האם אפל מתכוונת להפתיע ולהקדים את השקת משקפי המציאות הרבודה (AR) שהיא מפתחת כבר לאמצע השנה הבאה? האם היא תציג בפומבי פרטים ראשונים על פרויקט ה-AR החשאי שלה כבר בכינוס השנתי (הווירטואלי, בשל הקורונה) שתקיים בחודש הקרוב?
3 צפייה בגלריה
כך ייראו המשקפיים של אפל?
כך ייראו המשקפיים של אפל?
כך ייראו המשקפיים של אפל?
(צילום: 9to5mac)
האנליסטים הנחשבים כמדליפים אמינים של סודות החברה, ג'ון פרוסר ומינג-צ'י קואו, חלוקים בדעותיהם: לפי פרוסר, השקת המשקפיים - שעל העדשות שלהם יוצג מידע גרפי המשתלב במציאות - מיועדת למארס-יוני בשנה הבאה. לפי קואו, לעומת זאת, "אפל גלאסס" לא יהיו מוכנים עד 2022 "לכל המוקדם". שמועות מוקדמות יותר ברשת גרסו כי המשקפיים יוצגו על ידי החברה כבר השנה - הנחה פחות סבירה, בהתייחס לכך שבאירוע ההכרזות הקרוב, בספטמבר, צפויים כבר להיחשף ארבעה מכשירי אייפון חדשים, אפל ווטש 6 ואוזניות AirPods Studio.
כך או כך, פרויקט המשקפיים, שמכונה באפל בשם הקוד T288, הפך לסוד גלוי למן הרגע שבו הוצגו לראשונה בספטמבר אשתקד, בכינוס פנימי של מהנדסים בחברה. את הכינוס הוביל מייק רוקוול, שעומד בראש חטיבת המציאות הרבודה והווירטואלית של אפל. מעדויות מתוך הכינוס עולה כי מדובר בעצם בשני מכשירים: האחד הוא מעין קסדת מציאות מדומה, שמזכירה את קסדת אוקולוס קווסט של פייסבוק. לפי "בלומברג", הוא יושק ראשון, ויתמקד בגיימינג בפרט ובבידור בכלל. השני - משקפי מציאות רבודה, שנראים כמו משקפי ראייה לכל דבר, רק עם מסגרת עבה, שכוללת את הסוללה ואת השבבים.

סורק במשקף הימני

אתגר המשקפיים של אפל מורכב למדי, במיוחד לנוכח הכישלון המפואר של משקפי גוגל, הגוגל גלאס - פרויקט מלהיב ומושקע במיוחד, שהתרסק: הם נראו מוזר, משכו תשומת לב מוגזמת, נתפסו כחודרים לפרטיות, והיו יקרים (1,500 דולר). גוגל גלאס עדיין נמכרים, אבל רק בגרסאות ייחודיות לשימוש עסקי. אפל, כך מקווים מעריציה, למדה דבר או שניים מן הכישלון ההוא.
3 צפייה בגלריה
אוקולוס קווסט
אוקולוס קווסט
אוקולוס קווסט, קסדת המציאות המדומה מבית פייסבוק
(צילום: יח"צ)
מה יוכלו המשקפיים של אפל לעשות שלא עשו קודמיהם? על פי "בלומברג", הם יעבירו מידע מהטלפון ישירות לעיניים, דרך העדשות - מיילים, מפות, משחקים ועוד - וגם יכללו מצלמה. בעל המשקפיים יוכל לשלוט בתצוגה באמצעות מחוות יד קלות. אפל שוקלת אפילו לפתוח להם חנות אפליקציות ייעודית, כמו החנויות לאפל ווטש ולאפל TV.
רמזים ראשונים על יכולות המשקפיים ניתן ללמוד מכמה פטנטים של החברה שנרשמו בשנה האחרונה. בין השאר - עדשות שמקרינות תמונות ישירות לעין המשתמש, עדשות שניתן לכוונן את רמת האטימות שלהן (למשל, כדי להתמקד בסרטון המוקרן דרכן), מסך מגע (של אייפון או אייפד) המשמש כבקר למכשיר אחר, ועוד.
ה"אפל גלאסס" צפויים לקבל מערכת הפעלה משלהם, המכונה בינתיים באפל בשם הקוד rOS, וחלקים ממנה שולבו כבר במערכת ההפעלה iOS 13. הם לא יוכלו לפעול עצמאית, אלא אך ורק בצמוד לאייפון. עיקר עבודת העיבוד תתבצע באייפון והקשר בינו לבין המשקפיים יהיה אלחוטי בתקן ייעודי: שידור וידיאו תלת-ממדי בקצב הגיוני ידרוש רוחב פס גבוה בהרבה מזה שבלוטות' יכול כיום לספק. על פי הדיווחים, במשקף הימני במכשיר ישולב סורק LiDAR זעיר: LiDAR היא טכנולוגיית מדידת מרחק מבוססת לייזר, המשמשת גם לסריקה תלת־ממדית.
הקישור לאייפון והעובדה שהמשקפיים לא יכללו רמקולים (אפל תעודד אותנו להשתמש באוזניות איירפודס האלחוטיות) מסבירים את המשקל הנמוך ואת העיצוב המינימליסטי שלהם: ניתן יהיה להרכיב אותם בדיוק כמו משקפיים רגילים.

הפתעות בצנרת

אף על פי שעד כה אפל כמעט שלא הוציאה לשוק מוצרים בתחום המציאות הרבודה, בכמה ראיונות שנתן המנכ"ל טים קוק בשנים האחרונות הוא הצהיר כי AR היא הבטחת העתיד ("יש לנו כמה מוצרים בצנרת, שיכולים לפוצץ אותך"). בשקט-בשקט, אפל הקדישה בשנים האחרונות סכומים ניכרים לרכישת חברות המתמחות בתחום, וב-2017 אף הוציאה ערכת פיתוח ראשונה, ARKit.
3 צפייה בגלריה
כישלון מהדהד. גוגל גלאס
כישלון מהדהד. גוגל גלאס
כישלון מהדהד. גוגל גלאס
(כישלון מהדה)
התחרות לא תהיה קלה. אחרי כישלון ה"גוגל גלאס", משקפי המציאות הרבודה הקיימים בשוק יקרים ומורכבים יחסית, ומיועדים בעיקר לשימוש ארגוני: טכנאים, מפתחים, מהנדסים, רופאים. משקפיים כאלה נמכרים כיום על ידי חברות Vuzix, Epson ו-Vue. בולטים במיוחד הם משקפי הולולנס 2 של מיקרוסופט ואלה של חברת מג'יק ליפ (שכמעט קרסה בשבועות האחרונים ומייסדה התפטר). אפל, בניגוד אליהן, תכוון כנראה לקהל הצרכנים הרחב, אבל גם כאן היא לא תהיה היחידה: סמסונג, לפי ההדלפות ברשת, כבר עובדת על משקפי AR משלה, וכמוה פייסבוק, שצברה ניסיון רב בפרויקט אוקולוס. בוואווי הסינית משקפיים דומים נמצאים בניסוי מתקדם.
האם משקפי ה-AR עתידים לרשת את הסמארטפון כידידו הטוב ביותר של האדם? את התשובה נדע בתוך שנה-שנתיים.