מה עושה חברת קונגרס אמריקאית שבועיים לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב? נכנסת לפלטפורמת הסטרימינג לגיימרים - טוויץ', ומשחקת Among Us - אחד מלהיטי הגיימינג החמים כרגע. האירוע הזה, שנחשב לאחד המוצלחים בתולדות הפלטפורמה שבבעלות אמזון (יותר מ-400 אלף צופים ברגע השיא של המשדר, ובסך הכל יותר מ-5.5 מיליון צופים עד כה), נמשך כשלוש וחצי שעות שבמהלכן הפגינה אלכסנדריה אוקסיו-קורטז (AOC בשבילכם) יכולות גיימינג מרשימות, ועודדה את הצופים הצעירים לגשת ולהצביע.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ופורנייט
ג'ו ביידן ופורנייט
רוצים לשחק איתו פורטנייט? ג'ו ביידן
(עיבוד תמונה. צילום: AP, Shutterstock)
3 צפייה בגלריה
AOC משחקת Among Us
AOC משחקת Among Us
AOC משחקת Among Us
(צילום מסך)
זו רק דוגמה אחת לאופן שבו קמפיינים פוליטיים מחלחלים גם אל מרחב שנתפס אסקפיסטי לחלוטין כמו גיימינג, וזה לא קורה רק בטוויץ'. בחודש ספטמבר צוות הקמפיין של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן וסגניתו המיועדת קמלה האריס, יצר שלטים ייעודיים בתוך "אנימל קרוסינג" - אחד המשחקים הפופולריים בחודשי הקורונה. לפני שבועיים הגדילו והקימו מטה וירטואלי בתוך המשחק, שמאפשר לשחקנים ושחקניות להגיע לאי שכולו ביידן.
בסוף השבוע שעבר, במאמץ אחרון לפני סגירת הקלפיות, הקמפיין של ביידן הגיע גם ל"פורטנייט". שחקנים שיגיעו למפת האי של ביידן, יוכלו להשלים משימות משחק, להגיע לקלפיות וירטואליות ולקבל מסרים מעודדי הצבעה. בין האתגרים במפה - הקמת מגדלי רשת 5G, סיוע בהקמת מכון מחקר, מרוץ לאיסוף פסולת תעשייתית וניקיון נהר, דוכן גלידה וירטואלי וכמובן - מרוץ לאיסוף זוגות נעלי סניקרס של קמלה האריס.
בשנת 2008, המועמד לנשיאות ברק אובמה הפך לראשון שהעז לפרסם מודעות פוליטיות בתוך משחקים. באמצעות פלטפורמת Xbox Live של מיקרוסופט, הוא רכש מודעות שהוצבו בתוך 18 משחקים, מ-NBA ועד גיטר הירו. אז היה מדובר בשימוש חדשני למדי בפורמט של פרסום דיגיטלי, בניסיון להגיע לפלח מצביעים ממוקד - גברים צעירים, בגילי 34-18.

הגישה השמרנית: פוליטיקה וגיימינג - זה לא הולך ביחד

החזית הרפובליקנית לעומת זאת, נוקטת גישה אחרת. הקמפיין הרשמי של דונלד טראמפ אמנם מחזיק בחשבון טוויץ' מאומת עם כמעט 150 אלף עוקבים - אבל מועברים בו רק שידורים חיים פוליטיים לחלוטין - אירועים ועצרות, נאומים וכדומה. בחודש יוני האחרון הושעה החשבון של הנשיא המכהן מהפלטפורמה, בעקבות סרטונים המכילים דברי שטנה.
בריאיון לוושינגטון פוסט הסבירה דוברת הפדרציה הלאומית של הרפובליקנים הצעירים, כי שחקנים מעדיפים לשמור על גיימינג כמרחב נקי מפוליטיקה. "לאנשים נמאס מזה שמאלצים אותם לקחת חלק באותם הדיונים בכל מקום - בפייסבוק, בטוויטר, באינסטגרם. כשהם מגיעים לטוויץ' הם רוצים קהילה שמיועדת רק לגיימינג".
זה כמובן לא אומר שאין נוכחות מורגשת של תומכי טראמפ במרחבים האלה. בחודש יולי האחרון נפרצו חשבונות "רובלוקס" - משחק רשת פופולרי לילדים עם 100 מיליון משתמשים ברחבי העולם, בידי קבוצה של תומכי טראמפ. אל החשבונות צורפו סיסמאות הקשורות למטה טראמפ, כמו MAGA2020, וכן משפטים כמו "בקשו ממהורים שלכם להצביע עבור טראמפ". הודעות דומות נשלחו מהחשבונות הפרוצים לרשימות החברים במשחק.
3 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
גישה שונה. ביידן וטראמפ
(צילום: AFP)
בחודש שעבר הודיעה פלטפורמת NexusMods - המיועדת ליצירת "מודים" עבור משחקי מחשב פופולריים - כי היא אוסרת לחלוטין כל תוכן המזוהה עם מערכת הבחירות בארה"ב. זאת בעקבות הצפה של טרולים תומכי טראמפ, שייצרו, לטענת הפלטפורמה, "מודים באיכות נמוכה המבטאים דעות מפלגות". מודים הם מצבי משחק חדשים, שלבים או תכנים שמתבססים על המשחק הקיים. המודים המדוברים כללו דמויות משחק בצבעי הקמפיין של טראמפ, שלבים ומשימות שנועדו "להציל את הנשיא", והרבה מאוד ביטויי שנאה.
בהודעה הרשמית של הפלטפורמה נכתב כי "קבוצה קטנה אך קולנית של המשתמשים שלנו כנראה לא מספיק אינטליגנטית או בוגרת כדי לנהל דיונים בנושאים האלה מבלי להתדרדר לשימוש בשמות גנאי ולהאשמות חסרות בסיס או הוכחה (אינדיקציה לבעיות רחבות יותר שמציפות את העולם כרגע) ולכן החלטנו לנקות את עצמנו לגמרי מהתופעה הזו (...) נחזור לבחון את הנושא לאחר השבעת הנשיא החדש".
בשנה שעברה פנה הנשיא המכהן טראמפ באצבע מאשימה כלפי קהילת הגיימינג, בעקבות סוף שבוע מדמם במיוחד עם שני אירועים של ירי המוני בטקסס ובאוהיו. "עלינו לעצור את האדרת האלימות בחברה שלנו", אמר, "זה כולל את משחקי הווידאו המבעיתים שהפכו פופולריים". זאת, למרות שמחקרים כבר הוכיחו כי הקשר בין אלימות במשחקים לבין אלימות בעולם האמיתי הוא בלתי קיים. האמירה הזו עוררה את זעמם של גיימרים, שטענו כי מדובר באמירות פופוליסטיות חסרות בסיס. האם יזכרו לו את זה גם ביום הבוחר? נצטרך לחכות ולראות.