"לעולם לא תקבלו מאיתנו מודעות ממוקדות, אנחנו חושבים שזה קריפי": זה רק אחד מהסעיפים המופיעים ב"חוקת הפרטיות" של הרשת החברתית MeWe, שצוברת פופולריות בשבועות האחרונים. ברקע, נהירה של קבוצות שוליים ושל תומכי טראמפ לרשתות חברתיות חלופיות - בייחוד אחרי שפייסבוק וטוויטר החלו במבצע ניקיון משמעותי, במסגרתו אף הושעו החשבונות של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, והוסרו קבוצות קונספירציה, מתנגדי חיסונים וימין קיצוני. גם משבר הפרטיות של וואטסאפ סיפק דחיפה משמעותית עבור משתמשים שמחפשים דרכים חדשות, פחות פולשניות, לתקשר על גבי הרשת.
3 צפייה בגלריה
הרשת החברתית MeWe
הרשת החברתית MeWe
הרשת החברתית MeWe
(צילום: Shutterstock)
את השבוע שעבר חתמה MeWe עם גידול של 2.5 מיליון משתמשים. בשנה החולפת בלבד היא הצליחה להכפיל את מספר המשתמשים הכולל שלה, שעומד כעת לפי הערכות על כ-15 מיליון. מספרים זעומים עדיין ביחס לפייסבוק, אבל המגמה הזאת צפויה להימשך. הפלטפורמה מכילה כל מה שאפשר למצוא ברשת חברתית טיפוסית: ניוזפיד - שפועל, לטענת החברה, ללא אלגוריתם מניפולטיבי ("רק אתם שולטים בסדר של הפוסטים"), קבוצות, צ'אט ושיחות וידאו, אלא שכמו כל פלטפורמה חלופית - גם פה כנראה תתקשו למצוא את החברים שלכם.
הרשת החברתית נוסדה ב-2016 על ידי המנכ"ל, מארק וויינשטיין, כחלופה משמעותית לפייסבוק. המטרה המרכזית: לייצר פלטפורמה שלא מחייבת מעקב מתמיד אחר המשתמשים, ומדגישה היבטים של פרטיות ואבטחת מידע. בניגוד לרשתות חברתיות כמו פרלר וגאב, תנאי השימוש של MeWe מחייבים היצמדות לתקנות - בלי הסתה, בלי דברי שטנה ובלי פייק ניוז. אף שבמהלך החודשים האחרונים תומכי טראמפ ואנשי ימין קיצוני ניסו למצוא את מקומם בפלטפורמה, ב-MeWe טוענים כי קבוצות ועמודים שמכילים דברי שטנה ותיאוריות קונספירציה - הוסרו והושעו מהרשת החברתית לצמיתות.

נובמבר הגדול

במהלך חודש נובמבר האחרון, צברה MeWe פופולריות מפתיעה בהונג-קונג. זאת בעקבות חשש גובר של התושבים, לפיו פייסבוק מאפשרת צנזורה של תכנים הנוגדים את הממשל הסיני. בארה"ב, במשך מספר ימים, היא טיפסה למקום השני בטבלת ההורדות של חנות האפליקציות אפסטור, לצד פרלר. מוקד המשיכה עבור האמריקאים היה בתפיסה שהרשת החברתית לא נוטה להתערב בצורה חריפה בתכנים המועלים בה, וכי קבוצות ימין קיצוני עשויות למצוא בה בית חדש. גם מתנגדי חיסונים מצאו באותה העת סוג של בית חדש ברשת החברתית, שלטענתה נלחמת בימים אלה גם בתופעה הזאת.
3 צפייה בגלריה
הרשת החברתית MeWe
הרשת החברתית MeWe
"בלי מודעות, בלי בולשיט". MeWe
(צילום: Shutterstock)
בריאיון לסוכונות הידיעות AP, סירב וויינשטיין לנקוף במספר מדויק של מנטרי התוכן העובדים עבור הפלטפורמה בניסיון לנקות אותה מתכנים בלתי ראויים, אך אמר כי הצוות גדל באופן משמעותי בעת האחרונה. "רשתות חברתיות יכולות להיות מאוד מבולגנות", אמר ביחס להפצת תכנים מהסוג הזה, "בדיוק כמו פייסבוק וטוויטר, אנחנו עושים כמיטב יכולתנו כדי לנקות ולהסיר תכנים כאלה".

איפה הכסף

המודל המסחרי של MeWe מבוסס על משתמשים חינמיים ומנויים בתשלום: בסכום של 5 דולר לחודש, תוכלו לקבל שיחות קוליות ושיחות וידאו ללא הגבלה; 100GB של אחסון; מארזי סטיקרים ואימוג'ים ללא הגבלה; ערכות צבעים ועוד תוספות קטנות שאמורות להפוך את החוויה בפלטפורמה לצבעונית ועשירה יותר. כשנשאל על כך, השיב וויינשטיין כי מרבית המשתמשים שלו היום הם משתמשים חינמיים.
"בין 3-4 אחוזים מהמשתמשים שלנו הם משתמשי פרימיום, כלומר כאלה שמשלמים על השירות", אמר והוסיף כי מחצית מכלל המשתמשים מגיעים מארה"ב, 24 אחוזים מאסיה וכ-20 אחוזים מאירופה. "לא הוצאנו גרוש על פרסום, הצמיחה שלנו מתרחשת באופן אורגני לחלוטין".
מודל מבוסס משתמשי פרימיום לצד משתמשי Freemium (חינמיים), מאפשר ל-MeWe להבטיח בכל פינה באתר או באפליקציה כי "נישאר חינמיים לנצח, בלי מודעות". בפלטפורמה עושים יותר מזה, ומבהירים בכל הזדמנות: "המידע שלכם שייך רק לכם", "התוכן שלכם הוא בבעלותכם", "בלי מודעות, בלי טירגוט, בלי בולשיט", ואפילו "הפנים שלכם הם העסק שלכם - אנחנו לעולם לא נשתמש בטכנולוגיה לזיהוי פנים".
3 צפייה בגלריה
עמודים לא רשמיים ב-MeWe
עמודים לא רשמיים ב-MeWe
פרקטיקה מפוקפקת. עמודים לא רשמיים ב-MeWe
(צילום מסך)
בריאיון איתו, סיפר וויינשטיין כי בדירקטוריון החברה יש כמה מהשמות הגדולים של עולם הרשת בתפקידי ייעוץ: טים ברנרס-לי, האיש שפחות או יותר המציא את הרשת ומקפיד להתבטא בשנים האחרונות כנגד מה שהוא מכנה העתיד הדיסטופי של האינטרנט; ושרי טרקל - אחת מחוקרות הרשת החשובות והוותיקות. בעמוד הוויקיפדיה של MeWe מצויין כי גם הבמאי הדוקומנטרי קולן הובק, שיצר את הסרט התיעודי "תנאים והגבלות עשויים לחול" - העוסק באופן שבו תאגידי טכנולוגיה וממשלות עוקבים אחרי כולנו באין מפריע באמצעים דיגיטליים, מייעץ גם הוא לרשת החברתית.
אחת מהפרקטיקות השנויות במחלוקת שבהן נוקטת הפלטפורמה, היא ביצירת עמודי תוכן ועמודי מותגים עבור עסקים שלא בהכרח נמצאים בה. כך למשל, תוכלו למצוא עמודים של ה-BBC ושל הניו יורק טיימס, כמו גם עמודים של אמנים, זמרים ודמויות ציבוריות אחרות, אף שמובהר ומסומן כי אלה לא עמודים רשמיים, והם מופעלים ככל הנראה בידי הצוותים של MeWe במטרה ליצוק תוכן עבור הפלטפורמה.
נכון להיום, MeWe מתורגמת לכ-20 שפות. את עמוד הרישום שלה תוכלו למצוא גם בעברית, אם כי הוא לא מתפקד כראוי בשפה זו.