תור הזהב של פלטפורמות שיחות הווידאו, הפורחות על רקע משבר הקורונה העולמי וצווי הבידוד והסגר, מייצר טוענת חדשה לכתר: "האוספארטי" (Houseparty), היא פלטפורמה שזוכה עכשיו לעדנה מחודשת, כשהיא מאפשרת שיחות וידאו קלילות ומבוססות משחקים משותפים עם עד שמונה חברים. כשמתחברים, רשימת החברים מקבלת התראה על זמינות ואפשר להתחיל לפטפט ולשחק. בסוף השבוע שעבר העניקה החברה הצצה משמעותית ראשונה למספרים שמאחורי הפלטפורמה - בחודש החולף בלבד נרשמו כ-50 מיליון משתמשים חדשים, כשהאוספארטי מככבת במצעדי ההורדות של חנויות האפליקציות.
3 צפייה בגלריה
האוספארטי אפליקציה וידאו צ'אט
האוספארטי אפליקציה וידאו צ'אט
50 מיליון משתמשים חדשים. האוספארטי
(צילום: Shutterstock)
למרות השורשים הישראלים, השוק המרכזי של האוספארטי הוא בכלל זה זה האמריקאי, כך לפי דיווח של TechCrunch. אלא שבחסות משבר הקורונה, האפליקציה נוסקת גם במדינות אירופה - ובייחוד באיטליה ובספרד - נפגעות מרכזיות מהנגיף. בחנות האפליקציות של גוגל בישראל, היא ממוקמת כעת במקום השביעי בקטגוריית האפליקציות החברתיות, אבל הנוכחות שלה עוד לא מורגשת במצעד ההורדות. בארה"ב ובעוד כ-80 מדינות נוספות, היא טיפסה עד למקום הראשון. אבל המספר המעניין באמת הוא זה של משך השיחות הממוצע באפליקציה: יותר מ-60 דקות לוועידת וידאו שגרתית בין חברים, ויותר מ-80 דקות בימי הקורונה.
האוספארטי היא סיפור של עקשנות ישראלית: היא פותחה על-ידי Life On Air, סטארט-אפ ישראלי שנוסד בשנת 2011 על-ידי בן רובין, סימה סיסטני, רועי תירוש ואיתי דנינו. לאורך שנות קיומה עסקה החברה בפיתוח פלטפורמות וידאו - בהן Yevvo, Air ולבסוף Meerkat - שאיפשרה הזרמת סרטוני לייב לרשתות החברתיות הרבה לפני שזה הפך לשגרה. לפני ארבע שנים היא שוב הומצאה מחדש, הפעם כהאוספארטי, שהתמקדה במשתמשים צעירים ובפונקציונליות קלילה יותר מפלטפורמות וידאו צ'אט אחרות.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית האוספארטי
אפליקציית האוספארטי
סטארט-אפ ישראלי. אפליקציית האוספארטי
(צילום: Houseparty)
בשנת 2019 נרכשה החברה על-ידי הענקית Epic Games - מפתחת להיט הגיימינג "פורטנייט" שהפך לתופעה תרבותית של ממש. הרכישה ההיא הביאה איתה גם שינוי משמעותי: סימה סיסטני, ששימשה עד אז כסמנכ"לית התפעול, קיבלה לידיה את תפקיד המנכ"ל מבן רובין, שהתמקם מחדש בחבר המנהלים וכיועץ מוצר. לטענת המייסדים, האיוש של סיסטני נועד לשקף את המעבר של החברה למיקוד בתחום הגיימינג. ואכן, במהלך השנה שעברה נוספו להאוספארטי משחקים להיטיים - "הדס אפ", מתוך תוכנית הטלוויזיה הפופולרית של אלן דג'נרס, ומשחקי טריוויה ואיורים.
זה כנראה המאפיין המשמעותי שמבחין את האוספארטי מפלטפורמות אחרות: היא מחליפה בילוי חברתי, ולא סתם "שיחה". האינטגרציה עם סנאפצ'ט, המשחקים המשותפים, השפה הקלילה, האפשרות לנעול חדרי שיחה ואולי גם המודל העסקי - קורצים במיוחד לדמוגרפיה צעירה. הפלטפורמה החינמית הצהירה כי לא תישען על פרסום, ובנתה את מערך המשחקים כערוץ הכנסה: מי שרצו להתנסות ב"הדס אפ", קיבלו שלושה משחקים ראשונים חינם, ולאחר מכן נאלצו לשלם 99 סנט עבור משחק. האוספארטי בידלה את עצמה באופן הזה מענקיות חברתיות כמו פייסבוק וגוגל, שהמודל העסקי שלהן מבוסס פרסום ומידע אישי.
3 צפייה בגלריה
סימה סיסטני
סימה סיסטני
"משתמשים גם בזום". סימה סיסטני
(צילום: Houseparty)
בכך מצטרפת האוספארטי לשורה של פלטפורמות וידאו שקיבלו דחיפה משמעותית בחודשיים האחרונים, הפופולרית שבהן היא "זום", שזינקה מכ-10 מיליון משתמשים חודשיים בחודש דצמבר האחרון, ל-200 מיליון משתמשים בחודש מרץ. זום היא פלטפורמה שיועדה במקור לשימוש תאגידי, אך משבר הקורונה הכניס אותה אלינו הביתה בשורה של מצבים: משיעור יוגה, דרך עבודה או לימודים מהבית, ועד למסיבות, הופעות, כנסים ואפילו ליל הסדר. בריאיון ל-CNBC השבוע אמרה סיסטני: "גם אנחנו משתמשים בזום. לפעמים אני אומרת 'זום ביום, האוספארטי בלילה'".
בדומה לזום, גם בהאוספארטי נאלצו להתמודד עם משבר אבטחה מתוקשר: בחודש שעבר החלו להתפרסם פוסטים ברשתות החברתיות, ולפיהם פרצת אבטחה בפלטפורמה חשפה שמות משתמש וסיסמאות של משתמשי האוספארטי, ושהאקרים ניגשו באמצעות המידע לחשבונות בשירותים פופולריים דוגמת נטפליקס וספוטיפיי. בחברה הכחישו לחלוטין את קיומה של פרצת האבטחה, והציגו תיאוריה משלהם לפיה מדובר במסע הכפשה שנועד לפגוע במוניטין של האוספארטי ולפגוע בהצלחה שלה. בהמשך הציעה החברה פרס באונטי בסך מיליון דולר למי שיביא הוכחות לכך שאכן מדובר בהכפשה מאורגנת.
לפי פורבס, בעיית הפרטיות העיקרית של האפליקציה קשורה בעובדה שאם לא יצרתם חדר שיחה נעול - כל אחד מרשימת החברים (והחברים של החברים) המסונכרנת עם האפליקציה יכול להצטרף. בהתחשב בדמוגרפיה הצעירה - זו יכולה להיות בעיה של ממש. למרות זאת, הוספת מנעול וירטואלי היא פעולה פשוטה למדי וחשוב להכיר אותה. בנוסף, האפליקציה מאפשרת הפעלת מצב פרטי בהגדרות - שמייצר נעילה אוטומטית עבור כל חדר שיחה שבו אתם נמצאים. אפשר גם לבחור אם להפעיל את נתוני המיקום או לא.
למרות שכרגע לא נראה שאכן קיימות בעיות אבטחה ופרטיות משמעותיות בפלטפורמה, אם לסמוך על מקרה זום - ככל שהאוספארטי תצבור עוד ועוד משתמשים, היא צפויה למשוך גם את תשומת לבם של חוקרי אבטחה, כך שכדאי להישאר עם האצבע על הדופק. כדאי גם להמתין להתפתחויות בנוגע לפרצת האבטחה שהייתה או לא הייתה.