בשנת 1995, כשפייר אומידיאר כתב את הקוד הראשוני של אתר איביי (ebay.com), הוא בסך הכל רצה לבדוק אפשרות לעשות מכירות פומביות ברשת. בימים הם, ימי ראשית האינטרנט, התקווה העיקרית היתה שהמודם לא יתנתק באמצע הגלישה. איש לא חשב על בינה מלאכותית. היום לעומת זה, כשאתם נכנסים לאיביי, או לאמזון, או לעלי אקספרס, אתם נכנסים ללוע AI אימתנית, שיודעת עליכם הכל וגם עושה הכל, אבל הכל, כדי שתצאו מהאתר רק אחרי שעברתם בקופה.

עוד כתבות על בינה מלאכותית:

זו כנראה הסיבה שענקית המכירות המקוונות איביי, עם 183 מיליון לקוחות בעולם והכנסות של 11 מיליארד דולר בשנה, מחזיקה בישראל מרכז מחקר ופיתוח, שכולו מתמקד בבינה מלאכותית. איכשהו קרה, שישראל היא בית גידול פורה של מומחי בינה מלאכותית ולמידת מכונה, שאיביי זקוקה להם כדי לשכלל שוב ושוב את האלגוריתם שלה. גם כשייראה שהוא עושה הכל כמו שציפו ממנו, יצוצו דרישות חדשות בחברה, כדי להגדיל את המכירות עוד קצת. הבינה המלאכותית היא הקפיטליזם של הדור הזה.
9 צפייה בגלריה
ebay איביי
ebay איביי
מחקר ופיתוח באיביי
(צילום: Shutterstock)
קפיצה קטנה לאחור ל-2012: דוקטורנטית צעירה בשם קירה רדינסקי מפקידה בלב מפרפר את עבודת הדוקטורט שלה לשיפוט בטכניון. הנושא: ניבוי אירועים באמצעות בינה מלאכותית על בסיס חיפושים באינטרנט. באותה שנה רדינסקי כבר מקימה עם ירון זכאי-אור את הסטארט-אפ סיילס פרדיקט (Sales Predict), שמפתח בינה מלאכותית לשיפור המכירות על סמך ניתוח נתוני העבר.
בשלב הזה הבשורה מגיעה לסן חוזה, קליפורניה, שם חברת איביי מגלה עניין רב ביכולות החדשות. אחרי סדרה של חמש רכישות בישראל היא רוכשת ב-2016 את סיילס פרדיקט בעסקת חבילה שכוללת את רדינסקי עצמה, שמתמנה לדירקטורית ומדענית ראשית בישראל. כאן היא מפתחת AI שמזהה טרנדים צרכניים ועוד אחת שמיועדת לייצר בגדים מותאמים אישית.
ב-2019 רדינסקי עזבה ומי שהחליף אותה הוא ד"ר עידו גיא. בינתיים, מה שהיה פעילות של מספר חוקרים הפך למרכז מחקר עם יותר מ-25 חוקרות וחוקרים. חמש שנים לאחר תחילת הפעילות, מרכז מחקר הבינה המלאכותית של איביי בישראל הולך ומצטייר כמקום שבו קורים דברים: שורה בולטת של חוקרים, דוקטורים ומסטרנטים, שורה ארוכה של פרסומים בכתבי עת מדעיים משמעותיים, השתתפות בכנסים בינלאומיים ומקומיים, שיתופי פעולה עם חוקרים באוניברסיטאות בישראל. "זו תחרות קשה על הטאלנט הזה, שהוא מאוד מבוקש בשוק. לכן גם ההתחלה היתה קשה, אבל כשנוצר מרכז מצוינות ויש כבר אנשים, יותר קל למשוך עוד אנשים".
9 צפייה בגלריה
בית ebay בנתניה
בית ebay בנתניה
בית ebay בנתניה
(צילום: רמי זרנגר)
מה ההבדל ביניכם למרכזי מחקר אקדמיים?
"אנחנו עושים מחקר יישומי, זאת אומרת שהמחקר שלנו הוא לא רק כדי לפרסם מאמרים או לעסוק בדברים תיאורטיים, אלא בראש ובראשונה כדי לפתור בעיות עסקיות, כאלה ששיטות פשוטות שבהן השתמשו עד היום לא השיגו תוצאות טובות מספיק. כגוף מחקר, עם חוקרים בעלי תואר שני ושלישי ועם מתמחי קיץ שמגיעים אלינו אנחנו עושים הרבה שיתופי פעולה עם האוניברסיטאות ואיביי תומכת בחוקרים, אם כספית ואם על ידי גישה לנתונים או בהנחיה משותפת של תלמידים. יש סימביוזה טובה כי האנשים שלנו באים מהאקדמיה".
למה המחקר הזה מצדיק את כל ההשקעה מבחינת איביי?
"איביי היא מרקטפלייס אמיתי, עם קהילה של קונים ושל מוכרים. אין לה תפקיד כשחקן שמוכר דברים, אין לה מחסנים, היא רק מתווכת בין מוכרים לקונים. אפשר למצוא כאן כל דבר, מפריטי אספנות נדירים, חלקי חילוף לרכב עד נעלי ספורט ואלקטרוניקה. זו כמות אדירה של דאטה שמגיעה מהמוכרים ומחפשת קונים והאתגר של איביי הוא ליצור ביניהם חיבור טוב. בסוף בסוף, באיביי מבינים שיש הרבה טאלנט בארץ וכבר הוכחנו את עצמנו".
9 צפייה בגלריה
ד"ר עידו גיא, ebay
ד"ר עידו גיא, ebay
ד"ר עידו גיא, ebay
(צילום: מיכה לובטון)
מה עושה כל כך הרבה IQ בשירות איביי? מנסה להתגבר על בליל הטקסט האנושי שמעלים המוכרים והקונים, שבניגוד לאתרים כמו אמזון ועלי אקספרס, הוא פחות מובנה ויותר אינטואיטיבי. הבינה המלאכותית מנסה לעשות סדר בבלגן האנושי. הנה כמה דוגמאות:
טיפים על מוצרים: בתוך חוות הדעת שכותבים הגולשים באיביי יש לעיתים מידע שיכול לעזור מאוד לקונים, אבל למי יש כוח לעבור על מאות חוות דעת ותגובות? הניתוח שעשו באיביי מראה שרק אחת מתוך עשר תגובות מכילה תיאור של המוצר ורק אחת מ-30 תגובות מכילה טיפ משמעותי. הבינה המלאכותית תאתר את הטיפים האלה באמצעות ניתוח טקסטים ותרכז אותם עבור הקונים. התוצאות של המחקר הזה הביאו השנה לשינוי דרך ההמלצות לקונים בדף הבית שלהם וגם בדף מעקב המוצרים (watch list).
מוצרים משלימים: חשבתם שזה פשוט להציע "אולי תרצו גם" עם מוצר רלוונטי לקונה המסויים? הבינה המלאכותית של איביי מפענחת את תיאורי המוצרים ומוצאת שם רמזים. בתגובה על נעלי טיולים מישהו כתב: "עליי להוסיף שאתה זקוק לגרבי חורף עבות כדי שיהיה לך נוח לאורך כל היום. אני השתמשתי בגרבי ציד מצמר עבה במיוחד". והופ, מעכשיו גרביים עבות הפכו למוצר משלים לנעלי הטיולים.
9 צפייה בגלריה
ebay
ebay
ebay
(צילום: shutterstock)
טקסטים שמוכרים: לא כל המוכרים באיביי יודעים איך למכור את המוצרים שלהם. הבינה המלאכותית עושה את זה הרבה יותר טוב, כשהיא בודקת אילו טקסטים הביאו להכי הרבה מכירות של כל מוצר ומוצר והיא ממליצה על כותרת טובה, ועל המאפיינים שכדאי לכלול בתיאור. היא אפילו יודעת להמליץ למוכר איזה מחיר יביא לקניית המוצר שלו ובתוך איזה פרק זמן, מה שנראה ממש כמו ניבוי העתיד.
מוצרים זהים: כמה פעמים נתקלתם בשתי טלוויזיות דומות להפליא כשהבדל קטן במאפיינים הופך אחת מהן ליקרה הרבה יותר? או להיפך, נעלי ספורט בעשרות דוגמאות ועיצובים שכולן בעצם אותן נעליים? מתברר שמה שקשה לבני אדם קשה עוד יותר לבינה המלאכותית, ולכן זו משימה מאתגרת כל כך: בניית קטלוג מוצרים מושלם, שבו אפשר לאתר את כל מוכרים של כל פריט ולא להחמיץ למשל כאלה, שתיארו את הפריט בדרך אקזוטית יותר. למעשה קטלוג המוצרים של איביי מנוהל בישראל, והמודל שפותח כאן הצליח עד כה להפחית בשני שלישים את כמות הפריטים הכפולים בקטלוג.
9 צפייה בגלריה
קירה רדינסקי ועידו גיא, ebay
קירה רדינסקי ועידו גיא, ebay
דפדוף באלבום התמונות: קירה רדינסקי ועידו גיא
(צילום: ebay)
עידו גיא סיים בהצטיינות תואר ראשון בהנדסת תוכנה בטכניון בשנת 2002. תוך כדי הלימודים הוא כבר התחיל לעבוד כמתמחה במעבדת המחקר של IBM בחיפה. ואז הגיעה קולומביה. לא אוניברסיטת קולומביה, זה יהיה רגיל מדי. חטיפה במדינת קולומביה, דרום אמריקה. כן.
אחרי סיום התואר הראשון הוא לקח חופש מהחיים ויצא לטיול בדרום אמריקה. אחרי עשרה חודשים ברחבי היבשת הוא יצא לטרק אחרון בעיר האבודה בקולומביה, ולאחריו תכנן לחזור לארץ. בין משתתפי הטרק, צעירים ממדינות שונות, הוא פגש שלושה ישראלים - ארז אלטוויל, בני דניאל ואורפז אוחיון.
לפנות בוקר החרידו צעקות ומכות את קבוצת הצעירים שנמו בבקתה באחד מאתרי המסלול. רעולי פנים חמושים הובילו את כולם באיומי נשק למסע של יממה בג'ונגלים. כך החל סיוט שנמשך 101 ימים, שבו היו המטיילים בני ערובה בידי ארגון ELN, שהציג דרישות לממשלת קולומביה. הם טולטלו מכפר לכפר, סבלו מרעב וכשניסו להימלט גם חטפו מכות. בסופו של דבר המשא ומתן הסתיים בהצלחה והחטופים שוחררו. ישראל כולה עקבה אחר הפרשה בנשימה עצורה. "זה סוף טוב לסיפור", אמר אז עידו גיא לאורלי אזולאי, שליחת "ידיעות אחרונות" בבוגוטה, דצמבר 2003.
9 צפייה בגלריה
החטופים בקולומביה
החטופים בקולומביה
עיתונים ישנים, 2003. גיא שני משמאל
(מקור: ארכיון ידיעות אחרונות)
גיא קצת מופתע כשאני שואל אותו על החוויה ההיא: "כבר מזמן לא שאלו אותי על זה. פעם זה היה סיפור טוב לארוחת ערב. זה די מצחיק כי בהתחלה כל אחד ידע את זה אבל עכשיו, הבוס שלי באיביי גילה את זה רק לפני שבוע וחלק מהעובדים שלי בכלל לא יודעים ואני לא טורח לספר".
תשמע, הרבה הייטקיסטים אוהבים טיולים ואקסטרים, אבל החוויה שלך מנצחת...
"אתה יודע, זה לא היה תלוי בי. בסך הכל יצאתי לטרק רגיל, יחסית. נכון שקולומביה היא מדינה עם קצת סכנה אבל זה לא שנכנסתי שם לאזורים הכי מסוכנים. אז זה התחיל בחוסר מזל אבל הסתיים במזל".
9 צפייה בגלריה
החטופים בקולומביה
החטופים בקולומביה
עיתונים ישנים, 2003. גיא מעל כולם. מימין החטוף הבריטי
(מקור: ארכיון ידיעות אחרונות)
איך חוזרים לשגרת החיים אחרי אירוע כזה?
"אני חושב שאחד הדברים שהפכו את זה ללא-טראומטי, זה שהיינו ביחד, כמה אנשים, ויש לך עם מי לדבר. אז אם אתה קצת מאבד את זה, יש מי שיחזיר אותך לתלם. ואם אתה קם הפוך אז יש מי שיצחיק אותך. היה לנו די הרבה הומור שחור".
לא חששת לחייכם?
"זה היה רע, היה רעב, ונפצענו והיתה סכנת חיים ממשית, אבל הם לא התייחסו אלינו כאויבים. למרות שניסינו לברוח פעם וזה גם היה סיפור, אבל כישראלים חושבים שהם בטח רואים בנו אויבים. לא, לא עניין אותם. מה שעניין אותם זה העניינים הפוליטיים שלהם בתוך קולומביה והמזל שזה נגמר בלי נזקים ארוכי טווח. ככל שאני יכול לשפוט אין איזה השפעות. התאמצתי לחזור לשגרה מהר".
היית בקולומביה מאז?
"כן. הבחור האנגלי שהיה איתנו עשה סרט תיעודי ועשינו את כל המסלול מחדש. הכי מצחיק - כשיש לך ילדים קטנים אתה מעריך רגעי שקט, והיו לי אז שני ילדים ממש קטנים. אז חזרנו לאותה בקתה שבה העירו אותנו באמצע הלילה וחנקו אותנו ופשוט ישנתי שם כל הלילה כמו תינוק..."
9 צפייה בגלריה
החטופים בקולומביה
החטופים בקולומביה
עיתונים ישנים, 2003
(מקור: ארכיון ידיעות אחרונות)
בחזרה לשגרה: גיא השלים תואר שני בטכניון ודוקטורט באוניברסיטת באר שבע, שעסק בחיפושים יוצאי דופן באינטרנט. במקביל הוא המשיך לעבוד ב-IBM ועמד בראש קבוצה שעסקה במדיה חברתית. ב-2014 התמנה לחוקר ראשי של יאהו (Yahoo) בישראל ועסק כמובן בטכנולוגיות חיפוש. שלוש שנים לאחר מכן עבר לאיביי. במקביל, הוא משמש בתפקיד פרופסור חבר נלווה באוניברסיטת בן-גוריון. יש לו ב-CV יותר מ-70 מאמרים, הרצאות, פרקים בספרים ופטנטים רשומים. לאחרונה נבחר לאחד ממאה החוקרים המשפיעים בעולם בתחום מערכות חיפוש והמלצה.
אתה מיישם ביומיום את התובנות מהדוקטורט שלך על חיפושים מיוחדים?
"מדובר ב-long tail leads, כלומר חיפוש של דברים יותר נדירים בתחומי השאלות והתשובות. לא עסקתי בסחר אלקטרוני בדוקטורט, אבל זה סופר רלוונטי לאיביי. יש פריטים שמוצעים על ידי מוכר אחד או שניים בעולם, והיכולת לחבר בין קונה למוכר במקרים כאלה מאוד קשה. בגלל הקושי מזניחים לפעמים את החיפושים האלה אבל אם הצלחת ליצור את החיבור עבור הקונה, שביעות הרצון שלו והמחויבות שלו יהיו הרבה יותר גבוהים מאשר אם מצאת לו אייפון 12".
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
איביי היתה תופעה רעננה אבל בשנים האחרונות יש מולכם הרבה תחרות. אתם מצליחים לשמור על יחודיות?
"איביי, כמו אמזון, כמו עלי אקספרס, גם וולמרט, הן one stop shop – מקום שבו אתה קונה הכל. אבל החוויה אצלם יוצאת מהמוצר הקטלוגי. באיביי התוצאה של החיפוש היא מוכר מסוים, ואפשר להשוות את אותו פריט בין מוכרים שונים. יש יתרונות וחסרונות לכל גישה, אני לא בא לטעון שגישה אחת נכונה והשנייה לא. לאיביי יש קהילת מוכרים הכי חזקה והיא לא מתחרה במוכרים שלה, אבל אם לא תחבר לקונים את החוויה הכי טובה - ויש מה לשפר בחוויה, אין בכלל שאלה - אז בסוף זה לא יעזור".
מי מובילה בתחרות על כמויות הדאטה, אמזון או איביי?
"זה דומה מאוד אבל זה לא משנה. כשעבדתי ביאהו היה לנו עשרה אחוזים מהטראפיק של גוגל ולצורך האלגוריתמיקה זה לא משנה. זה בכל מקרה כמויות אדירות של דאטה שאתה, כמויות מטורפות של דאטה".
כשאיביי ממליצה למוכר על המחיר שכדאי לו לדרוש, היא לא משפיעה בעצם על המחירים בשוק?
"המטרה של איביי היא חיבור טוב בין המוכרים לקונים. אמנם נוצר פה לופ מהכוונת המחיר, אבל זה לא נובע משיקולים של להעלות את המחיר של מוצר מסוים. אין פה אינטרס לאיביי. אני חושב שהיא מאמינה בשוק חופשי ושאם היא תנסה להשפיע, בסוף היא תפסיד".