הסיפור של אינסטגרם מתחיל כמו הרבה סיפורי הצלחה טיפוסיים של עמק הסיליקון: שני בחורים צעירים, קווין סיסטרום ומייק קריגר, שהכירו זה את זה במהלך הלימודים באוניברסיטת סטנפורד, מחליטים לפתח אפליקציה ייעודית לחובבי וויסקי ובורבון. כשמשקיעים מתחילים להביע התעניינות, הם מחליטים לעשות שינוי ולעבור להתמקד בתכונה המרכזית של האפליקציה - שיתוף תמונות שצולמו בטלפון החכם.
6 צפייה בגלריה
אינסטגרם
אינסטגרם
אינסטגרם. כבר עשור איתנו
6 צפייה בגלריה
אינסטגרם
אינסטגרם
אינסטנט וטלגרם שווה אינסטגרם
(צילום: Shutterstock)
השנה היא 2010 ואולי קצת קשה להיזכר, אבל טלפונים חכמים היו בראשיתם: האייפון הראשון הושק רק שנתיים וחצי קודם לכן, ומיד אחריו מכשירי האנדרואיד הראשונים. המצלמות עוד לא היו משוכללות מספיק, אבל הפוטנציאל כבר התחיל להתגבש. הרעיון מרכזי היה לאפשר למשתמשים לצלם תמונות טובות באמצעות הטלפון, ולשלב פנימה תכונות מרכזיות של רשתות חברתיות.
ההשקה של אפליקציית אינסטגרם (הלחם של המילים "אינסטנט" ו"טלגרם") הגיעה בשלהי אותה שנה, כשהיא זמינה אך ורק למשתמשי אייפון. מכשיר האייפון 4 שהושק כמה חודשים קודם לכן, תרם לדחיפה ולהתלהבות, שכן הוא הכיל לראשונה מצלמה משוכללת יותר. בתוך 24 שעות בלבד, אינסטגרם זכתה ל-25 אלף הורדות ראשונות.
בתחילה היו בה בעיקר חובבי צילום וטכנולוגיה. אנשים שהטלפון המתאים היה ברשותם, ושאהבו להתנסות עם תכונות המצלמה. שנה לאחר מכן הוצגו תכונות חדשות - ובראשן הפילטרים. באופן מיידי ואוטומטי, יכלו משתמשים לבחור מבין שורה של מסננים, ובכך שיוו לתמונות שלהם נופך מקצועי יותר. עד סוף אותה שנה, כשהאפליקציה עדיין זמינה רק במכשירי אייפון, לאינסטגרם כבר היו 10 מיליון משתמשים.

13 עובדים ו-30 מיליון משתמשים

למרות שמשקיעים נכנסו לתמונה, כהחלטה מודעת - סיסטרום וקריגר בחרו להמשיך ולשמור על צוות עובדים מצומצם למדי. במהלך 2011 הצוות צמח מארבעה לשבעה עובדים בלבד. בשנת 2012 אינסטגרם מקבלת תנופה רצינית עוד יותר, עם השקת גרסת האנדרואיד של האפליקציה. בתוך יממה אחת נוספים לה מיליון משתמשים חדשים, וקצב הצמיחה שלה שומט לסתות.
6 צפייה בגלריה
אינסטגרם
אינסטגרם
זוכרים? אינסטגרם
(צילום: Shutterstock)
באפריל אותה שנה, כשיש לה 30 מיליון משתמשים פעילים, פייסבוק רוכשת את אינסטגרם בסכום של מיליארד דולר, ועם הבטחה חד-משמעית: לשמור על הפלטפורמה עצמאית לגמרי. בפייסבוק עושים את זה בתזמון מושלם - רגע לפני הנפקת החברה. הצוות באינסטגרם נותר מצומצם - רק 13 עובדים מתפעלים את חד-הקרן הזה, שצומח ל-100 מיליון משתמשים בתוך 10 חודשים בלבד.
התכונות הבסיסיות של אינסטגרם - מסננים, חיתוך אוטומטי לריבוע (בהתאמה לטלפון) ודחיסת קובצי התמונות, היו חלק אינטגרלי מההצלחה שלה. על השכבה הטכנית נוספה שכבה חברתית - שיתופים ולייקים, האשטאג, תיוגי מיקום, ובהמשך גם תגובות, ואלה כבר הפכו אותה מפלטפורמת צילום דיגיטלי לחובבים, לרשת חברתית עבור כולם.
6 צפייה בגלריה
קווין סיסטרום ומייק קריגר
קווין סיסטרום ומייק קריגר
נפגשו בסטנפורד. קווין סיסטרום ומייק קריגר
(צילום: רויטרס)
הדמוגרפיה של אינסטגרם ייחודית, והיא אחת הסיבות שפייסבוק מוצאת בה עניין מלכתחילה. ברשת החברתית אפשר למצוא בעיקר משתמשים צעירים - מתחת לגיל 34. הסטטיסטיקה הזו נשמרת עד היום, והפלטפורמה עדיין מושכת אליה יותר נשים, ויותר צעירים ובני נוער. בשלהי 2013 מגיעות הפרסומות לפלטפורמה - תחילה רק כמודעות, ושנה לאחר מכן גם כסרטוני וידאו. עד אז, אינסטגרם שעלתה לפייסבוק מיליארד דולר - לא הניבה רווחים כלל.

עלייתו של הסטורי

השינוי הדרמטי מגיע בשנת 2016 - אז נדמה שההבטחה של פייסבוק לאפשר לאינסטגרם לשמור על עצמאות, מתחילה להתפורר. עם 500 מיליון משתמשים, אינסטגרם מקבלת עיצוב מחדש ונוספות לה תכונות חדשות. בראשן, פיצ'ר ה"סטורי" - תמונות וסרטונים קצרים שנעלמים בתוך 24 שעות. בכך, אינסטגרם - שמראש נקנתה על-ידי פייסבוק גם במטרה לחסל תחרות אפשרית, הופכת למגרש השעשועים של פייסבוק.
לא רק פרסום ממוקד עבור אחד מקהלי היעד הנחשקים ביותר - בני נוער וצעירים, אלא גם הפלטפורמה שתאמץ חידושים, ולעיתים כאלה ששואבים השראה יתרה ממקומות אחרים. במקרה של ה"סטורי", מדובר בפיצ'ר הבסיסי שהביאה לשוק סנאפצ'ט - רשת חברתית עולה בארה"ב באותן שנים, שסרבה להצעות רכישה חוזרות מפייסבוק.
6 צפייה בגלריה
אינסטגרם
אינסטגרם
פתאום זה נראה הגיוני. סטורי באינסטגרם
(צילום: Shutterstock)
הסטורי, שבלבל באותן שנים כל אדם מעל גיל 26, פתאום הגיע לאינסטגרם ונראה כמו הדבר ההגיוני ביותר. הוא הביא איתו שינוי עמוק באופן שבו אנחנו עושים שימוש ברשתות החברתיות. בהמשך הוא קיבל פילטרים משל עצמו, וגם מסננים מבוססי מציאות רבודה (AR).

חסינה למשברים

שנה לאחר מכן אינסטגרם חווה פריצת ענק מתוקשרת במיוחד, כשפרטים אישיים כמו מספרי טלפון וכתובות מייל של ידוענים, חשבונות מאומתים ומשפיענים בעלי פרופיל גבוה - נחשפים ברשת. בין השמות הגדולים - סלינה גומז, שההשתלטות על חשבונה אף הובילה לפרסום תמונות עירום.
בשנת 2018 פייסבוק מתמודדת עם קו פרשת המים שלה: משבר קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתו נחשף כי הרשת החברתית הפופולרית בעולם שיתפה מידע אישי של מיליוני משתמשים עם חברות חיצוניות גם ללא הסכמתם או ידיעתם, ושאיסוף וניתוח המידע הזה סייעו לייצר השפעה על מצביעים בבחירות לנשיאות ארה"ב - בסופן נבחר דונלד טראמפ.
6 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
שימוע היסטורי. מארק צוקרברג
(צילום: AP)
אלא שבזמן שפייסבוק ספגה אש מכל כיוון, כולל קריאות פומביות מאוד למחיקת חשבונות ברשת החברתית ושימוע היסטורי בסנאט האמריקאי - אינסטגרם נותרה מנותקת לגמרי, והצליחה לשמור על הפופולריות של המותג. שלושה חודשים אחרי שנחשפה הפרשה, אינסטגרם מגיעה לאבן דרך משמעותית עם מיליארד משתמשים.
בזמן שכלפי חוץ הכל תיקתק כמו שעון, במסדרונות פייסבוק התמונה הייתה אחרת לגמרי. השדרה הניהולית החלה להדק אחיזה בניסיון להתמודד עם המשבר, ובסופו של דבר צמד המייסדים של אינסטגרם הודיעו בנימוס על התפטרות, בעקבות חילוקי דעות מקצועיים. את מקומם תופס אדם מוסרי - סגן נשיא בכיר בפייסבוק. בכך, ההשתלטות הושלמה.

כסא של כבוד באימפריה של פייסבוק

במהלך 2019 אינסטגרם השיקה שורה של יוזמות, ובראשן ניסוי הסתרת מונה הלייקים. לטענת החברה, מטרת הניסוי היא להתמודד עם הביקורת החברתית הנוקבת סביב אינסטגרם וההשפעה הרעה שלה על מצבם הנפשי של בני נוער וצעירים. תוכנית הפיילוט תוקשרה בכל הזדמנות, והורחבה בהדרגה למדגם של משתמשים במקומות שונים בעולם. תרבות המשפיענים שצמחה ברשת החברתית - מי שמרוויחים על סמך אותו מונה לייקים - עורערה לראשונה. בנוסף, הושקו כלים שנועדו להסתיר תכנים פוגעניים בפלטפורמה ולהפחתת תגובות בריוניות.
בשנה החולפת - מלבד משבר הקורונה, מתמודדים באינסטגרם עם איום נוסף: התחרות המורגשת מכיוונה של טיקטוק. אפליקציית הסרטונים הקצרצרים שהפופולריות שלה גואה ברחבי העולם, ובארה"ב בפרט, הופכת להצלחה מטאורית ככל שילדים ובני נוער נדרשים להעסיק את עצמם בתנאי סגר. גם הפעם, כמו עם הסטורי, פייסבוק מחליטה להשיק כלי תואם טיקטוק בשם אינסטגרם Reels. במקביל, הבית הלבן יוצא למלחמת חורמה כנגד טיקטוק - ופייסבוק לא מפספסת את ההזדמנות ומשיקה את הכלי החדש של אינסטגרם עבור השוק האמריקאי.
היום כבר קשה להתבלבל: למרות השאיפה להישאר קבוצה קטנה ומצומצמת, עצמאית וחדשנית - אינסטגרם היא חלק מרכזי בדי.אנ.איי של פייסבוק הענקית, אבל זה לא בהכרח אומר שהעתיד שלה חתום. בשנתיים האחרונות האקלים הפוליטי בארה"ב ובאירופה משתנה, והביקורת כנגד עוצמתן של ענקיות טכנולוגיה כמו פייסבוק, גוגל, אמזון ואחרות - צוברת תאוצה. הקריאות לפרק את פייסבוק נשמעות משני צידי המפה הפוליטית, ורכישות שביצעה בעבר, כמו זו של אינסטגרם, נחקרות מחדש בחשד שהפרו חוקי תחרות. בין היתר, נחשפה התכתבות בין מארק צוקרברג לבין מנהל הכספים של פייסבוק משנת 2012, ובה נכתב כי אינסטגרם "עלולה לפגוע" בפייסבוק, מה שמצדיק את רכישתה. האם אינסטגרם תישאר איתנו גם בעשור הבא? ואם כן - באיזו תצורה? נצטרך לחכות ולראות.