הדרך של האיש העשיר בעולם, אילון מאסק, לרכוש את טוויטר, הייתה ארוכה, רצופת טלטלות ומלאה בבחירות שנויות במחלוקת. מאז שהתבצעה הרכישה, נראה שכל המאפיינים הללו רק העלו הילוך. אבל אחת השאלות המסקרנות ביותר שנותרו פתוחות היא איך הרשת החברתית, שנחשבת למשפיעה מאוד למרות קהל משתמשים קטן יחסית, הולכת להשתנות בטווח הארוך תחת ניצוחו של מאסק.

עוד בנושא:

נראה כי החזון של מאסק עבור טוויטר בטווח הארוך, אליו התייחס מספר פעמים, הוא להפוך אותה ל"Super-app" - סופר אפליקציה. מדובר במודל שפופולרי מאוד בסין ובמדינות נוספות באסיה, ותופס תאוצה גם בשווקים כמו אמריקה הלטינית ואפריקה. אך הוא לא ממש קיים בארה"ב, אירופה ובכלל במערב.
4 צפייה בגלריה
טוויטר
טוויטר
טוויטר
(צילום: טוויטר)
מהי סופר-אפ? מדובר למעשה באפליקציה אחת שמציעה בתוכה מגוון שירותים, שאינם קשורים זה לזה - כמו התכתבות בצ'ט, הזמנת אוכל או הסעה, תשלומים מהנייד, מסחר מקוון, שירותי תיירות ועוד, ולמעשה חוסכת את הצורך לנווט בין אפליקציות שונות שמציעות שירות ספציפי כדי לבצע את כל המשימות הללו. כך למשל, במקום להזמין אוכל בוולט, להעביר תשלום בביט ולהתכתב בוואטסאפ - האפליקציות הללו מציעות הכל תחת אותה קורת גג. האפליקציות האלו לרוב החלו מלהציע שירות אחד ולאחר מכן התרחבו לעוד ועוד תחומים נוספים.
הסופר-אפ הגדולה בעולם היא וויצ'ט הסינית, השייכת לענקית הטכנולוגיה והגיימינג המקומית טנסנט, אשר זוכה לפופולריות עצומה. אחד הפיצ'רים הפופולריים ביותר שלה הוא וויצ'ט פיי, שמאפשר למשתמשים לשלם בחנויות עם הטלפון באמצעות סריקת ברקוד, וגם לשלוח כסף לחברים או לבצע רכישות אונליין. תחום התשלומים הדיגיטליים מתקדם מאוד בסין ונפוץ אפילו באזורים כפריים. האפליקציה מציעה בנוסף צ'אטים, רשת חברתית, אפשרויות להזמנת אוכל, טיסות, גיימינג ועוד. לוויצ'ט 1.3 מיליארד משתמשים, והאפליקציה מהווה חלק בלתי נפרד בחיי היום יום שלהם. דוגמאות נוספות לסופר-אפס הן עליפיי הסינית, Paytm שפופולרית מאוד בהודו, גראב שפופולרית בסינגפור, goto באינדונזיה, zolo בוויאטנם, וקקאו הקוריאנית.
מאסק התייחס לתכניותיו להפיכת טוויטר לסופר-אפ מספר פעמים. באוגוסט, כשאחד מהמשתמשים בטוויטר שאל אותו אם שקל ליצור פלטפורמה חברתית משלו, הוא ענה "X.com" וחשף כי רכש את שם הדומיין הזה. בפגישת בעלי המניות של טסלה באותו חודש אמר כי יש לו "חזון די מפואר" עבור X בתור "משהו שיהיה מאוד שימושי לעולם" ש"עשוי להתחיל מאפס, אבל אני חושב שטוויטר תאיץ את הבניה שלו בשלוש עד חמש שנים". באוקטובר סייג את דבריו כשכתב כי "טוויטר ככל הנראה תאיץ את X בשלוש עד חמש שנים, אבל יכול להיות שאני טועה". בהמשך, כתב בחודש שעבר באחד מציוציו כי הרכישה של טוויטר היא צעד שמאיץ את "היצירה של X, האפליקציה של הכל (the everything app)".
4 צפייה בגלריה
Wechat
Wechat
Wechat
(צילום: shutterstock)
מאסק אף התייחס לוויצ'ט עצמה במהלך ישיבה שערך עם עובדי טוויטר לפני השלמת הרכישה של החברה, והביע הערכה רבה למה שהיא מציעה. "אם אתה גר בסין, אתה די חי בתוך וויצ'ט כי היא כל כך שימושית לחיי היום-יום. היא עושה הכל - היא כמו טוויטר, פלוס פייפאל, פלוס אוסף של כל מיני דברים, וכולם מקובצים לאחד, עם ממשק נהדר. זו אפליקציה באמת מעולה, ואין שום דבר כמוה מחוץ לסין". עוד אמר מאסק כי "אני חושב שאם נוכל להשיג את זה, או אפילו משהו קרוב לזה עם טוויטר, זו תהיה הצלחה כבירה".
באותה ישיבה מאסק רמז על פיצ'רים שונים שעשויים להופיע בגרסה שלו לטוויטר, בהם תשלומים, ואמר כי זה יהיה "דבר שמעניין לעשות". אותן אמירות מתחברות לאמירות נוספות של היזם הסדרתי על רשת חברתית שתכלול תשלומים. לפי מסמכים שהפכו לפומביים במסגרת הקרב המשפטי בינו לבין טוויטר, נחשפו הודעות בהן פירט את הרעיון שלו לרשת חברתית שמבוססת על מטבע הקריפטו Doge, ותכלול אופציה לתשלומים ו"הודעות טקסט קצרות ולינקים כמו בטוויטר". לפי ההודעות, המשתמשים ישלמו סכום קטן כדי לרשום את ההודעה שלהם על גבי רשת הבלוקצ'יין, באופן שמאסק מאמין שיצמצם את כמות הבוטים - נקודה מרכזית בה עסק סביב הרכישה של טוויטר. הוא גם אמר במאי כי חשוב שטוויטר תאפשר לשלם ישירות למשתמשים כדי לתמוך ביוצרי תוכן.
מאסק אף הביע מחאה על המודל הכלכלי של טוויטר שמתבסס על פרסום, מה שמתחבר לרעיון של פלטפורמה שדורשת תשלום, ומציעה פונקציות מגוונות למשתמשיה, וכן הביע רצון שטוויטר תגיע למיליארד משתמשים. היום יש בפלטפורמה כ-240 מיליון משתמשים בלבד, והניסיון להפוך אותה בטווח הארוך לפלטפורמה בעלת שימושים רבים יותר עשויה לסייע בהגעה לקהלים חדשים.

מה קורה כשסופר-אפ נופלת?

לצד השאיפות הגבוהות, קיימים גם אתגרים רבים בהפיכה של טוויטר לסופר-אפ, ובכלל בהשקה של סופר-אפ במערב, שוק שבו הקונספט הזה פחות מוכר. מבחינה רגולטורית אחד האתגרים נוגע לכמות המידע שהאפליקציות הללו אוספות על המשתמשים שלהן. המודל שלהן שומר על מעורבות גבוהה של המשתמשים וגורם לכך שיחזרו לפלטפורמה שוב ושוב במהלך היום, בזכות העובדה שהן מציעות להם מגוון שימושים. בהתאם, מידע רב נאסף עליהם, כמעט בכל אחד מתחומי החיים. בשווקים שבהם קיימת חקיקת פרטיות מפותחת, אירופה למשל, ייתכן שהמודל הזה לא יעבוד. גם שירותים פיננסיים, שרבות מהסופר-אפס מציגות, נמצאים תחת רגולציה כבדה במערב.
אתגר נוסף נוגע לתרחיש בו יש תקלה באפליקציה שאחראית על כל כך הרבה שירותים שונים עליהם המשתמשים נסמכים בחיי היום-יום. כזכור, בשנה שעברה כל האפליקציות של חברת מטא - פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם קרסו מסביב לעולם ולא היו פעילות במשך שעות ארוכות בשל תקלה בחברה. אותה תקלה הביאה לשיבוש עצום ביכולת של אנשים לתקשר, ובמקרים מסוימים אף פגעה בפרנסתם ובאספקטים נוספים בחייהם, ואותו אירוע העלה שאלות נוקבות על ריכוזיות והעוצמה הרבה הקיימת בידיה של חברה פרטית. ועכשיו דמיינו מה קורה כשסופר-אפ, שמציעה שירותים מגוונים בהרבה, כמו האפשרות לשלם ולנווט, קורסת.
4 צפייה בגלריה
קקאו
קקאו
אפליקציית קקאו
(תמונה: שאטרסטוק)
התרחיש הזה קרה בחודש שעבר, כשאפליקציית Kakao הקוריאנית קרסה בעקבות שריפה שפגעה בשרתי החברה. לקח כעשר שעות לשחזר את השרתים באופן חלקי ועוד מספר ימים לתקן את התקלה באופן מלא. לקקאו 53.3 מיליון משתמשים פעילים, כמעט 50% מתוכם בדרום קוריאה. חנויות רבות מקבלות את אופציית התשלום "קקאו פיי", ורוב המוניות בסיאול הן חלק מהרשת של שירות הזמנת הנסיעות "קקאו T". בנוסף, שירות המסרים המיידיים "קקאו טוק" זוכה לפופולריות עצומה, והסופר-אפ מציעה גם אופציית ניווט, מאפשרת לשחק משחקים דרכה ואפילו נהוג בקוריאה לשלוח מתנות יום הולדת באמצעות הפלטפורמה.
בעקבות התקלה, נשיא דרום קוריאה, יון סוק-יאול, נדרש לסוגיה ואמר כי הממשל יחקור האם קקאו מחזיקה במונופול. הוא ציין כי מעבר לפגיעה בפרנסה של אנשים, תקלה כזו עשויה אף לפגוע בביטחון הלאומי במקרה חירום. נשאלת השאלה האם בשווקים המערביים, עם האווירה הרגולטורית הקיימת היום, אפליקציה כזו בכלל תוכל לקום מראש.
4 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילום: רויטרס)
בקרב משתמשים במערב גם קיימת תרבות שימוש שונה במובייל, ואפליקציות שכבר התרגלו להשתמש בהם, שלא בטוח שהחברות שמפעילות אותן יהיו מעוניינות לשתף פעולה עם החזון של מאסק כדי לייצר אינטגרציות עם הפלטפורמה שלו, במקום להמשיך לפעול כשחקן נפרד. בסין למשל, הרבה מהאפליקציות הפופולריות במערב חסומות, כך שהתחרות איתן לא קיימת. הוא יצטרך להתמודד גם עם העובדה שהטלפונים של אפל מעניקים גישה לשורת שירותים באקוסיסטם של החברה, וכנ"ל לגבי טלפונים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, שאפליקציות של גוגל מגיעות מותקנות עליהם מראש.
מנגד, לא כדאי לזלזל באמביציות של מאסק שכבר השיק כמה פרויקטים חדשניים שנראו בעבר בלתי אפשריים. לארי לי, ראש תחום הרשתות הפיננסיות הגלובלי של חברת הפינטק הישראלית Rapyd, אמר בכנס שנערך בסוף אוקטובר כי מאסק הוא "הסיכוי הטוב ביותר" של ארה"ב ליצירת סופר-אפ. גם קייטי ווד, המייסדת של חברת Ark Invest, שהשקיעה בטוויטר כחלק מעסקת הרכישה של מאסק, הזכירה במהלך כנס הטכנולוגיה Web Summit שנערך בליסבון שמאסק החל את דרכו בתחום התשלומים אונליין, כשמכר את החברה שהקים לפייפאל. היא שיערה כי הוא וג'ק דורסי, מייסד טוויטר ובעל הסטארט-אפ "בלוק" שמתמקד בתחום התשלומים וכן בבלוקצ'יין, ושנחשב מקורב למאסק, יוכלו להפוך את טוויטר לסופר-אפ. "נעשה שם את כל הקניות שלנו, נקבל משם שירותים בנקאיים, הלוואות. אני חושבת שהם יכולים להצליח בזה", חזתה, והוסיפה כי מאסק "כבר עיצב ומייצר את מכשיר המובייל האולטימטיבי, אינטרנט על גלגלים - זה נקרא מכונית טסלה".
כך או כך, הניסיון להפוך את טוויטר לסופר-אפ הוא ככל הנראה חזון ארוך טווח. בתקופה הקרובה, סביר שנמשיך לראות את מאסק ממוקד בסוגיות שקשורות לטוויטר כרשת חברתית, שעל מאפייניה הביע לא מעט ביקורת, ומכניס בה שינויים בקצב מסחרר.