במבט ראשון אין שום דבר יוצא דופן במשחק Truck Invaders: הוא מעוצב מתוך זיקה ברורה למשחקי הדו-ממד הפופולריים של המאה הקודמת, מעורר נוסטלגיה לסופר מריו או לדייב, והמכניקה שלו מוכרת. אבל אל תוך המשחק הזה, שעוצב ופותח על ידי חן אליקים (30), סטודנטית לאמנות בסמינר הקיבוצים, מקופלת טרגדיה אנושית כואבת. בדצמבר 2016, חן איבדה את אמא שלה, דליה, בפיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין, והמשחק שיצרה הוא חלק מתהליך ארוך של החלמה עבורה.

"המשחק הזה מתבסס על משחקי הדו-ממד המוכרים", מספרת אליקים, "הסצינה ממוקמת בברלין, בחג המולד, והדמות הראשית היא אמא שלי, עם המאפיינים הבולטים שלה - ג'ינג'ית עם תלתלים. המטרה של המשחק היא להתחמק ממשאיות. זה אולי נראה קצת מגוחך במבט ראשון, כי המשאיות מאוד קטנות, אבל הן עדיין יכולות להרוג".
3 צפייה בגלריה
משפחת אליקים
משפחת אליקים
חן ודליה אליקים
(צילום: אלבום פרטי)
ארבע שנים אחורה, כמעט. ה-19 בדצמבר, 2016. קצת אחרי השעה שמונה בערב, משאית סמי טריילר נהוגה בידי מבקש מקלט מוסלמי, דוהרת אל תוך הקהל שהגיע לבלות בשוק חג המולד במערב העיר ברלין. הנהג גובה את חייהם של 12 בני-אדם, ופוצע עשרות. אמא של חן נמצאת בין ההרוגים, ואבא שלה מפונה במצב קשה לבית החולים.
3 צפייה בגלריה
נרות לזכר הנרצחים בפיגוע, שוק חג המולד בברלין
נרות לזכר הנרצחים בפיגוע, שוק חג המולד בברלין
נרות לזכר הנרצחים בפיגוע, שוק חג המולד בברלין
(צילום: gettyimages)
"ההורים שלי טסו לברלין לחופשה", נזכרת אליקים, "הם הספיקו להיות שם בערך יום וחצי. באיזשהו שלב שמענו שהיה פיגוע בעיר ולא הצלחנו לתפוס אותם. רק למחרת קיבלנו את החדשות לגבי אבא שלי, שאושפז בבית החולים. הרופאים אמרו שהם לא יודעים להעריך מה המצב שלו, ועל אמא שלי עדיין לא שמענו שום דבר. עליתי מיד על טיסה לברלין עם אח שלי ועם דוד שלי שליווה אותנו. יומיים אחר-כך קיבלנו את ההודעה שאמא שלי נהרגה בפיגוע. אני חזרתי עם אמא שלי לארץ, ללווייה שלה, ומיד אחר-כך שוב טסתי לברלין כדי להיות עם אבא שלי. במשך שבועיים הוא בכלל היה בקומה, נשארנו איתו בערך חודש עד שהוא יכול היה לטוס בחזרה".
איך מתמודדים עם דבר כזה? "אני לא הייתי מוכנה לזה בשום צורה. זה היה כל כך אקראי ולא קשור. ממש שוק. זה היה מטלטל ובלתי נתפס, אבל ככל שהזמן עובר מבינים שזה חלק מהחיים, שדברים כאלה קורים. כשהדבר הזה קרה הייתי בשנה הראשונה בלימודים, אז זה ממש עיצב אותי כאמנית. מאז, כל מה שהתעסקתי בו היה קשור להורים שלי, לתהליך הפרידה מאמא שלי, וגם מאבא שלי במובן מסוים - כי גם הוא השתנה מאוד בעקבות הדבר הזה".
ולמה דווקא משחק מחשב? "יש משהו במשחקי מחשב שמדמה מציאות אחרת. עולם אחר, עולם של פנטזיה. יש בזה משהו קצת לא ודאי, כי המחשב שולט בתוצאה. את משחקת, אבל בסוף זו תוכנה והיא עובדת לפי קודים, חוקים משלה. אני חושבת שזה מה שמשך אותי, לשחזר את האירוע הזה בצורה קצת אחרת".
לתת לאמא סוף אחר? לאפשר לה לעבור את השלב? "כן, לעבור את השלב, אבל גם אולי לא לעבור אותו. זה גם חלק מהמשחק. המשחק עצמו הוא אקראי כמו שהחיים הם אקראיים".
ואיך קיבלו את זה במשפחה? "האמת שהיה לי קצת חשש להראות להם את המשחק, לא ידעתי מה הם יחשבו על זה. אבל הם ממש תמכו בי ומאוד אהבו, פרגנו והתרגשו. הם לגמרי תומכים בי בכל מה שאני עושה. אח שלי מיד שאל איך הוא יכול לשחק בזה בעצמו".
3 צפייה בגלריה
משפחת אליקים
משפחת אליקים
משפחת אליקים
(צילום: אלבום פרטי)
את העיצוב והפיתוח של המשחק היא עשתה בעצמה, את המוזיקה כתב עדי יאיר. בשלב הבא, היא מקווה להצליח להפיץ אותו לקהל הרחב, אולי אפילו בגרסת מובייל. אליקים מתארת חיבור לעולם המשחקים כבר מגיל ילדות, ולמרות זאת הבחירה בפרויקט גמר מהסוג הזה - לא הגיעה ממקום ילדותי או מתרפק. "יש הרבה חשיבה מאחורי הבחירה הזאת", היא אומרת, "אני יודעת בדיוק מה עומד מאחורי המשחק, ואני מרגישה שהוא מייצג את מי שאני".