ענקית המסחר והטכנולוגיה אמזון חושפת את "וולקן" – רובוט מחסן חדש עם בינה מלאכותית, שהוא בעל חוש מישוש כמו-אנושי, המאפשר לו לטפל לבדו בכ-75% מהפריטים המאוחסנים במחסני החברה - משימה שמבוצעת כעת בעיקר על-ידי עובדים אנושיים.
3 צפייה בגלריה
הרובוט "וולקן" של אמזון בפעולה
הרובוט "וולקן" של אמזון בפעולה
הרובוט "וולקן" של אמזון בפעולה
(אמזון)

לא רק לראות את העולם, אלא גם להרגיש אותו

"מדובר בקפיצת מדרגה מהותית ברובוטיקה", אמר היום (ד') אהרון פרנס, מנהל המדע היישומי של אמזון, באירוע שקיימה החברה בדורטמונד, גרמניה: "זה לא רק לראות את העולם, זה להרגיש אותו; לאפשר יכולות שהיו בלתי אפשריות עבור רובוטים עד כה. לראשונה, אנחנו מציגים רובוט שאינו קהה-חושים או מטומטם, אלא כזה שמבוסס על המחקרים האחרונים ברובוטיקה, בהנדסה ובבינה מלאכותית פיזית".
אמזון, שמעסיקה במחסני הענק שלה ברחבי ארה"ב והעולם כמיליון עובדים, עושה כבר שנים שימוש ב-750 אלף רובוטים, בעיקר לצורך איסוף פריטים וסידור המחסנים. הרובוטים הקיימים נעזרים בראייה ממוחשבת ומסוגלים להרים ולהעביר ממקום למקום חבילות שנארזו על ידי עובדים אנושיים.
אבל "וולקן", לעומתם, הוא הראשון שבעזרת חוש המישוש שלו רגיש מספיק גם כדי למיין ולסדר סחורות בתוך התאים הקומפקטיים הקטנים המכוסים בבד, שהחברה משתמשת בהם לצורך האחסון.
3 צפייה בגלריה
עובד אמזון לצד הרובוט "וולקן"
עובד אמזון לצד הרובוט "וולקן"
עובד אמזון לצד הרובוט "וולקן"
(אמזון)
מדובר בתאים בגודל של כמטר רבוע, שכל אחד מהם מכיל עד 10 פריטים בממוצע; הכנסת פריט לחלל הצפוף הזה או הוצאתו ממנו נחשבה עד היום למשימה בלתי אפשרית עבור רובוטים. אולם "וולקן", בזכות הזרוע הייחודית שלו, שכוללת חיישני כוח רגישים מאוד, מסוגל לסדר מחדש בעדינות את כל הפריטים שכבר נמצאים בכל תא, ולהוסיף להם חדשים. החיישנים עוזרים לזרוע "לדעת" מתי היא יוצרת מגע עם חפץ, ולהעריך בכמה כוח ומהירות להשתמש בכל פעם כדי להימנע מגרימת נזק.
הזרוע השנייה של "וולקן" מבצעת פעולת יניקה פשוטה כדי לתפוס כל חפץ או חבילה, וכוללת מצלמה המקושרת לתוכנת בינה מלאכותית כדי לוודא שלא אספה פריטים בטעות. לפי אמזון, לרובוט יש גם יכולת לזהות מתי הוא לא יכול להזיז פריט מסוים, ואז הוא מבקש משותף אנושי להצטרף ולסייע לו.
3 צפייה בגלריה
אהרון פרנס
אהרון פרנס
אהרון פרנס
(לינקדאין)

לומד גם מכישלונות ומבין כיצד אובייקטים מתנהגים

לפי אמזון, טכנולוגיית AI שולבה בכל המערכות של "וולקן", מה שמאפשר לרובוט להשתפר כל הזמן; היא "לומדת מכישלונות" שלו ו"מבינה" כיצד אובייקטים שונים מתנהגים כאשר נוגעים בהם. "וולקן" כבר פועל במחסני החברה בספוקיין, וושינגטון, ובהמבורג, גרמניה, ומשמש בעיקר לאיסוף פריטים בחלקן העליון והתחתון של ערימות – מה שחוסך מעובדים אנושיים את הצורך להתכופף או להשתמש בסולמות גבוהים.
לפי פרנס, תהליך אימון ופיתוח מודל הבינה המלאכותית המשמש את הרובוט היה מורכב במיוחד: "זה דרש אלגוריתמים לזיהוי הפריטים שעימם 'וולקן' יכול או לא יכול להתמודד, כמו מציאת מקום בתוך פחים עמוסים, זיהוי שפופרות של משחת שיניים וקופסאות של מהדקי נייר, ועוד ועוד. לתהליך הלימוד לא יכולנו להסתפק רק בסימולציות מחשב, אלא אימנו את המודל על אלפי דוגמאות ונתונים פיזיים מהעולם האמיתי - החל מאיסוף גרביים ועד הזזת מכשירים אלקטרוניים שבריריים".
לפי אמזון, "וולקן" אמור להשתלב בכל מחסניה במהלך השנים הקרובות.