"פלייסטיישן 5 (PS5) מסמנת את קפיצת הדור הגדולה ביותר שתעשיית המשחקים ראתה עד כה", אמר בשבוע שעבר ראש חטיבת פלייסטיישן בסוני, ג'ים ראיין, באירוע ללא קהל, שבו נחשפו רשמית פרטי הקונסולה. ובאמת, כמו שהדברים נראים עכשיו, הקרב בין שתי קונסולות-העל החדשות שיושקו לקראת סוף השנה, פלייסטיישן 5 של סוני ו-Xbox Series X של מיקרוסופט, צפוי להיות סוער - והרווח כולו שלנו.
2 צפייה בגלריה
פלייסטיישן ואקס-בוקס העתידיות
פלייסטיישן ואקס-בוקס העתידיות
פלייסטיישן ואקס-בוקס העתידיות
(צילום: מיקרוסופט, סוני)
גיימי gamey
הצגת המפרט והעיצוב של PS5 הכניסה את פרשני הגיימינג לסחרור: אף שניתן כבר להשוות בין הקונסולות בעיצובן, בפרטיהן הטכניים ובתכונותיהן - לא ברור עדיין מה יהיו מחיריהן - סוגיה שבעידן המיתון המסתמן בשל הקורונה, הופכת להיות חשובה מבעבר. כל הוזלה קטנה יכולה להוות יתרון שיווקי עצום, במיוחד שכל אחת מהקונסולות צפויה להימכר בשני דגמים - עם ובלי כונן לדיסקים חיצוניים, וייתכן שעם הבדלים נוספים המוזילים את העלות. כמו בעבר, ואולי הפעם יותר, סוני ומיקרוסופט עשויות לשווק את הקונסולות בשלב ראשון ברווח מזערי ואפילו בהפסד, במטרה למכור כמה שיותר מכשירים.

מעקב קרניים

במראה החיצוני, שתי המתחרות שונות לחלוטין. מיקרוסופט, שהקדימה את סוני בהצגת ה-Series X שלה, הלכה על עיצוב בסיסי, שמרני ו"נקי", עם שלדה בשחור מלוטש. סוני בחרה בעיצוב עתידני: מלבן שחור מעוגל עטוף בשני "סנפירים" לבנים, עם נגיעות של כחול. את שני המכשירים ניתן להציב בעמידה או בשכיבה. לפי חישובים שמיהרו המעריצים ברשת לערוך לפי התמונות ששוחררו לפרסום, הפלייסטיישן החדשה תהיה גדולה משמעותית מה-Xbox החדשה.
בתחום הביצועים, המהירות תשחק תפקיד מרכזי. אם כיום איטיות ה"שליפה" מהכונן הפנימי הפיזי פוגעת בזמן הטעינה של המשחק, הקונסולות הבאות יגיעו עם כונני פלאש, SSD, בנפחי 825 גיגה (PS5) ו-1 טרה (Series X) ויכללו טכנולוגיות שיזרזו את העברת המידע מהאחסון למעבד.
חוץ מהשטח הנדיב של הכונן הפנימי - Xbox החדשה תתמוך בכרטיסי הרחבה ייעודיים לקונסולה, שתייצר עבורה חברת סיגייט. פלייסטיישן 5, לעומת זאת, תתמוך בכונני הרחבה סטנדרטיים מסוג SSD, אבל רק בכאלה שיעמדו בדרישות המהירות והגודל שהגדירה מראש. PS5 מבטיחה טעינת 2 גיגה-בייט של מידע בתוך 0.27 שניות. אפשר יהיה גם להפסיק משחקים, לסגור את הקונסולה - ולחזור אליהם בהמשך מאותה נקודה.
העוצמה היא כמעט דמיונית: בשתי הקונסולות ישולבו כמעט אותם מעבדי 8 ליבות במהירות 3.5 או 3.8 גיגה-הרץ, ומעבדים גרפיים חזקים מאוד. הזיכרון הפנימי - 16 גיגה-בייט - יהיה כפול מהזיכרון במחשב אישי ממוצע. בשתי החברות מבטיחים כי ברוב המקרים ניתן יהיה לשחק במכונות החדשות גם במשחקים שהותאמו לקונסולות מהדור הקודם, וליהנות מביצועים טובים יותר. מיקרוסופט אפילו התחייבה לשדרג כמה משחקים ישנים לרזולוציית 4K או למהירות 120 פריימים בשנייה. אגב, כל משחק של מיקרוסופט שייצא ל-Xbox Series X יהיה זמין גם במחשב האישי.
בתחום הגרפי - שתי הקונסולות יריצו משחקים עם רמת תמונה מפורטת ביותר, ברזולוציית 8K ובקצב רענון של (עד) 120 פריימים בשנייה. הן יתמכו גם בטכנולוגיית "מעקב קרניים", שמציגה תאורה ריאליסטית לגמרי - כולל השתקפויות של קרני אור.
בתחום הצליל, PS5 תכלול יחידת עיבוד אודיו ייעודית, שמטרתה לספק צליל תלת־ממדי - בשלב ראשון לאוזניות בלבד - שייצור תחושה כי הוא מגיע מאלפי נקודות סביב המאזין.

אימת סטאדיה

שתי מלכות הגיימינג הללו - הקונסולות הגדולות והוותיקות - יבואו לעולם לקראת החגים הנוצריים וינחתו היישר לתוך שוק גיימינג מתחדש, הכולל ז'אנר שלא היה קיים כשיצאו הגרסאות הקודמות שלהן: משחקים בסטרימינג דרך האינטרנט. רק באחרונה החלה גוגל להפעיל את סטאדיה - שירות משחקי וידיאו בסטרימינג. המשחקים מאוחסנים וגם "רצים" על שרתים עוצמתיים רחוקים ולא צריך "להוריד" או להתקין אותם; כל שנדרש מהמכשיר הוא דפדפן כרום ויכולת להציג וידיאו. כל משחק יכול לפעול בכל מכשיר: בסמארטפון, בטאבלט, במחשב הביתי, במחשב הנייד או בטלוויזיה החכמה. אפשר גם לעבור בין מסך למסך.
2 צפייה בגלריה
השקת סטאדיה
השקת סטאדיה
אירוע ההשקה של שירות סטאדיה מבית גוגל
(צילום: רויטרס)
איש לא יודע עד כמה "תתפוס" הטכנולוגיה, שנמצאת עדיין בחיתוליה. ליתר ביטחון, לצד ה-Xbox, מיקרוסופט מפתחת שירות משחקים בסטרימינג בשם xCloud, המאפשר הזרמת מגוון משחקי Xbox למכשירי אנדרואיד או iOS, לצד שירות אחר, Game Pass‬, להורדת משחקים. וגם לסוני כבר יש שירות משחקים בסיסי בענן, "פלייסטיישן Now". ככל הנראה, שתי החברות ינסו אמנם לפתח שילובים שונים בין השירותים הללו לבין הקונסולות החדשות, אבל הן בונות על כך שייקח לשירותי הסטרימינג זמן להתייצב ולהיקלט באמת אצל הגיימרים.