בימים האחרונים סערה הרשת לקראת משקפי המציאות הרבודה (AR) שמתכננת אפל להוציא לשוק בשנה הקרובה, אולי בשנה הבאה, אולי בכלל מדובר בשני מוצרים נפרדים, לגיימינג ולחיי היומיום. אפל כנראה מאוד אוהבת את מסכת השמועות וההדלפות שמסייעת כמו תמיד ביצירת השוק עוד לפני שהמוצרים מגיעים אליו, וכולם מתלהבים מדברי טים קוק, מנכ"ל אפל, שאמר ש-AR היא העתיד.
מה שמלבה את הדמיון של העיתונאים, ובעקבותיהם את הציבור כולו, הם פטנטים שרושמת אפל ואשר מתפרסמים על ידי משרד הפטנטים האמריקאי US Patent & Trademark Office. אפל קיבלה ממש בימים האחרונים אישור לרישום של לא פחות מ-61 פטנטים, שכוללים בין השאר טכנולוגיית "דיו פיצואלקטרי" שתחליף את הרטט המכני בשעונים ותאפשר מנעד רחב יותר של משובים למשתמש, אנטנת גלים מילימטריים 5G לסמארטפון, שעלולה להדאיג את חובבי הקונספירציות, וגם חידושים במערכת הבית החכם HomeKit של אפל.
5 צפייה בגלריה
פטנטים סלולרי
פטנטים סלולרי
רישום פטנט לטלפון סלולרי
(איור: Shaterstock)
לא רק אפל. חברות סלולר רושמות פטנטים, גם אם לפעמים הם נראים כחיקויים של דברים שכבר הכרנו. כך למשל חברת הסלולר הסינית מייזו רשמה עכשיו פטנט לסמארטפון מתקפל, כשהחידוש הוא בחומר ספוגי שתומך במסך במצב פתוח ונותן הרגשה מוצקה. שיאומי מצידה רשמה פטנט על טלפון מתקפל דמוי וואווי Mate Xs עם מסך מלא ופס מתכתי צר בו משובצות המצלמות. ואילו סמסונג ממשיכה להוביל, עכשיו עם פטנטים לסמארטפון עמיד למים ועם מסך התרעות נפרד שכנראה יהיו חלק מהגלקסי פולד 2, ועם פטנט שנראה יותר כמו קונספט לטלפון מתקפל פעמיים בצורת האות Z, שהוצג כניחוש פרוע של אתר Let's Go Digital, המרבה להציג הדמיות עתידיות בתחום הטכנולוגי.
הפטנטים הכי מלהיבים הם הפטנטים למשקפיים החכמים של אפל, שאולי מבשרים את המהפכה הטכנולוגית שתקרה פה בקרוב. בין השאר יש שם טכנולוגיה שמקרינה את הפיקסלים שורה אחר שורה ישירות לתוך רשתית המשתמש ומדלגת על הצורך במסך הקרנה ויש מערכת שמתגברת על ליקויי הראייה של המשתמש, מקרינה תמונה שמותאמת בדיוק לעדשת העין שלו, וכך מונעת את תחושות הבחילה והסחרחורת שנגרמים למשתמשים רבים ב-AR ו-VR.
5 צפייה בגלריה
פטנטים - סמסונג
פטנטים - סמסונג
המתקפל הבא של סמסונג?
(צילום מסך מאתר Let's Go Digital)
מה שעושה את כל המדע הבדיוני הזה ליותר סביר הוא מי שעומד בראש הפרויקט באפל, לא אחר מאלכס שפונט, שזכור לנו כאחד ממייסדי פריימסנס המיתולוגית. החברה נרכשה על ידי אפל ב-2013 תמורת 345 מיליון דולר. עובדי החברה הם הגרעין בקבוצת פיתוח טכנולוגיות ה-AR של אפל ומי שפיתחו את מצלמת TrueDepth ואת טכנולוגיית FaceID לזיהוי פנים באייפון.
אבל לא תמיד ניתן למצוא המשכיות בין הפטנטים הנרשמים לבין מוצרים שיוצאים לשוק בפועל. מטח הפטנטים המתפרסמים מעלה לפעמים תהייה, שמא מדובר ברעיונות הסוואה שנועדו לבלבל את המתחרים. באחד הריאיונות סיפר עובד אפל על הגישה בחברה, שגורסת שאם חשבת על רעיון, קודם כל תרשום פטנט - אחר כך תבדוק אם הוא ישים. ממש לפני שנה התפרסם פטנט שרשמה אפל למכשיר אייפון מתקפל, אולי אפילו מתקפל פעמיים כמו פנקס. שנה לפני כן התפרסם פטנט אחר לאייפון עם מסך 360 מעלות, שלפי התרשימים נראה כמו מסך קמור. בינתיים לא התבשרנו על כוונות של אפל להוציא לשוק אייפון כלשהו מהסוגים האלה.
5 צפייה בגלריה
פטנטים הילה הריס מילר
פטנטים הילה הריס מילר
ד"ר הילה הריס מילר. "עצם הגשת הפטנט היא משמעותית"
(צילום: דיוויד גארב)
ד"ר הילה הריס מילר, מומחית לקניין רוחני בקבוצת ריינהולד כהן, אומרת שקשה מאוד לדעת מבקשת רישום פטנט אם הפטנט ימומש וייצא כמוצר לשוק. "לפעמים חברות מתמודדות עדיין עם קשיי פיתוח ולמרות זה רוצות להגיש בקשה לפטנט שיושק אולי בעוד חמש שנים. עצם בקשת הפטנט היא משמעותית לחברה, כי היא מראה על דריסת רגל בתחום, ויש לה כוח הרתעתי מאוד משמעותי של המחתרים".
עד כמה כל זה רלוונטי כשבסין לוקחים את הפטנטים ומעתיקים אותם בלי בושה?
"סין דווקא לקחה על עצמה להילחם במוניטין של אומת זייפנים ומעתיקנים. היא הקימה בית משפט מיוחד לפטנטים. ההערכה היום היא, שהסיכויים שלך, כתובע זר, לזכות במשפט באחד מבתי המשפט האלה הם לא רעים".
הסינים עצמם רושמים הפטנטים?
"יש המון בקשות רישום פטנטים בסין, מספרי שיא, אבל רובן בקשות של סינים. השוק הפנימי שם הוא מאוד דומיננטי".
5 צפייה בגלריה
הסמארטפון המתגלגל של LG
הסמארטפון המתגלגל של LG
פטנט של LG לסמארטפון מתגלגל. לא כל פטנט הופך למוצר

פטנטים לריחוק חברתי

משבר הקורונה העולמי הוציא, כך מתברר, הרבה יצירתיות מחברות הטכנולוגיה. לא רק דרכים לבלות בבידוד כמו למשל הפטנט שרשמה אפל לצילום תמונות סלפי מרובות משתתפים, כשכל אחד מהם נמצא במקום שונה. מעניין לגלות שגם חברת זום (ZOOM), אפליקציית שיחות הוועידה שהפכה לחלק ממציאות החיים של כולנו, רשמה פטנט על תכונה חדשה של צילום קבוצתי של משתתפי שיחת הווידאו, באופן המדמה את חוויית ההתקבצות לצילום משותף בחיים האמיתיים, כולל הספירה לאחור. אפל, מאחורייך.
פטנט מוכוון קורונה אחר רשמה אמזון AI - טכנולוגיית מדידה מרחוק של בגדים באמצעות אפליקציה. חברת שואבי האבק דייסון רשמה פטנט לאוזניות, שמסננות לא רק רעשים אלא גם זיהום אוויר, באמצעות קשת שנייה שנלבשת מול הנחיריים של המשתמש. ויש גם טכנולוגיות רפואיות בשפע כמו הפטנט לגילוי שישה תסמיני קורונה מרחוק באמצעות מצלמות תרמיות, שהגישה בימים האחרונים חברת פורסייט הישראלית.
5 צפייה בגלריה
פטנטים - סמסונג
פטנטים - סמסונג
פטנט לטלפון מתקפל פעמיים של סמסונג
(צילום מסך מאתר Let's Go Digital)
אחד התחומים שמלבים את דמיונם של אנשי הפיתוח בחברות השונות הוא ההכרח שנוצר לעבודה מהבית, ושרבות מהחברות עומדות כנראה להמשיך בו גם אחרי שמגבלות הריחוק החברתי יוסרו. מיקרוסופט משקיעה מאמצי פיתוח באפליקציית שיחות הועידה Teams ובאפליקציית שיחות הועידה סקייפ, והיא רשמה בארה"ב פטנט המגן על רמקול חכם עם מקרן מובנה, שתומך בשיחות סקייפ ללא מכשיר נוסף כמו מחשב או טלפון נייד. המכשיר יאפשר לקיים שיחות ועידה ללא מסך והוא משלב מצלמת עומק תלת-ממדית מתוחכמת שמאפשרת להקרין שיחת ועידה על פני כל קיר בבית או במשרד. גם המרכיב שלוכד את התמונה וגם המרכיב שמקרין אותה יכולים לעקוב אחר המשתמש אם הוא נע בחדר.
פטנט מעניין באמת רשמה חברת Spatial: משרד וירטואלי באמצעות מציאות רבודה ומציאות מדומה, שמציב אוואטרים - כפילים וירטואליים - של העובדים בחללי עבודה משותפים ומאפשר להם לעבוד ביחד על מסמכים ועל מודלים תלת-ממדיים. הפטנט מתאר כיצד ניתן יהיה להצטרף לחלל עבודה דיגיטלי ממכשיר נייד ללא צורך בחומרה כמו משקפי מציאות מדומה.