מנתוני הדו"ח השנתי של המועצה לשלום הילד, שפורסמו בשבוע שעבר, עולה כי לפחות חצי מהילדים בישראל מקבלים סמארטפון ראשון עד גיל 12. נתונים אלה תואמים את המספרים בארה"ב - שם כ-53 אחוזים מהילדים עד גיל 11 הם הבעלים הגאים של מכשיר טלפון חכם. בזמן שהגיל ההתחלתי לשימוש במכשירים ניידים - סמארטפונים וטאבלטים, ממשיך לצנוח, עוד ועוד ילדים נחשפים לצדדים הפחות טובים שיש לטכנולוגיה להציע. למשל, מסרונים והתראות המכילים תוכן מיני, ספאם ונוזקות.
2 צפייה בגלריה
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
לחצי מהילדים יש טלפון כבר בגיל 10
(אילוסטרציה: Shutterstock)
כתוצאה מזה, ההורים מוכרחים להיות תמיד עם האצבע על הדופק: לא להפקיד מכשירים ניידים בידיהם של הילדים בבחינת "שגר ושכח", אלא לספק להם מעטפת הגנה טכנית שתשמור עליהם מוגנים מפני תכנים לא ראויים. לטכנולוגיה יש שורה של פתרונות - אבל חשוב לזכור שאין תחליף לשיח פתוח וישיר עם הילדים, לשאילת שאלות ולתשומת-לב לכל שינוי בהתנהגות שלהם. כדאי לזכור שהמטרה היא לא לפגוע בפרטיות של הילדים, אלא להבטיח הגנה.
איך עושים את זה? אפשר ורצוי להתחיל עם סינון מובנה מהספק הסלולרי. חברות הסלולר מחוייבות על-פי חוק התקשורת לתת שירות סינון שכזה עבור ילדים, שמונע גישה לאתרים פורנוגרפיים, לאתרי הימורים ולתכנים פוגעניים אחרים. בפועל, כנראה שתצטרכו להתעקש קצת כדי לקבל את השירות החינמי, כשחלק מהספקיות ינסו להציע חבילות סינון בתשלום. אבל רצוי לזכור שסינון מטעם חברות הסלולר או ספקיות האינטרנט הוא רק רובד אחד בסיסי של הגנה. הנה כמה המלצות לאפליקציות שיסייעו לכם בהגנה טובה יותר על המכשירים של הילדים.

גוגל Family Link

האפליקציה החינמית הזו מבית ענקית הטכנולוגיה, כבר זמינה לשימוש בישראל ובשפה העברית, והיא מאפשרת לכם לקבל שליטה די טובה על הנעשה במכשירים של הילדים. היא רלוונטית גם לילדים צעירים (מתחת לגיל 13) וגם לבני-נוער, וזמינה למכשירי אנדרואיד ו-iOS. ההורים מורידים את האפליקציה ומגדירים חשבונות גוגל לילדים, שבאמצעותם יוכלו לעקוב אחר מה שקורה במכשירים הניידים שלהם.
2 צפייה בגלריה
גוגל פמילי לינק
גוגל פמילי לינק
גוגל פמילי לינק
(צילום מסך)
האפליקציה מאפשרת להגביל זמני שימוש במכשיר, לקבל דו"ח על זמני המסך, להגביל ולנהל את ההורדות מחנות האפליקציות ואפילו להסתיר אפליקציות שההורים לא מעוניינים בגישה אליהן. אפשר גם לנהל ולהגביל רכישות מתוך האפליקציה, לעקוב אחר מיקום הילדים ולהחיל הגבלות הורים על שירותי גוגל פופולריים - כמו יוטיוב ודפדפן כרום - והכל בשליטה מרחוק.
להורדה במכשירי iOS

חסימת התראות דפדפן

הודעות "פופ-אפ" מגיעות בשלל סוגים, ולפעמים הן קופצות גם כשאתם נמצאים באתרים לגיטימיים לכאורה. הילדים משתמשים בדפדפן לעיתים בשביל משחקים חינמיים מסוגים שונים, ואז עלולים להיות חשופים להתראות והודעות קופצות בעלות תכנים מיניים או בלתי הולמים. החדשות הטובות הן, שאפשר לחסום אותם ואפילו די בקלות, ישירות מתפריט ההגדרות של הדפדפן.
משתמשי אנדרואיד - סביר להניח שהדפדפן שבו אתם משתמשים הוא כרום. נכנסים אליו, ולוחצים על שלוש הנקודות שמובילות לתפריט. משם להגדרות, הגדרות אתר, בוחרים ב"פופ-אפ" ומגדירים אותו כחסום. אפשר גם לחסום התראות מאתרים. נכנסים שוב לתפריט ההגדרות ומשם להתראות. אפשר לחסום אתרים ספציפיים מפני משלוח התראות, או לחסום באופן כללי כך שהמכשיר לא יקבל התראות מאתרים.
משתמשי אייפון ואייפד - סביר להניח שאתם משתמשים בדפדפן ספארי. מתוך מסך הבית נכנסים להגדרות, ומשם בוחרים בספארי, ואז בהגדרות כלליות. מכאן מסמנים חסימת פופ-אפ, ואפשר להיות טיפה יותר רגועים.

סינון ספאם

תכנים בעייתיים עשויים להגיע למכשיר של הילדים גם בדמות הודעות SMS ושיחות ספאם. גם במקרה הזה אפשר להבטיח הגנה מסוימת באמצעות אפליקציות שמיועדות לחסימה של שיחות והודעות שמגיעות ממקור בלתי ידוע ועשויות למלא את המכשיר של הילד בתוכן לא רצוי.
משתמשי אייפון ואנדרואיד - תוכלו להגדיר לילד קבלת שיחות רק מרשימת אנשי הקשר, באמצעות כניסה למצב "נא לא להפריע". מתפריט ההגדרות בוחרים בצלילים, ומשם במצב DND. במסך הזה תוכלו להגדיר קבלת שיחות והודעות אך ורק מאנשי הקשר הרשומים במכשיר - פתרון נהדר לילדים שממילא מחזיקים ברשימות קצרות ומוגדרות. קחו בחשבון שבמצב זה, אם תנסו לתפוס את הילד ממספר לא מזוהה - הוא לא יקבל את השיחה או ההודעה.

עוד תוכנות סינון והגבלת הורים מומלצות:

אפליקציית "Net Nanny": מאפשרת הגבלת הורים ושליטה בזמני השימוש, באפליקציות, מעקב אחר מיקום המכשיר, וגולת הכותרת - סינון תכנים מהדפדפן, למניעת חשיפה לאלימות, פורנוגרפיה ותכנים בלתי הולמים אחרים.
מחיר: כ-55 דולר לשנה עבור חמישה מכשירים.
להורדה במכשירי iOS
אפליקציית "OurPact": מאפשרת הגבלה וחסימה של הודעות, אפליקציות ואפילו גישה לרשת, וכמובן מאפשרת ניהול של זמני השימוש והמסך, ומעקב אחר מיקום המכשיר. תוכלו לקבל התראות בכל פעם שהילד מוריד אפליקציה חדשה ולאשר או לחסום את ההורדה.
מחיר: יש גרסה חינמית ומוגבלת, ויש גם גרסה בתשלום - 7 דולר לחודש עבור 20 מכשירים.
להורדה במכשירי iOS