המספרים לא משקרים: שלטונה של נטפליקס כמלכה הבלתי מעורערת של שירותי הטלוויזיה בסטרימינג נמצא תחת איום מצד הפייבוריט החדש - השירות בן השנה וחצי בלבד של דיסני, דיסני פלוס.
5 צפייה בגלריה
דיסני פלוס
דיסני פלוס
100 מיליון מנויים. דיסני פלוס
(צילום: AP)
לפני כשבועיים, ב-10 במרץ, במהלך אסיפת בעלי המניות השנתית שנמשכה 4 שעות, הודיעה דיסני רשמית כי השירות הגיע כבר ל-100 מיליון מנויים ב-59 מדינות כ-16 חודשים לאחר השקתו. נכון, לנטפליקס יש כבר 200 מיליון משתמשים ברחבי העולם, כולל בישראל, אבל מאז הושקה ב-2007 נדרשו 10 שנים תמימות עד שהגיעה ל-100 מיליון המנויים הראשונים. על-פי ההערכות, בקצב הזה צפוי דיסני פלוס לעקוף את נטפליקס במספר המנויים שלה בעולם עד שנת 2024 לכל המאוחר.
מדובר בהפתעה. כבר ביום ההשקה הודה מנכ"ל נטפליקס היריבה, ריד הייסטינגס, כי "לדיסני יש עולם תוכן עשיר מאוד, הם יהיו מתחרים טובים", אך הוא צפה למתחרה לא יותר מ-60 מיליון מנויים בשנה הראשונה. ואכן, דיסני נכנסה להרפתקת הסטרימינג באיחור גדול, ובמהלך שנחשב התאבדותי מול המומחיות וההצלחה המרשימה של נטפליקס. הנחת העבודה האופטימית שלה היתה, שהשירות יצליח להגיע לבין 60 ל-90 מיליון מנויים עד 2024; היעד הזה נחצה בתוך 8 חודשים בלבד.
5 צפייה בגלריה
מתוך "וונדה ויז'ן"
מתוך "וונדה ויז'ן"
מתוך "וונדה-ויז'ן"
(צילום: +Disney)
ועם ההצלחה בא התיאבון: עד 2024 שוק הסטרימינג כולו צפוי לגלגל כ-700 מיליארד דולר בשנה, וכל החברות לוטשות עיניים לסכומים האדירים האלה. דיסני פלוס הוא לא שירות הסטרימינג היחיד של קבוצת דיסני; היא מחזיקה בבעלות גם על שירותי הולו, ESPN פלוס (ספורט), סטאר פלוס ו-HotStar הקטנים יותר, וכעת היא בונה על בין 300 ל-350 מיליון מנויים בכולם עד 2024. על-פי נתוני חברת המחקר האמריקאית Ampere - לנטפליקס יהיו אז 279 מיליון מנויים בלבד.

ביקוש ענק לבייבי יודה

איך זה קרה? ההסבר, כנראה, הוא שילוב של מאגר התכנים המעולה שמציעה דיסני - סדרות וסרטים מבוקשים לכל המשפחה, שהפכו לחלק מהקלאסיקה העולמית בכל הגילאים - עם שחרור מתוזמן היטב של סדרות מלהיבות חדשות, שהשתלב היטב בשנת הקורונה ובהסתגרות מאונס של מאות מיליוני בתי אב בכל העולם. עם סגירת בתי-הספר, אין כמו דיסני לשמש כבייביסיטר לילדים. באירופה הושק שירות דיסני פלוס כמעט במקביל להכרזת הסגרים הגדולים.
הקורונה היא הסבר מצויין, אבל הוא לא יכול להיות בלעדי. עובדה: ענקיות מדיה אחרות, שמריצות שירותי סטרימינג מתחרים, כמו אפל (אפל TV פלוס), אמזון (אמזון פריים וידיאו), וורנר מדיה (HBO), NBC יוניברסל (פיקוק) ו-CBS לא מתקרבות לקצב הצמיחה שלה.
5 צפייה בגלריה
מלחמת הסטרימינג
מלחמת הסטרימינג
לא רק בגלל הקורונה. מלחמת הסטרימינג
(צילום: shutterstock)
שירות דיסני פלוס מציע בינתיים כ-500 סרטים וכ-700 פרקי סדרות, שרובם נושאים את המותגים המוכרים שנרכשו על-ידי דיסני עם השנים, ומחולק גם לחמשת עולמות התוכן המבוססים עליהם: דיסני, מלחמת הכוכבים, מארוול, פיקסאר ונשיונל ג'יאוגרפיק. בימים אלה מצטרפות אליהם גם הפקות חברות פוקס המאה ה-20, כמו אקס-מן וסדרת עידן הקרח.
הממשק נוח ואינטואיטיבי, ומזכיר מאוד את השירות המתחרה של נטפליקס. מעבר לאוצר הקלאסי שלו, דיסני פלוס נהנה משתי עונות סופר מצליחות של סדרת הספין־אוף ממלחמת הכוכבים הנערצת, המנדלוריאן, מעין מערבון חלל. הפופולריות של המנדלוריאן כה גדולה, עד שדיסני לא עמדה בביקוש לצעצועי דמות בייבי יודה, שמככבת בה.
בתוך חודשיים בלבד נוספו לשירות שישה מיליון מנויים, ככל הנראה בזכות שתי יצירות סוחפות נוספות: סידרת וונדה-ויז'ן - חלק מן היקום הקולנועי המצליח של מארוול, העוסקת בעלילות מכשפה ובן-זוגה יציר המחשב - וסרט האנימציה ראיה והדרקון האחרון. ההצלחה המפתיעה של וונדה-ויז'ן אפילו הביאה את מארוול להדפיס מחדש כמה כותרים של הסידרה, שמקורה בחוברות קומיקס. החודש עולה גם הפלקון וחייל החורף, עוד חלק מהיקום הגדול של מארוול.
5 צפייה בגלריה
יו"ר דיסני, בוב איגר
יו"ר דיסני, בוב איגר
אחראי לנס. בוב אייגר
(שאטרסטוק)
מי שאחראי לנס הוא המנכ"ל הפורש של תאגיד דיסני, בוב אייגר, שנחשב לגאון עסקי יוצא דופן. אייגר, שחולל את המהפך הדיגיטלי בדיסני לפני שלוש שנים, עבר בשנה שעברה לכהן כיו"ר ובסופה עזב אותה כליל. לפני כן הספיק למנות כיורשו את בוב צ'פק, שניהל עד אז את פארקי השעשועים של החברה. הבחירה הזו הדאיגה את המשקיעים, שבעיניהם המועמד המועדף היה דווקא האיש שתכנן והשיק בהצלחה את דיסני פלוס, קווין מאייר. מאייר עזב את דיסני לפני כמה חודשים.

השערים ננעלו

אם כל מתחרותיה במלחמות הסטרימינג נאבקות על רכישת התכנים הכי פופולריים כדי לפתות מנויים חדשים, האסטרטגיה של דיסני שונה: היא בונה באופן שיטתי על סרטי מפתח המבוססים על הקניין הרוחני שלה, מטפחת בהם דמויות של גיבורי-על, ולאחר מכן עושה בהם שימוש בסרטים חדשים. פול ראד הוא איש הנמלה, סקרלט ג'והנסון היא האלמנה השחורה, רוברט דאוני ג'וניור הוא איירון-מן, ועוד. כך היא מחיה מחדש יקומים ישנים ודמויות כמו דארת' ויידר ממלחמת הכוכבים. בהמשך, דיסני לוקחת את הסרטים, הסדרות והגיבורים האלה, בונה אטרקציות בפארקי שעשועים המבוססות עליהם, ומוכרת צעצועים בדמותם.
במגיפת הקורונה העניינים השתבשו: גם אייגר וגם צ'פק לא הצליחו להציל את הפגיעה הקשה בעסקים שאינם סטרימינג. דיסנילנד ושאר פרקי השעשועים של החברה בקליפורניה נסגרו בדיוק לפני שנה וייפתחו מחדש רק ב-1 באפריל, עם הגבלות. פארק דיסניוורלד בפלורידה נסגר גם הוא במרץ האחרון ונפתח מחדש ביולי במתכונת מצומצמת ועם הגבלות. דיסני נאלצה לפטר אלפי עובדים, וברבעון האחרון ירדו ההכנסות של חטיבת הפארקים ב-53 אחוז. באוגוסט דיווחה החברה, כי הקורונה מחקה ברבעון השני של 2020 שלושה וחצי מיליארד דולר מהרווח התפעולי בחטיבת הפארקים והמוצרים.
אחרי נעילת שעריהם של בתי הקולנוע החברה נאלצה לדחות את הקרנתם של סרטי ענק עתירי השקעה, כמו האלמנה השחורה וגרסת מולאן החדשה, שעלתה לבסוף בסטרימינג, בשירות דיסני פלוס. ערוץ הספורט שבבעלות דיסני, ESPN, נוטרל בשל ביטול הליגות ואירועי הספורט.
5 צפייה בגלריה
"מולאן"
"מולאן"
בכורה בסטרימינג. "מולאן"
(באדיבות דיסני פלוס)
ההפסדים עוררו מחלוקת בחברה: בין מנהליה יש החושבים כבר, כי עדיף לה לוותר על ההתעקשות המסורתית לפיה סרטי הדגל שלה מוקרנים קודם כל בבתי קולנוע ולהעלות אותם קודם בדיסני פלוס. זו יכולה גם להיות עילה נהדרת להעלות עוד יותר את מחיר המנוי, שהחל מסוף השבוע הקרוב יעלה בארה"ב 7.99 דולר בחודש (או 79.99 דולר בשנה). "חבילת דיסני" מלאה, אגב, הכוללת גם את שירותי הולו ו-ESPN פלוס, תעלה 13.99 דולר בחודש.

50 הפקות זרות

בדיסני פלוס לא מסוחררים מההצלחה, ומבינים שעם כל הכבוד לאוצר התכנים העשיר, שמחבר את החברה ל"משפחה", לילדים ולבני הנוער, השירות חייב לנצל את המומנטום ולייצר מעתה רצף של תכנים איכותיים שיופנו בעיקר למבוגרים. בסוף פברואר השיקה דיסני בבריטניה, אוסטרליה וכמה מדינות נוספות את סטאר, ערוץ תוכן חדש למבוגרים, שכולל יותר מ-75 תוכניות טלוויזיה ו-250 סרטים, ביניהם קלאסיקות וזוכי פרסי אוסקר. דיסני פלוס מתכן גם ללכת בעקבות נטפליקס ולייצר 50 הפקות "זרות" עד ל-2024. גם תעשיית הטלוויזיה בארץ עשויה ליהנות מן המהלך הזה.
באוקטובר האחרון הודיעה החברה כי היא מארגנת מחדש את עסקי הבידור והמדיה שלה, כדי להאיץ את הצמיחה של דיסני פלוס על רקע המעבר לצפייה בדיגיטל. במסגרת הארגון מחדש תפריד דיסני בין פיתוח והפקת תוכן להפצתו. אולפני דיסני (שאחראים על תכני המותגים מארוול, מלחמת הכוכבים, אנימציית דיסני ופיקסר), עסקי הבידור ועסקי הספורט ינוהלו תחת חטיבה אחת, והפצה ומסחור של תוכן ייכנסו תחת חטיבה גלובלית נפרדת. "ההפרדה תייעל את פעילות דיסני ותאפשר ליצור את התוכן שהצרכנים מעוניינים בו ולהפיץ אותו בצורה שמתאימה ללקוחות", אמר המנכ"ל בוב צ'פק, "ההצלחה העצומה של דיסני פלוס נתנה לנו השראה להיות שאפתניים עוד יותר, ולהגדיל באופן משמעותי את ההשקעה שלנו בפיתוח תוכן באיכות גבוהה. למעשה, קבענו יעד של יצירת 100 כותרים חדשים בשנה".
דיסני פלוס לא הושק עד כה בארץ ועל-פי כל הסימנים גם לא יושק בקרוב למרבה הצער. החלטה להיכנס לשוק הישראלי תחייב את דיסני למהלך מורכב הנוגע להסכמי זכויות: התכנים שלה משודרים כיום, מכוח הסכמי תוכן יקרים, ביס, ב-HOT, בסלקום ובפרטנר. מי שמתעקש בכל זאת ליהנות בארץ מהשירות למרות החסימה, יכול לעשות זאת רק במעקף - אחרי רכישה והתקנה של שירות VPN כמו NordVPN, ExpressVPN, או CyberGhost. שימו לב: אם בחרתם בהמשך בשרת אמריקאי, תצטרכו להירשם לשירות באמצעות כרטיס אשראי אמריקאי. אגב, עמוד בית בעברית כבר יש, כאן בקישור הזה.