדול מהתוכן שבו צופים משתמשי יוטיוב מגיע מאלגוריתם ההמלצות של החברה, שמקדם סרטונים שונים בעמוד הבית של הפלטפורמה, מתחת לסרטון הנוכחי בו משתמש צופה ועוד.

עוד בנושא:

יוטיוב מציעה למשתמשיה מספר כלים שדרכם הם יכולים להביע חוסר שביעות רצון מתוכן שהומלץ להם - כמו כפתור הדיסלייק, סימון "לא מעוניין", או "אל תראה לי עוד המלצות מהערוץ הזה". במסגרת המחקר נותח מידע על 567 מיליון המלצות לסרטונים, שקיבלו בפלטפורמה 20 אלף משתמשים במשך שבעה חודשים, ונמצא כי גם כאשר משתמשים מביעים חוסר שביעות רצון מתוכן מסוים, ההשפעה היא מינורית והפלטפורמה תמשיך להמליץ להם לצפות בתכנים דומים.
2 צפייה בגלריה
לוגו יוטיוב
לוגו יוטיוב
לוגו יוטיוב
(תמונה: יוטיוב)
המשתמשים שהתנדבו להשתתף במחקר השתמשו בתוספת לדפדפן שהיה בה כפתור "תפסיק להמליץ". בכל פעם שאחד המתנדבים לחץ עליו בהקשר לסרטון מסוים, נשלח מאותו משתמש אות ליוטיוב, כאילו לחץ על אחד מהכפתורים בפלטפורמה שמביעים חוסר עניין, ובקבוצת הביקורת לא נשלח דבר לפלטפורמה. מהמחקר עלה כי לחיצה על "דיסלייק" הפחיתה תוכן דומה ולא רצוי ב-12% בלבד, לחיצה על "אל תמליץ על הערוץ" הפחיתה אותו ב-43%, לחיצה על "לא מעוניין" ב-11%, ואילו הסרה של הסרטון מהיסטוריית הצפיה הפחיתה תכנים דומים ב-29%.
יוטיוב, שמופעלת על-ידי גוגל, פרסמה הצהרה רשמית בתגובה למחקר, בה התייחסה לכך שאותם כפתורים לא אמורים להוביל לחסימה של נושאים שלמים או נקודות מבט מסוימות מההמלצות שמוצעות למשתמש מסוים - זאת מתוך חשש ליצירת "תאי הד". הכוונה היא למקרים בהם משתמשים נחשפים רק לנקודת המבט שלהם ברשתות חברתיות ואינם חשופים לדעות מנוגדות, מה שעשוי לגרום להם להתבצרות ואף להקצנה - וקיימת ביקורת רווחת על רשתות חברתיות על יצירת תאי הד.
אלא שבמחקר הודגשו מספר מקרים שבהם התכנים שהוצגו למשתמשים לא מביאים עמדה מסוימת שעשויה לאתגר אותו, ופשוט מציגה תכנים מטרידים בהם הוא לא מעוניין לצפות ולא מתאפשר לו לחסום אותם, למשל תכנים המציגים אלימות. באחד המקרים משתמש קיבל המלצה על סרטון בו נראית פרה פצועה וסובלת, ולמרות שסימן חוסר עניין בתוכן, לאחר חודשיים קיבל עוד המלצה לסרטון בו נראית פרה פצועה באופן גרפי. במקרה אחר, לאחד המשתמשים הומלץ סרטון בשם "סבתא אכלה בצק עוגיות לארוחת צהריים בכל שבוע - זה מה שקרה לעצמות שלה". גם כאן למרות שהביע חוסר שביעות רצון, המשיך לקבל המלצות לסרטונים שהציגו תכנים דומים, עם מידע על ההשפעה של איברים שונים של אנשים אחרי צריכת מזונות מסוימים.
2 צפייה בגלריה
תסכול מחשב
תסכול מחשב
האלגוריתם המשיך להציג תכנים דומים לאלו שהמשתמשים סימנו בהם חוסר עניין
(צילום: שאטרסטוק)
אלגוריתמי המלצות של רשתות חברתיות נחשבים למעין קופסה שחורה שבוחרת מה להציג למשתמשים ללא שקיפות על הסיבות לכך או על דרך קבלת ההחלטות. יוטיוב ספגה ביקורת רבה בעבר על כך שהאלגוריתם ממליץ למשתמשים על תכנים שמכילים דיסאינפורמציה או קונספירציות, וסרטונים בעמדות שהולכות ומקצינות. מטא (לשעבר פייסבוק) ספגה ביקורת רבה בשנה האחרונה לאחר שפרנסס האוגן, עובדת החברה לשעבר שהדליפה מסמכים פנימיים שלה, טענה כי התכנים שהאלגוריתם מציג משפיעים לרעה על רווחת המשתמשים, וקראה להפסיק את השימוש באלגוריתם המלצות לחלוטין ולחזור לפיד כרונולוגי. גם האלגוריתם של טיקטוק, שמצטיין בהתאמת תכנים למשתמשים שיגרמו להם לבלות כמה שיותר זמן מול האפליקציה, זוכה לביקורת רבה.