לאינטרנט מתחיל להימאס מדברי השטנה של דונלד טראמפ ותומכיו: טוויץ', השירות של אמזון להעברת שידורים חיים ברשת, השעה באופן זמני את החשבון של קמפיין טראמפ בעקבות פרסום "דברי שטנה". במקביל, פלטפורמת הפורומים רדיט החליטה למחוק קהילה ענקית של תומכי טראמפ בעקבות הפרות חוזרות ונשנות של כללי האתר. שני אתרים אלה מצטרפים לפעולות שנקטו בשבועות האחרונים טוויטר, פייסבוק וסנאפצ'ט בעקבות התבטאויות בוטות של הנשיא האמריקני שיתמודד בקרוב על כהונה שנייה.
3 צפייה בגלריה
טראמפ, טוויץ' ורדיט
טראמפ, טוויץ' ורדיט
איך יגיב טראמפ?
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
אתר טוויץ' משמש בעיקר גיימרים לשידור או צפייה במשחקי וידאו, אבל הוא פופולרי גם בקרב מוזיקאים, פוליטיקאים ואחרים. טראמפ הצטרף לפלטפורמה באוקטובר האחרון והעביר במסגרת הערוץ שלו שידורים של עצרות תמיכה ואירועים אחרים הקשורים למרוץ לנשיאות. בטוויץ' הסבירו כי הערוץ הושעה באופן זמני בעקבות שני סרטונים שהכילו דברי שטנה.
בסרטון הראשון, שצולם בעצרת בשנת 2016 ושודר לאחרונה בפלטפורמה, אומר טראמפ כי מהגרים ממקסיקו הם אנסים ופושעים - התבטאות שעוררה סערה כבר בפעם הראשונה שנאמרה באופן פומבי. בסרטון אחר, שצולם לאחרונה בעצרת בחירות בטולסה, נראה טראמפ כשהוא מדבר באופן היפותטי על "הומברה (גבר בספרדית - י.מ) מאוד קשוח" שפורץ לבית של "אישה צעירה" - התבטאות שנתפסת כגזענית כלפי מקסיקנים.
"בהתאם למדיניות שלנו, השעינו באופן זמני את הערוץ של הנשיא טראמפ בעקבות הערות שנאמרו בשידור חי, והתוכן הפוגעני הוסר", אמרה דוברת מטעם טוויץ', "פוליטיקאים, כמו כל אחד אחר, צריכים לפעול בהתאם לתנאי השימוש ולכללי הקהילה שלנו. פוליטיקאים ותוכן שנחשב ראוי לדיווח חדשותי אינם יוצאים מהכלל מבחינתו ואנחנו נפעל נגד תוכן שדווח עליו כי הוא מפר את הכללים שלנו".
טוויץ', כאמור, נמצאת בבעלות אמזון, ענקית הטכנולוגיה והקמעונאות שטראמפ נוהג להשתלח השכם והערב בה ובג'ף בזוס שעומד בראשה. אחת הסיבות לכך היא העובדה שבזוס רכש לפני כמה שנים את העיתון וושינגטון פוסט, שאינו מזוהה בלשון המעטה עם ממשל טראמפ. באמזון אף טוענים כי טראמפ דאג באופן אישי לכך שהחברה לא זכתה במכרז JEDI של הפנטגון, שהיה עשוי להניב לה 10 מיליארד דולר לאורך עשור. היריבה מיקרוסופט זכתה במכרז ואמזון מנהלת מאבק משפטי בנושא.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נגד טוויטר רשת חברתית רשתות חברתיות צו נשיאותי קורונה
דונלד טראמפ נגד טוויטר רשת חברתית רשתות חברתיות צו נשיאותי קורונה
טראמפ נגד טוויטר
(צילום: AP)
במקביל להודעה של טוויץ', הכריזה פלטפורמת הפורומים רדיט על הסרה של כ-2,000 קהילות, כולל קהילת r/The_Donald שמונה יותר מ-750 אלף תומכים של נשיא ארה"ב. באתר הסבירו כי המשתמשים בקהילה הפרו את כללי הפלטפורמה במשך שנים רבות ומנהליה לא שיתפו פעולה עם המאמצים להחזיר אותה למוטב. הקהילה לא קשורה באופן ישיר לטראמפ, אם כי הוא התארח בה כדי להשיב על שאלות בשנת 2016 ויועציו נוהגים לבקר בה מפעם לפעם. בשנה שעברה רדיט כבר נקטה בצעדים נגד הקהילה בגלל תוכן שעודד אלימות: באתר הציבו מסך אזהרה לפני הכניסה לקהילה וסירבו לקדם תוכן שלה בעמוד הראשי. בעקבות צעדים אלה חלק מהמשתמשים העתיקו את פעילותם לאתר אחר.
לצד r/The_Donald, הוסרו כאמור עוד כ-2,000 קהילות, בהן r/ChapoTrapHouse, שבה פעלו מעריצים של פודקאסט שמאלני בעל אותו שם, ו-r/GenderCritical, שבה פעלו פמיניסטיות המתנגדות לטרנסקסואלים. מנכ"ל רדיט, סטיב הופמן, הבהיר: "מותר להביע ברדיט עמדות מכל קצוות הקשת הפוליטית - אבל כל הקהילות צריכות לעבוד במסגרת המדיניות שלנו ולעשות זאת מתוך כוונה טובה, ללא יוצא מן הכלל".

מלחמה ברשת

טוויץ' ורדיט מצטרפות לשורת פלטפורמות שהחליטו בשבועות האחרונים לנקוט בפעולות נגד דברי השטנה של הנשיא טראמפ: בחודש שעבר טוויטר סימנה ציוץ של הנשיא נגד המפגינים במינסוטה כ"מאדיר אלימות", מהלך שהוביל לחתימה של טראמפ על צו נשיאותי בניסיון למנוע הגנה משפטית על הרשתות החברתיות.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
המפרסמים זועמים. מארק צוקרברג
(צילום: AFP)
פייסבוק סירבה לסמן או למחוק פוסט זהה שפורסם ברשת החברתית, אך בשבועיים האחרונים נראה שהיא משנה כיוון בעקבות מחאה פנימית של העובדים וחרם מפרסמים שצובר תאוצה מיום ליום - חברות ענק כמו קוקה קולה, סטארבקס, יוניליוור ואחרות טוענות שהיא לא עושה מספיק כדי לבלום את דברי השטנה בפלטפורמה ולכן עצרו את הזרמת הכספים במסגרת קמפייין StopHateforProfit#.
לפני כשבועיים הסירה פייסבוק מודעות של טראמפ שבהן הופיע סמל נאצי ובסוף השבוע הודיע המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג על כללים חדשים, שבמסגרתם יסומן תוכן של פוליטיקאים שמפר את כללי הקהילה ויוסרו פוסטים של פוליטיקאים שמעודדים אלימות. ולבסוף, גם סנאפצ'ט החליטה החודש להפסיק לקדם את החשבון של טראמפ בטענה שהוא מעודד אלימות. טראמפ ותומכיו, מצדם, פועלים בשבועות האחרונים כדי לקדם רשת חברתית צעירה בשם פרלר שמבטיחה חופש ביטוי ללא צנזורה - בשבוע האחרון היא כמעט הכפילה את גודלה והיא מונה קרוב לשני מיליון משתמשים.
החרם על פייסבוק - החברות הבולטות