כתב ידו של אדם הוא חותמו האישי ואין דומה לו. כשהוא נפרד מהעולם, גם פרי עטו נעלם. מיזם הנצחה חדש וראשון מסוגו שיצא לאור השבוע מבקש להשאיר בעולם אות חיים מנרצחי ונופלי מלחמת חרבות ברזל. ביום ראשון השבוע חנכו חברי המיזם ההתנדבותי, כולם מעצבים ותיקים ומוכשרים, את חנוכת הפרויקט ונפגשו עם בני משפחתו של סגן-אלוף סלמאן חבקה ז"ל, מפקד גדוד 53 בשריון והגישו להם את הפונט המבוסס על כתב ידו וניתן כעת להורדה ברשת ולשימוש חופשי.
"זה משהו מדהים, אין לי מילים", אמר עימעד חבקה, אביו של סלמאן, בעוד מלטף ברוך את אותיות האלף-בית, רישומי הכתב של בנו. "בשבילי סלמאן חי עכשיו. זה סימן ההיכר שלו, הכתב העברי היפה והמיוחד", הוא מספר. הוא מיהר להוריד את הגופן ולהתקין במחשב הביתי וראה כיצד מהקשות המקלדת מתחת ידיו נאספים אותיות למילים שכולן הנצחה לבן. "זה משהו מדהים לראות את כתב היד של הבן שלך על מחשב, זה מרגיש כאילו סלמאן כותב. לדעתי זו הנצחה לעד. לצד הגופנים דיוויד ואריאל או נרקיסים יהיה גם פונט סלמאן", הוסיף בגאווה. מי שעיצב את הגופן שזכה לשם "סלמאן חבקה" הוא אלחנן בן אורי - מאייר, קליגרף ומעצב פונטים. "כתב ידו של סלמאן ז"ל מזכיר כתיבה בשפה הערבית והוא אומנותי ויפהפה", אומר בן אורי. "אני שמח שהצלחתי לתת חיים לאותיות השפה, ביחד עם בני משפחתו".
4 צפייה בגלריה
עימעד, אביו של חבקה ז"ל עם המעצב אלחנן בן-אורי
עימעד, אביו של חבקה ז"ל עם המעצב אלחנן בן-אורי
עימעד, אביו של חבקה ז"ל, עם המעצב אלחנן בן-אורי
(צילום: יעל מסיקה מיימון)
ריפרש
החברה הישראלית שהמציאה מחשב עם משקפיים במקום מסך / עם טמיר ברלינר
42:48
מי שמובילה את מיזם ההנצחה היא לאה מרמורשטיין-ירחי, מעצבת גרפית ואמנית בעלת המותג "מתנה עברית". היא סיפרה ל-ynet כי "כשהתחילה המלחמה הסטודיו שלי הפסיק לעבוד ועיצבתי כרזות וחומרי הסברה. חברתי יעל מסיקה מיימון מנתיבות פנתה אליי בשם בתה תומר שאיבדה את חברתה האהובה ניב רביב הי"ד שנרצחה יחד עם בן זוגה בכפר עזה בשבת שמחת תורה. הן ביקשו לעצב פונט (גופן) מכתב ידה. פניתי לקבוצת מעצבי פונטים שאני חברה בה, והעליתי את הבקשה, ותוך שניה היה לי מתנדב למשימה. בשניה הבאה החלטתי שזה יהיה מיזם הנצחה משמעותי וגדול".
אל יעל ולאה הצטרפו לפני כחודשיים המעצבים עטרה אוזן, שנה קופל, יוסי ביטון ומשה חי וביחד מובילים את המיזם שעד כה הוציא לאור שלושה גופנים ותחת ידיהם עבודה על עוד כתבי יד נוספים שיהפכו לגופנים. "אנחנו משדכים בין מעצבים שהתנדבו למיזם, דתיים, חרדים וחילונים למשפחתו של חלל המלחמה ומהחיבור יוצא גופן שכל אחד יכול להוריד למחשב שלו ולהשתמש. ה״שידוכים״ בין מעצב למונצח מרגשים וקורעי לב. אנחנו עושים את זה בתקווה שתהיה ולו נחמה מועטה למשפחות בזכות זה, שמשהו חי יישאר ומבקשים שאנשים ישתמשו בגופן למטרות שיכבדו את זכר בעלי הכתב הזה", אומרת מרמורשטיין. היא מסבירה כי "את הפונטים האלו נראה בשלטי חוצות, באתרים, בכרזות, בספרים. לכל פונט יש אופי משלו ומעצבים משלבים אותו בעבודות שלהם וגם כל אדם שמחפש לגוון את גופן הכתיבה שלו ולהדפיס".

הנופלים והנרצחים שכתב ידם הונצח

4 צפייה בגלריה
|
|
סביון חן קיפר ז"ל
(|)
"השאירה מסרים לחיים"
סביון חן קיפר ז"ל
סביון יצאה לבלות יחד עם בן זוגה, דור חנן שפיר, במסיבת הפסיידאק , מסיבת טבע שהתקיימה לא הרחק מפסטיבל “נובה” הענק והפכה בבוקר שבעה באוקטובר לזירת טבח. בעודה בורחת מהטילים, יחד עם דור, ככל הנראה נכנסה למיגונית ומאז המשפחה לא שמעה מהם יותר. “הם היו אמורים להתחתן, ובסוף מצאנו את עצמנו מלווים אותם בדרכם האחרונה במקום בדרך לחופה”, כתבה אחותה.
4 צפייה בגלריה
|
|
ניב רביב ז"ל
(|)
"לוויה במקום חופה"
כמה חודשים לפני שבעה באוקטובר, עברה ניב רביב לגור יחד עם בן זוגה, ניראל זיני, בשכונת הצעירים בכפר עזה. השניים, שתיכננו להינשא בשנה הקרובה ולהקים משפחה גדולה, נרצחו במתקפת הטרור בשבעה באוקטובר. ניב הייתה סטודנטית לפסיכולוגיה וקרימינולוגיה ובני משפחתה מספרים כי הייתה "מלאת נתינה והכלה, תמיד ידעה להגיד את הדבר הנכון והעצה הנכונה והשאירה מסרים לחיים לכל הסובבים אותה".
4 צפייה בגלריה
|
|
סא"ל סלמאן חבקה ז"ל
(|)
הגיבור של קיבוץ בארי
סא"ל סלמאן חבקה ז"ל
מגיל צעיר סלמאן חבקה, שנולד ביאנוח שבגליל, כיוון את עצמו לקריירה צבאית. ב-2009 הוא התגייס לשריון, המשיך לקורס קצינים, התקדם עד לדרגת סא"ל והפך למפקד גדוד 53 בחטיבה 188. ב-7 באוטובר התפרסם סלמאן כגיבור קיבוץ בארי כשהתייצב להילחם במחבלים. הוא נפל במהלך קרב עם מחבלים ברצועת עזה.