עם ההצהרה על חזרה הדרגתית של מערכת החינוך לפעילות סדירה, סגירת מחלקות הקורונה בבתי-החולים והצניחה המשמחת במספרי הנדבקים, כבר כמעט מותר להכריז "חזל"ש". אלא שעבור מגזרים שלמים - אסטרטגיית היציאה עוד לא נראית בכלל באופק: בתי-קפה, מסעדות, ברים ומועדונים, נאלצו לסגור דלתות לגמרי בחודשיים האחרונים, או נדרשו להמציא את עצמם מחדש. משבר הקורונה העולמי לא חס על אף-אחד, מדוכני פלאפל, דרך הפאב השכונתי ועד למוסדות קולינריים ותיקים - ענף המסעדנות, חיי הלילה והבילויים משנה את פניו.
2 צפייה בגלריה
פרויקטי הקורונה בפלטפורמת הדסטארט
פרויקטי הקורונה בפלטפורמת הדסטארט
פרויקטי הקורונה בפלטפורמת הדסטארט
(צילום מסך)
לצד הפנייה לשירותי משלוחים (כן, גם של קוקטיילים), הפקת אירועים מקוונים ואפילו מסיבות במציאות מדומה, יש מי שבחרו להסתייע בפלטפורמות למימון המונים בניסיון לשרוד את הסערה. הקונספט פשוט: משלמים עכשיו, מקבלים אחר-כך. ל"אחר-כך" הזה עוד אין תאריך משוער, אבל בינתיים תוכלו לעזור לבר האהוב עליכם להחזיק את הראש מעל למים.
בחודשיים האחרונים התמלאה פלטפורמת "הדסטארט" הישראלית בעשרות פרויקטים מהסוג הזה בדיוק: החל ממסעדות שף כמו "התרנגול הכחול", דרך מוסדות שתייה ובילוי תל-אביביים כמו "המנזר" ו"בית אריאלה" (הבר, לא הספריה), "בית המרזח" הצפוני, "תמול שלשום" ו"אדום" הירושלמיות, וגם "עלמא" באשדוד - כולם, ועוד רבים אחרים, מגייסים כסף בימים אלה ישירות מקהל הלקוחות.
"העובדה היא שאנחנו עסק דיגיטלי מלא, שיודע לעבוד ולקדם מסרים בדיגיטל", מסביר אסף גרינפלד, יו"ר קבוצת הדסטארט. "הבנו שמאוד הגיוני שבשונה מהמציאות המוכרת שלנו, של יזמות ועסקים שמתחילים ברמת הרעיון, אנחנו יכולים לקחת גם עסקים קיימים עם קהילה, ולעזור למנף אותם בעזרת המודל המוכר של מכירה מוקדמת". לדבריו, "כשכל זה מגיע עם אווירה כללית של ערבות הדדית - מה טוב".
2 צפייה בגלריה
אסף גרינפלד
אסף גרינפלד
"קיבלנו החלטה לחנך את השוק". אסף גרינפלד
(צילום: גיא יחיאלי)
המודל העסקי של הדסטארט מבוסס על עמלות. תשעה אחוזים מכל פרויקט שהגיע למימון מלא - עוברים לחברה. אלא שבימים כתיקונם, הסכום הזה כולל בעיקר עמלות סליקה ותמיכה טכנית בסיסית מצד הפלטפורמה. "במודל הקלאסי אנחנו לא לוקחים חלק פעיל. היזם פונה לקהל, ואנחנו רק הפלטפורמה שמחברת", אומר גרינפלד. "בתקופה הזו קיבלנו החלטה שאנחנו צריכים לחנך שוק. לעזור לאנשים שאולי בהווייתם הם לא טכנולוגיים כמו היזמים שבדרך-כלל מגיעים אלינו, להציע ליווי טלפוני, לקחת חלק בכתיבת הפרויקטים ולתת סיוע אמיתי בהעלאה של התכנים".
בינתיים, זה משתלם. בהדסטארט הקימו קטגוריה מיוחדת לימי קורונה, תחת הכותרת "עוברים את זה יחד" - שהפכה לקטגוריה הצומחת ביותר בחודש החולף. היא מכילה כאמור עשרות מיזמים של עסקים קיימים - רובם בתחום המסעדנות, אבל יש גם מכון קעקועים, מספרת גברים ואפילו פודקאסט. לפי הדסטארט, הקטגוריה הזו גייסה בימי הקורונה כמעט 3.5 מיליון שקלים מ-16,500 תומכים, כשמרבית הפרויקטים עדיין פעילים. גם המפה הגיאוגרפית מתחילה להשתנות. "יש אצלנו מקומות שלא היו קודם על הרדאר בכלל", אומר גרינפלד. "מאשדוד למשל אני לא זוכר יותר מדי פעילות יזמית במהלך השנים, עכשיו יש לנו שיתוף פעולה מעניין עם העירייה שם, שמציעה את הדסטארט במסגרת סיוע לעסקים קטנים".
המעבר הזה לתמיכה בעסקים קיימים, זה שינוי שיישאר עם הדסטארט גם ביום שאחרי הקורונה? "אני חושב שלתת לקורונה להיגמר בלי להסיק מסקנות עמוקות זו הטעות הכי גדולה שבעל עסק יכול לעשות. קיבלנו כאן תוקף מאוד חזק לכוח של קהילה, ולכך שעסק שיש לו קהילה חזקה הוא בהכרח בטוח ויציב יותר, עתידו מובטח יותר. ידענו את זה ברמה התיאורטית, וסביב עסקים חדשים שבונים קהילה תוך כדי גיוס הכספים, אבל פה ממש ראינו איך עסק קיים ללא קהילה חזקה שווה הרבה פחות מעסק שיש אנשים שרוצים בהצלחתו. ברמה הפרקטית - עסקים קיימים הם נישה שאנחנו הולכים להסתכל עליה, ובעידן של פוסט קורונה אנחנו ניתן להם יותר פוקוס".