ענקית הטכנולוגיה אפל וחברת הגיימינג אפיק גיימס (Epic Games), יצרנית הלהיט פורטנייט, נמצאות בימים אלו בעיצומו של קרב משפטי, שעשוי להגדיר מחדש את האקוסיסטם של אפל ואת מערכת היחסים שלה עם המפתחים והמשתמשים.
7 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
מנכ"ל אפל, טים קוק. הסודות נחשפים
(עיבוד תמונה. צילום: AP)
התביעה של אפיק מתמקדת בעמלת ה-30% שאפל גובה על כל רכישה מהאפסטור, חנות האפליקציות של אפל. אפיק טוענת שאפל מנהלת מונופול, מאחר שאינה מאפשרת נוכחות של חנויות אפליקציות מתחרות על גבי מכשיריה, או שימוש במערכות תשלומים צד שלישי, ובכך למעשה מחייבת את המפתחים שמעוניינים להיות זמינים למשתמשי אפל, לשלם את אותה עמלה. הדרישה של אפיק היא שאפל תאפשר לה להתקין חנות אפליקציות משלה על מכשיריה.

הכתבות הקודמות בנושא:

אפל, מנגד, טוענת שאפיק הפרה את תנאי ההסכם עמה כאשר הטמיעה בפורטנייט מערכת תשלומים חלופית, מה שעלה לה בהסרת המשחק מהאפסטור. היא מתעקשת כי האפשרות להוריד אפליקציות למכשירי אפל דרך האפסטור בלבד באה להגן על המשתמשים, בשל תהליך הבדיקה שכל אפליקציה עוברת לפני עלייתה, שמונע ממשתמשי אפל להיחשף לאפליקציות שיסכנו אותם. למעשה, מנכ"ל אפיק, טים סוויני, הודה בעצמו במהלך המשפט כי הוא משתמש באייפון בזכות המוניטין של אפל בכל הקשור לאבטחה ושמירה על פרטיות המשתמשים.
7 צפייה בגלריה
משפט אפיק גיימס נגד אפל
משפט אפיק גיימס נגד אפל
הצוות המשפטי של אפיק גיימס עם ארגזים שמכילים ראיות
(צילום: AP)
עמדה זו של סוויני היא רק חלק קטן מהמידע הרב שהמשפט חשף על אפל, על אפיק ועל חברות ענק נוספות - מידע פיננסי, סודות חברה, מיילים פרטיים בין בכירים ומאחורי הקלעים של מערכות היחסים בין החברות השונות.

רווחי הענק של האפסטור

הטענה המרכזית של אפיק היא כי המגבלות של אפל מובילות למחירים גבוהים ולפגיעה בחדשנות, וכי האפסטור לא מספקת כלל שירות אמיתי, אלא רק מהווה דרך להוציא כסף ממפתחים. כדי לבסס את טענתה, הביאה אפיק עד מומחה שידגים עד כמה האפסטור רווחית - החוקר הפיננסי נד ברנס. לטענת ברנס, המרווח התפעולי (היחס בין ההכנסות לבין הרווח התפעולי) מהאפסטור עמד ב-2018 ו-2019 על שיעור גבוה ביותר - 79.6%.
אפל מכחישה את מסקנותיו של ברנס, אך למרות זאת ביקשה כי במהלך עדותו הדיון יתקיים בדלתיים סגורות.
7 צפייה בגלריה
האפסטור של אפל
האפסטור של אפל
במוקד התביעה. האפסטור של אפל
(צילום: AP)
מנגד, במשפט נחשף גם מידע פיננסי מעניין על אודות התובעת אפיק, והמשחק פורטנייט שעומד במרכז הפרשה. מסמך שהוגש לבית המשפט חשף כי פורטנייט הוא מנוע ההכנסות הגדול ביותר של החברה, שמכניס לה מיליארדי דולרים בכל שנה, ורשם הכנסות של מעל 9 מיליארד דולר ב-2018 ו-2019.

הידרדרות היחסים בין אפל לאפיק

במסגרת המשפט נחשפו כאמור מיילים פנימיים של החברות, בהן תכתובות בין בכירי אפיק ואפל, שמעידים על נסיונות חוזרים ונשנים מצד אפיק לשנות את מדיניות אפל הנוגעת לחנות האפליקציות. משאלו לא הועילו, אפיק עברה להכרזת מלחמה מפורשת והמרתה את מדיניות אפל באופן מכוון.
כבר ב-2015 שלח מנכ"ל אפיק למנכ"ל אפל, טים קוק, מייל שבו התלונן על כללי האפסטור. המייל נשלח לקוק לאחר שאפיק לקחה חלק באירוע השקה של אפל, שכן בעבר שתי החברות עבדו בשיתוף פעולה שכלל קידום הדדי. חלק מהמיילים שנחשפו הצביעו על כך שלפני הסרת פורטנייט מהאפסטור, היא הייתה אחת האפליקציות המכניסות בחנות, וזכתה ליחס בהתאם.
7 צפייה בגלריה
פורטנייט ואפל
פורטנייט ואפל
פורטנייט ואפל. שותפות שהפכה ליריבות
(צילום: רויטרס)
בין היתר, אפיק השתתפה בהדגמות באירועי השקה של אפל, פרסמה תזכורות לקראת אירועים בפורטנייט ואף מינפה את שיתוף הפעולה בין השתיים כדי להביא להסרת חיקוי של המשחק מהאפסטור. אפל מצדה קידמה את פורטנייט באפסטור, באפל מיוזיק ובפלטפורמות נוספות.
למרות זאת, ב-2015 קוק לא הכיר באופן אישי את שמו של סוויני, ובתגובה למייל שבו האחרון התלונן על מדיניות האפסטור, קוק שאל את סגניו אם "זה הבחור שהיה באחת החזרות שלנו".
מייל נוסף שנשלח ב-30 ביוני 2020, כחודש וחצי לפני ההסלמה ביחסים בין השתיים, הראה כי סוויני פנה שוב אל קוק ואל בכירים נוספים בנושא, וביקש שאפל תאפשר לאפיק לפתוח חנות אפליקציות מתחרה. הטיעון היה ש"צרכנים יוכלו לשלם פחות עבור מוצרים, ומפתחים ירוויחו יותר".
לבסוף, ב-13 באוגוסט 2020, בשתיים לפנות בוקר, שלח סוויני מייל לקוק ולבכירים אחרים באפל שבו תיאר את תוכניתה של אפיק להשיק שירות תשלומים ישיר בפורטנייט שיאפשר לצרכנים לבחור בינו לבין שירות התשלומים של אפל. הוא ציין כי השירות הישיר יתומחר באופן זול יותר, בזכות חיסכון העמלה של אפל. אפיק מימשה את האיום, אפל הסירה את פורטנייט מהחנויות באייפון ובאייפד, והקרב בין השתיים יצא לדרך.

היחסים עם נטפליקס

התכתבויות פנימיות אחרות שפורסמו הצביעו על התהליך שאפל עברה מול חברות נוספות שלא הסכימו עם מדיניותה הנוגעת לאפסטור. אחת מהן היא נטפליקס. במייל ששלח לקולגות שלו בפברואר 2018, הסביר מנהל באפל כי נטפליקס, שהייתה אז אחת האפליקציות המכניסות באפסטור, מתכננת לערוך מבחן במספר שווקים קטנים: הפסקת רכישות פנימיות מתוך האפסטור.
7 צפייה בגלריה
נטפליקס
נטפליקס
אפליקציית נטפליקס לאייפד
(צילום: shutterstock)
הסיבה למבחן הייתה נטישה רבה יותר של מנויים שמשלמים דרך המערכת של אפל, לעומת מנויים ממערכות אחרות. בתגובה, באפל הביעו בפני נטפליקס דאגה מכך שאותו מבחן יפגע בחוויית המשתמש באותם אזורים, ואף תהו אם עליהם לנקוט בצעדי ענישה כלפי נטפליקס, כמו הפסקת הקידום שלה באפסטור.
באפל החלו בסדרת פגישות עם נטפליקס, ומסמך פנימי נוסף מראה כי ניסו לפתות את ענקית הסטרימינג בהצעות שונות, כמו תוכנות שיסייעו לה בניהול המנויים ובניית פיצ'רים שמבוססים על בקשותיה. אפל גם הצביעה על האופן שבו הקידום לו נטפליקס זוכה באפסטור, יותר מכל חברה אחרת, כבר מיטיב עמה.
בענקית הטכנולוגיה אף שקלו להציע לנטפליקס להשתמש בחלק מהעמלה שאפל גובה לקניית מודעות חיפוש באפסטור, או לקשור את נטפליקס בחבילה (באנדל) עם שירותים של אפל. מאמצי אפל לא נשאו פרי לבסוף, ונטפליקס הפסיקה לאפשר רישום מנויים חדשים דרך האפסטור בדצמבר 2018, ומנעה ממנה את העמלה על רכישות מתוך האפליקציה.

פשרות עם פייסבוק

גם פייסבוק נתקלה בקשיים מול ההגבלות שאפל מחילה על האפסטור. המדיניות של אפל אוסרת על שילוב אפליקציות בתוך אפליקציות ואילו הרשת החברתית רצתה לשלב משחקים באפליקציה שלה. בתכתובת מייל מ-2011 שנחשפה במסגרת המשפט, בכירים באפל ובהם המנכ"ל המנוח סטיב ג'ובס דנו בפשרה הנוגעת למשחקים באפליקציית פייסבוק לאייפד, לאחר שסקוט פורסטול, מנהל התוכנה בחברה לשעבר, שוחח עם מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג. תנאי הפשרה אמנם לא נחשפו במסגרת המשפט, אך אפליקציית פייסבוק לאייפד שאושרה ב-2011 כללה משחקי רשת כמו פארמוויל, מבלי לאפשר למשתמשי אפל להשתמש במטבע הגיימינג של פייסבוק עבור תשלומים.
7 צפייה בגלריה
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג. הגיעו לפשרות
(צילום: AP)
ב-2017 כתב עובד בפייסבוק כי החברה מעוניינת בהבהרות בנוגע לאופן פיתוח משחקים באפליקציית מסנג'ר, וכי בסוף 2016, אפל אישרה לפייסבוק לשלב משחקים במסנג'ר ובאפליקציית פייסבוק, כל עוד לא תיצור חנות אפליקציות או תאפשר תשלומים בתוך האפליקציה. פייסבוק לא הצליחה להגיע לפשרה דומה עם אפל לגבי אפליקציית הגיימינג שהשיקה, למרות שבחברה נפגשו עם בכירים בצוות ביקורת האפליקציות באפל. לבסוף, אפליקציית הגיימינג הושקה בסוף 2020 ללא חלק משמעותי מהאפשרויות הזמינות למשתמשי אנדרואיד.

ההפסדים של מיקרוסופט

ענקית טכנולוגיה נוספת שסירבה במשך תקופה לשתף פעולה עם מדיניות הגבייה של אפל באפסטור היא מיקרוסופט - שאף תמכה באופן פומבי בתביעה של אפיק נגד אפל. תכתובת מ-2012 חשפה כי לקראת השקת אפליקציית אופיס למשתמשי אפל, ביקשה מיקרוסופט לאפשר שליחה של המשתמשים לאתר שלה לביצוע רכישות מתוך האפליקציה, וניהול התשלום, כך שלא תיאלץ לשלם לאפל 30% עמלה. לבקשה זו השיב פיל שילר, בכיר באפל: "אנחנו מנהלים את החנות, ואנחנו אוספים את ההכנסות". מיקרוסופט לא הוציאה לבסוף אפליקציית אופיס לאייפד עד 2014, אחרי חילופי מנכ"לים בחברה.
7 צפייה בגלריה
Xbox Series X
Xbox Series X
Xbox Series X. מיקרוסופט מפסידה
(צילום: shutterstock)
מיקרוסופט עלתה במהלך המשפט בהקשר נוסף: אפל ציינה כי גם חברות שעוסקות בתחום הגיימינג, כמו מיקרוסופט, גובות עמלה של 30% מאפיק על כל מכירה בחנות הדיגיטלית שלהן. אפיק טענה בתגובה כי בשונה מאפל, מיקרוסופט צריכה את העמלה כי מכירות החומרה שלה - קונסולות ה-Xbox - הפסדיות, בשונה ממכירות האייפונים, ולכן עסקי הגיימינג מבוססים בין היתר על רווחים ממכירות משחקים בחנות הדיגיטלית.
לורי רייט, סגנית נשיא במיקרוסופט לפיתוח עסקי, תמכה בטענת אפיק בעדותה במשפט. רייט העידה תחת שבועה כי מכירות קונסולות Xbox אינן רווחיות, ומעולם לא היו, מאז שהושקו לפני שני עשורים. אפל ביקשה מהשופטת להתייחס לעדותה של רייט כלא אמינה, מאחר שלא סופקו על-ידי מיקרוסופט מסמכים שיתמכו בה.