ההייטק הוא מקור הגאווה העיקרי של ישראל, ויש במה להתגאות. עד לפרוץ הקורונה ההייטק הישראלי חזר ושבר שיאים של טכנולוגיה, מכירות וגיוסי הון שנה אחר שנה. לפי דו"ח רשות החדשנות 2020 יש בישראל לא פחות מ-4,500 חברות צמיחה. חברות ישראליות מובילות בעולם בתחומי טכנולוגיה כמו סייבר, בינה מלאכותית, אוטומוטיב, ביוטק ועוד. האקוסיסטם הישראלי, אווירת החדשנות והיזמות אצלנו, נודעת בעולם כולו, וישראל מהווה מוקד עלייה לרגל לנציגי מדינות ולמשקיעים מכל העולם.
1 צפייה בגלריה
סמארטפון עם דגל ישראל
סמארטפון עם דגל ישראל
יש לנו במה להתגאות
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
ניתן למדוד את הגאווה גם בכסף: לפי דו"ח IVC-ZAG חברות סטארט-אפ ישראליות גייסו 39 מיליארד דולר בעשור האחרון וזו בהחלט סיבה לגאווה. בשנה האחרונה היינו גאים לגלות ש-20 חברות ישראליות גייסו יותר מ-100 מיליון דולר כל אחת, ו-20 חברות נוספות גייסו יותר מ-50 מיליון דולר כל אחת. גם מכירת הבאנה-לאבס לאינטל ב-2 מיליארד דולר היתה סיבה לגאווה, כמעט כמו מכירת מובילאיי לאינטל ב-15.3 מיליארד דולר ב-2017.
בהיכל תהילת ההייטק הישראלי אפשר למצוא את אלרון המיתולוגית, אלביט, סאיטקס, אינדיגו, מלאנוקס ועוד רבות, שתרמו ליצירת תעשיית ההייטק הישראלית. היום התהילה היא נחלתם של חדי הקרן, הסטארט-אפים ששוויים חצה את רף מיליארד הדולר: איירון-סורס, אורקאם, נקסט, לנדא, אינפינידט, ראפיד, טראקס, מאנדיי, לייטריקס, ריסקיפייד, סייבריזן, סנטינל-וואן, סייסנס. אלה החברות הישראליות "שעשו את זה".
אבל הנתונים מראים שהצל שמטילות ענקיות ההייטק קצת מקשה על חברות חדשות להתרומם וחשבנו שהשנה כדאי לעודד את הסטארט-אפים הצעירים. ברשימה כאן יש חברות שאולי לא שמעתם עליהן, אבל אנחנו חושבים שהם יביאו הרבה גאווה ישראלית בשנים הבאות. כל החברות ברשימה שלנו הוקמו בשלוש השנים האחרונות וכבר הספיקו למשוך תשומת לב ולגייס סכומי כסף משמעותיים, וכן – הטכנולוגיה שלהן מגניבה ורלוונטית לכולנו בחיי היום יום.

Diagnostic Robotics: קיצור תורים באמצעות בינה מלאכותית

שנת הקמה: 2017
מייסדים: פרופ' משה שהם, יונתן עמיר
סך גיוסי הון: 24 מיליון דולר
משקיעים בולטים: יהודית וקובי ריכטר
המאבק בקורונה תפס את דיאגנוסטיק רובוטיקס מוכנה: בתוך ימים היא פיתחה עבור משרד הבריאות את המערכת שעוקבת אחר התפשטות המחלה בישראל על בסיס שאלונים נשלחו לכלל האזרחים. גם בעולם מביעים עניין במערכת והשבוע החל שיתוף פעולה ראשון עם משרד הבריאות של רוד איילנד שבארה"ב.
יום העצמאות
דיאגנוסטיק רובוטיקס הוקמה על ידי פרופ' משה שהם, שייסד בעבר את מזור רובוטיקס והמנכ"ל יונתן עמיר ובשנה שעברה הצטרפה אליהם ד"ר קירה רדינסקי, מהשמות החמים בתחום הבינה המלאכותית, המשמשת יו"ר החברה. שילוב הכוחות הלהיב שורה של משקיעים והביא לגיוס הון משמעותי שמזניק את החברה קדימה עם שיתופי פעולה עם גופי בריאות מרכזיים בישראל ובארה"ב.
הטכנולוגיה של דיאגנוסטיק רובוטיקס מיועדת לצמצם את העומס על מערכת הבריאות העולמית על ידי זיהוי חולים שזקוקים לטיפול דחוף. למידה עמוקה של מיליארדי תיקים רפואיים וסיכומי ביקורים של מטופלים מאפשרת למערכת לזהות במהירות את החולים הקשים על בסיס הנתונים שהם מוסרים בעת הקליטה בבית החולים. היעד של החברה הוא לסייע למיליארדי בני אדם לקבל גישה לטיפול רפואי, שנמנעת מהם כיום בכלל עומסים בלתי אפשריים על מערכת הבריאות, וזה עניין ראוי מאין כמוהו.

Future Meat: בשר חדש לעולם רעב

שנת הקמה: 2018
מייסד: פרופ' יעקב נחמיאס
סך גיוסי הון: 16.5 מיליון דולר
משקיעים בולטים: קרן S2G Ventures שהשקיעה ב-Beyond Meat
קצת יותר משנתיים מאז הוקמה, ופיוצ'ר-מיט מתקדמת במהירות לעבר היעד: השקת קו מוצרי הבשר והעוף שלה כבר בשנה הבאה. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על המחקר של פרופ' נחמיאס באוניברסיטה העברית, והיא עושה שימוש ברקמות חיבור בשר ולא בתאי גזע עובריים יקרים כמו בטכנולוגיות המתחרות. החברה מפתחת תהליכי ייצור תעשייתיים של הבשר המהונדס, שמשלבים רקמות חלבון מן הצומח עם שומן בשר מעבדתי ומאפשרים לקבוע בצורה מדוייקת את טעם המוצר הסופי.
יום העצמאות
לא סתם המשקיעים מתלהבים: כמו שזה נראה היום, פיוצ'ר-מיט מסתכלת על שוק ענקי, שרעב לתחליפי בשר זולים וטעימים, ויהיה מוכן לשלם סכומים גבוהים עבורם. אבל לא רק זה. פיוצ'ר-מיט לוקחת חלק חשוב במאמץ להאכיל את העולם, שאוכלוסייתו הולכת וגדלה במהירות ומקורות המזון מצטמצמים והיא גם תורמת לצמצום ניצול בעלי החיים ובכלל משאבי סביבה. על כך מגיעה לה הערכה רבה.

Hailo: השבב לדור הבינה המלאכותית

שנת הקמה: 2017
מייסדים: אור דנון, אבי באום, הדר צייטלין, רמי פייג ז"ל

סך גיוסי הון: 85.8 מיליון דולר
משקיעים בולטים: זהר זיסאפל, גיל אגמון, NEC, ABB
לפחות שלושה סטארט-אפים צעירים ישראליים מפתחים שבבי מחשב חדשים: NeuroBlade שמפתחת שבב בינה מלאכותית, NextSilicon שמפתחת שבב בארכיטקטורה חדשה, והיילו שמובילה בתחום ומצליחה להפתיע: מייסדים צעירים ללא ניסיון קודם, טכנולוגיה שמייצרת ציפיות גבוהות מול מתחרים בינלאומיים ענקיים, סדרת גיוסי הון מרשימה עם משקיעים משמעותיים, גידול מהיר במספר העובדים, פתיחת משרדים בעולם ובעיקר חתירה מהירה למטרה: כניסה עוד השנה לשוק הענק רוחש המתחרים.
יום העצמאות
היילו מפתחת שבב מחשבים חדש ומהיר במיוחד, שמיועד לעולמות הבינה המלאכותית במכוניות חכמות, סמארטפונים, רחפנים, מציאות מדומה ועוד. הוא חסכוני בחשמל וזול, מה שהופך אותו מתאים במיוחד למכשירים ניידים. ממש כמו הבאנה לאבס הישראלית שנמכרה השנה לאינטל ב-2 מיליארד דולר, היילו מתמודדת עם הענקית Nvidia ראש בראש, אבל לעומתה היא מבטיחה לשמור על עצמאות. אם היא תעשה את זה, זו תהיה גאווה ישראלית.

Trigo: בינה מלאכותית במקום קופה

שנת הקמה: 2018
מייסדים: מיכאל גבאי, דניאל גבאי
סך גיוסי הון: 34 מיליון דולר
משקיעים בולטים: משקיעים אסטרטגיים עלומי שם
תקופת הקורונה היא המחשה מצוינת לצורך בטכנולוגיה של טריגו, טכנולוגיה שמבטלת את הצורך להתקהל בתור לקופה בסיום הקנייה במרכול. שורה של סטארט-אפים ישראלים מתמודדים בתחום הקנייה ללא קופות אבל טריגו מובילה בכל המדדים: טכנולוגיית הבינה המלאכותית, היקף גיוסי ההון ובשלות המוצר להגעה לשוק. תוך שנתיים מהקמתה טריגו כבר סוגרת עסקאות עם רשתות ענק כמו טסקו הבריטית ושופרסל הישראלית, ואלה רק היחידות שמותר להזכיר.
יום העצמאות
הטכנולוגיה של טריגו מבוססת על מצלמות פשוטות שממוקמות בנקודות אסטרטגיות בחנות, חיישני מדף ומערכת בינה מלאכותית. בטריגו הצליחו להתגבר על אתגר טכנולוגי סבוך ביותר: זיהוי אלפי המוצרים מכל זווית, גם כשהם מתחלפים ומתעדכנים, והבינה המלאכותית גם מנתחת את הרגלי הקנייה ומאתרת גניבות. מה שעוד מלהיב את הרשתות הגדולות היא היכולת לפרוש את המערכת בחנויות ענק ובעלות נמוכה לעומת המתחרים, למשל זו של אמזון. יכול להיות שאנחנו חוזים בתחילתה של מהפיכה בעולם הקמעונאות.

Skyline AI: חדשנות בעולם הנדל"ן

שנת הקמה: 2017
מייסדים: גיא ציפורי, אור הילטש, עירי עמירב ואמיר לייטרסדורף
סך גיוסי הון: 25 מיליון דולר
משקיע בולט: דויטשה בנק
השקעות נדל"ן לא נקשרות בדרך כלל עם בינה מלאכותית, אבל סקייליין מוכיחה שאפשר להכניס חדשנות לתחום כה שמרני, שברובו מתבסס על תחושת בטן ומיעוט נתונים. חברת החד-קרן קומפאס של אורי אלון כבר הראתה שהשילוב של טכנולוגיה ונדל"ן יכול להניב הרבה כסף. סקייליין צועדת בנתיב שונה, שמתמקד בבנייני דירות ענקיים בארה"ב. הוכחת היכולת הראשונה היתה כבר ב-2018 כשהחברה היתה שותפה לרכישת שני נכסים אטרקטיביים עוד לפני שיצאו לשוק ומאז השלימה עסקות דומות באטלנטה ובניו-גרזי.
יום העצמאות
טכנולוגיית הלמידה העמוקה של סקייליין מגלה הזדמנויות עסקיות לפני משקיעים אנושיים. הבינה המלאכותית סורקת אלפי פריטי מידע אודות מאות אלפי נכסים, כולל מאפיינים חברתיים ותחבורתיים שלהם, ומעריכה את שוויים של נכסי נדל"ן בצורה שלא היתה אפשרית עד כה. יותר מעשר חברות נדל"ן אמריקאיות כבר משתמשות בטכנולוגיה החדשה וכמו שזה נראה, סקייליין עשוייה לשנות מהיסוד את עולם הנדל"ן.

L1ght: הגנה מתכני רשת רעילים

שנת הקמה: 2018
מייסדים: זוהר לבקוביץ׳ ורון פורת
סך גיוסי הון: 15 מיליון דולר
משקיעים בולטים: קרן Mangrove
לייט היא החברה הצעירה ביותר ברשימה הזו, שבתוך 14 חודשים מיום הקמתה מצליחה להלהיב את המשקיעים ולגייס גיוס ראשון בגובה 15 מיליון דולר. אולי זה בזכות הניסיון של המייסדים ואולי גם בזכות הצוות שמשלב מומחי פסיכולוגיה ומדעי המוח, מתמטיקאים ומומחי סייבר שמפתחים ביחד את הכלי שיגן על הילדים מתכני הרשת הרעילים. החברה זיהתה צורך חברתי אמיתי ויכולת טכנולוגית לענות עליו, ופוטנציאל השוק שלפניו היא ניצבת עולה על המשוער.
יום העצמאות
בניגוד לפתרונות קיימים קודמים, טכנולוגיית הבינה המלאכותית של לייט לא מופעלת על-ידי ההורים אלא מוטמעת באתרי הרשת החברתית והיא סורקת ברציפות את כל התכנים בהם, כולל טקסט, תמונות וסרטונים. המערכת יודעת לזהות גם פגיעה לא מוכרת באמצעות ההקשר שבו היא נמצאת, למשל שיחה שאחד הצדדים בה הוא מבוגר. עם התרחבות תופעות נוראיות כמו פדופיליה, שיימינג, בריונות רשת והתאבדויות ילדים, אפשר להעריך וגם לקוות, שחברת לייט תזכה להצלחה משמעותית.

Axonius: הגנת סייבר לעובדים מהבית

שנת הקמה: 2017
מייסדים: דין זיסמן, עופרי שור, אבידור ברטוב
סך גיוסי הון: 95 מיליון דולר
משקיעים בולטים: קרן Lightspeed
חברה שמצליחה לגייס בתוך שלוש שנים 95 מיליון דולר בוודאי עושה משהו נכון. משהו שאיפשר לה לגייס 58 מיליון דולר בחודש שעבר, ממש בעיצומה של מגפת הקורונה. למשהו הזה קוראים טיימינג נכון: אקסוניוס מציעה ניהול הגנת סייבר לחברות, שעובדיהן פזורים בין משרדים ובתים מרוחקים. מה יותר מהקורונה ממחיש את הצורך בטכנולוגיה שלה? וכך אקסוניוס צומחת בקצב מסחרר, ההכנסות גדלות במאות אחוזים, לקוחות ענק מצטרפים בזה אחד זה, והמשקיעים מזהים את הפוטנציאל ומרעיפים כספים. באקסוניוס לא אומרים "לא" ל-58 מיליון דולר או ל-33 מיליון דולר (בשנה שעברה), אבל מתכוונים להשתמש בכספים כדי לבנות חברה גדולה ועצמאית שלא תימכר במהירה.
יום העצמאות
הטכנולוגיה של אקסוניוס פותרת את אחד מכאבי הראש הגדולים ביותר של חברות גדולות. היא מאפשרת לעובדים לעבוד מכל מקום ובאמצעות כל מכשיר- נייח, נייד, סמארטפון, מכשירי IoT – ומאפשרת לחברה לנהל את הגנת כל השלוחות באופן אחיד ועם כל כלי סייבר שתבחר. באמצעות הטכנולוגיה הזו יכולה החברה לפרוש במהירות את הרשת הארגונית שלה ולהרחיבה ללא חשש. אקסוניוס מצטרפת לשורה ארוכה של חברות הגנת סייבר ישראליות מצליחות, וכל הסימנים מנבאים שהיא תגיע גבוה ברשימה הזו.