"הצעתי רכב שלי למכירה", מספר הזמר עומר אדם, "הגיע זוג שהתעניין, היו דווקא נורא נחמדים, סגרנו על מחיר וכשהם היו צריכים להעביר את הכסף הם הביאו לי צ'ק בנקאי מזויף. ברגע האחרון עלינו על זה וממש שנייה לפני העברת הבעלות עצרנו את כל העסקה". פאסט פורוורד להווה, אדם משיק ביחד עם מספר שותפים וחברת האשראי כאל את האפליקציה CarPay, למכירה ולרכישה בטוחה של רכבי יד שנייה. האפליקציה החדשה תאפשר ביצוע העברת בעלות ותשלום על הרכב באופן מאובטח, במטרה למנוע הונאות.
2 צפייה בגלריה
מימין: מאור מלול, עומר אדם ותומר בר אור
מימין: מאור מלול, עומר אדם ותומר בר אור
מימין: מאור מלול, עומר אדם ותומר בר אור
(צילום: עידן כהן)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"אחת הבעיות המרכזיות בכל עסקת קנייה ומכירת רכב היא החשש שהצד שמבצע את הפעולה ראשון חשוף להונאה, ועלול למצוא את עצמו בלי האוטו או בלי הכסף", מסביר מנכ"ל החברה תומר בר אור. "מכיוון שאין כיום בישראל כל מנגנון שמאבטח את הצדדים בעסקה, אחד מהצדדים יצטרך לבצע את הפעולה ראשון, ובכך למעשה לסכן את כספו או את רכושו. במצב הקיים, למיליוני קונים ומוכרים אין ברירה אלא לסמוך על אדם שרק פגשו ולבצע עסקה משמעותית ללא הגנה. הפתרון שלנו מבוסס על חשבון מאובטח ב-CarPay, שבאמצעותו שני הצדדים בטוחים מפני הונאות. כספו של המוכר מאובטח, ומנגד נשמרת לקונה הוודאות כי הבעלות על הרכב תעבור על שמו, או שכספו יוחזר לו. פוטנציאל השוק של מכירות רכבי יד השנייה בישראל הוא עצום עבורנו, מדי שנה נעשות עסקאות בהיקף של למעלה מ-60 מיליארד שקל כשהמחיר הממוצע עומד על 70 אלף שקל לרכב".

ללמוד מדובאי

מלבד אדם שותפים בחברה אחיו, רואי, והאחים מאור ושניר מלול, בעלי חברת הנדל"ן והיזמות Europe israel. "ההיכרות שלי עם מאור ושניר הייתה לפני משהו כמו עשר שנים", מספר אדם איך נולד הרעיון לקארפיי. "התעניינתי בהשקעות בתחום הנדל"ן ונפגשנו, מיד היה לנו חיבור אישי ומשם הכל היסטוריה, הפכנו לשותפים עסקיים ב-Europe israel & P.A.I Investment Group ועכשיו בקארפיי. ביצענו כמה רכישות קרקעות במיקומים אסטרטגיים, נכסים מניבים, ולפני כמה שנים גם נכנסנו לתחום של חוות השרתים. כיום יש לנו פרויקט בהליך תכנון מתקדם בעפולה ובפארק צרעה בהיקף של 1.5 מיליארד שקל. הם אנשים טובים, והכי חרוצים שיצא לי להכיר".
עד כמה אתה מעורב בניהול של החברה, או שאתה רק נותן את השם שלך כדי לקדם אותה? "בכל דבר שאני עושה בחיים אני מעורב עד הפרטים הקטנים, אני אוהב להיות פעיל ולתרום את החלק שלי, אז אם אני כאן זה באמת כי אני מאמין שיש צורך במוצר שלנו. לא הגיוני שב-2023 לא יהיה מנגנון ששומר על הלקוחות הפרטיים שרוצים לבצע עסקאות קנייה ומכירה של רכב. אני משקיע כבר שנים בתחומים שונים כמו נדל"ן, דאטה סנטר, פינטק, מוסיקה. אני נפגש עם 3-2 חברות ויזמים בשבוע - חלק מההשקעות שלי באמת פסיביות יותר, אבל החלק השני, שאני יותר אוהב ומאמין בו, הוא יזמות - כמו קארפיי. התחלנו מאפס, רק עם רעיון, ולאט-לאט בנינו את כל הדבר הזה. צוות, מוצר, חיבורים עסקיים עם ויזה כאל למימון עסקאות רכב, הפניקס ביטוחים ועוד. בשבילי לראות את כל התהליך הזה מאפס למאה - זה כבר ניצחון. ברוך השם, הנה אנחנו כאן".
כמה כסף השקעתם במיזם הזה? "כאחד המייסדים השקענו, ואנחנו עדיין משקיעים כל אחד, את מה שצריך בשביל להרים את זה לרמה הכי גבוהה, מאנשי מוצר, אנשי תוכנה, גייסנו מנכ"ל שהוא איש רציני מאוד. אני יכול להגיד שלפני שמונה חודשים גייסנו, לפני ההסכמים עם כל הגופים האחרים שהזכרתי, 3.6 מיליון דולר לפי שווי חברה של 12 מיליון".
2 צפייה בגלריה
"אין כיום בישראל כל מנגנון שמאבטח את הצדדים בעסקה"
"אין כיום בישראל כל מנגנון שמאבטח את הצדדים בעסקה"
"אין כיום בישראל כל מנגנון שמאבטח את הצדדים בעסקה"
(צילום: AFP)
בדובאי גם יש כזה בלגן במכירת וקניית רכב? "לא. בדובאי הענישה מאוד מחמירה וככה גם הפיקוח, בכל דבר, לא רק בנושא הזה. אני אתן לך דוגמה, כל העיר מרושתת במצלמות, זאת אחת הסיבות שאנשים בכלל לא מגיעים שם למקומות האלה של רמאויות וזיופים. בישראל, החוקים והאכיפה בנושא לא מיושמים וזה מעלה את הצורך במוצר כמו קארפיי. אנחנו גם בוחנים מספר מדינות בחו"ל להתפתח אליהן בשלב הבא, ובהמשך גם להיכנס לכל מוצרי הקנייה והמכירה ב'יד שנייה P2P'".
על כך ששוק הקנייה והמכירה של רכבי יד שנייה בישראל פרוץ ולא התאים את עצמו למאה ה-21, אין מחלוקת. היקף ההונאות בתחום מוערך בעשרות מיליוני שקלים מדי שנה. דניאל מוזר, 24, מחיפה חוותה זאת על בשרה: "עברתי עקיצה בסכום של 70 אלף שקל", היא מספרת. "מכרתי את הרכב לבן אדם שרימה אותי והבטיח לי שמיד לאחר מכירת הרכב הוא יעשה לי העברת זהב. בסופו של דבר גם הרכב נלקח ממני - וגם הכסף לא הועבר כפי שסוכם. הרגשתי חסרת אונים".
איך הוא עקץ אותך? "העמדתי למכירה מכונית מסוג סיאט לאון FR 2014. התקשר אליי בחור מאזור המשולש וביקש לראות את המכונית, הוא הסכים לקנות אותה ללא בדיקה. כמה ימים אחרי הוא הגיע עם שני חברים ורצה כבר לקנות את הרכב. אמרתי לו שעד שהכסף לא בחשבון אני לא יכולה לעשות העברת בעלות. הוא שיכנע אותי, וסיכמנו שלאחר שהוא עושה העברת זהב ומראה לי את האישור, הבעלות עוברת עליו. הוא עשה, נכנסתי לחשבון ואכן ראיתי שהוא ביצע העברה בסך 68 אלף שקל. מציינת שלא היה רשום איזו העברה זו הייתה, רק הסכום היה כתוב, ללא פירוט, ואני כמסוכם ביצעתי העברת בעלות. יום אחרי הסתבר לי שהוא הפקיד שתי המחאות שבוטלו, התקשרתי לבעל ההמחאות לפי הטלפון שהופיע על הצ'ק והוא טען שמדובר בהמחאות גנובות. ואכן, הצ'קים חזרו אחרי יום והקונה לא עונה לטלפונים. הפסדתי 68 אלף שקל".
עירבת את המשטרה? "הגשתי תלונה, אבל לא מרגיש לי שזה יעזור. ניסיתי לערב עורך דין, רציתי להוציא לו צו, אבל לא ממש ידעתי איך להתנהל לבד מול מקרה כזה. הרגשתי אבודה ומנוצלת, לא קל נפשית להתמודד עם זה. במחלקת הונאה במשטרה הסתכלו עליי בשוק, אחרי שהעליתי עליו פוסט ברשתות הבנתי שהבן אדם הזה עשה את זה לעוד אנשים וכולם מפחדים ממנו. אני בטראומה ממש קשה, לא מעכלת שנפלתי בדבר כזה, תמיד אתה מאמין שזה לא יקרה לך כשאתה שומע סיפורים כאלה, אבל בסוף זה מגיע גם אליך. אני מציעה לכל אחד שמוכר או קונה רכב להיות ערני וחשדן".
בני, 25, מתל אביב, גם כמעט נפל קורבן לעוקץ כשניסה למכור את האופנוע שלו. "פירסמתי מודעה ביד 2, פנה אליי בחור שאמר שהוא רוצה לסגור וסיכמנו מחיר בטלפון. אמרתי לו 'בוא ניפגש ונעשה העברת כסף, בעלות, כרגיל'. אחרי כמה שעות קיבלתי ממנו הודעה, צילום מסך שהוא העביר לי את הכסף. הוא לא ראה את האופנוע בכלל, זה נראה לי חשוד. הוא אמר לי שהוא סומך עליי בקטע של האופנוע ושנקבע פגישה ואני אתן לו את האופנוע ביד. הכסף לא נכנס, אמרתי לו להעביר כסף בהעברת זהב ושבלי זה - אין אופנוע. הוא אמר בסדר גמור ושניפגש. קבענו כמה ימים אחרי, הוא שלח תמונה שהוא העביר בהעברת זהב ויצאתי לנקודה שהוא אמר. אבל משהו שם נראה לי חשוד, גם עם הכסף והמיקום של הפגישה, פחדתי שאני מסתבך עם עבריינים, אני גם לא מתראיין בשם מלא כי אני עדיין מפחד, התעסקתי פה עם אדם מסוכן ואני מעדיף ללמוד מזה להבא ולא להיכנס להרפתקאות כאלה".

שתי דקות של פחד

"אחד הדברים הבולטים שגילינו", אומר בר אור, מנכ"ל קארפיי, "הוא שקונים ומוכרים לא מודעים לסכנת העוקץ בעסקאות רכב יד שנייה. רוב האנשים שסקרנו ציינו את החשש מתקינות הרכב כדאגה עיקרית, אך כששאלנו על שלב העברת הבעלות והעברת הכסף – רובם אמרו שזו סיטואציה לא נעימה, כי כל צד מלחיץ את הצד השני לעשות את הפעולה קודם, בסוף אחד מתפשר ומקווה שהשני יעשה את הצד שלו – מה שנקרא, שתי דקות של פחד. למרות החשש, ברוב המקרים הקונים העבירו כסף וחיכו להעברת הבעלות מצד המוכר, אך לא חשבו על כך שהמוכר יכול להחליט לא להעביר בעלות, ואז נכנסים להרפתקה שאין לדעת איך היא תסתיים. כאן קארפיי נכנסת לתמונה".
בין השירותים הנוספים שהחברה תציע: אימות זהות המוכר, בדיקה שהרכב נקי משעבודים ועיקולים ושאינו גנוב. תמורת שירותי שמירת הכספים בנאמנות והעברת התשלום והבעלות המאובטחת מקצה לקצה, קארפיי תגבה עמלה של בין 250 ל-500 שקל מכל צד, בהתאם להיקף העסקה. קארפיי גייסה בשלב הראשון השקעות מחברת התחבורה איזי־בס, ותציע אפשרויות למימון עסקאות הרכישה וגם לביטוח הרכב באמצעות ויזה כאל והפניקס סמארט. בעתיד, אומר בר אור, הם מתכוונים להיכנס לתחומים נוספים באבטחת עסקאות יד שנייה. "בחרנו להתחיל עם הרכבים כי מדובר בשוק ענק, עם ממוצע של כחצי מיליון עסקאות בין אנשים פרטיים ועוד כ-300 אלף בין פרטיים למגרשים, עם שווי עסקאות בעשרות מיליארדים. בקרוב, נשיק את השירות על מוצרי יד שנייה נוספים ונאבטח עסקאות של מוצרי חשמל, רהיטים, עגלות תינוק ובעצם כל מה שנסחר ביד שנייה וחשוף להונאות. דיברנו במהלך הקמת החברה עם המון נעקצים שהתביישו לפרסם את הסיפור שלהם, ועם כאלו שהלכו למשטרה והבינו שייקח המון זמן, אם בכלל, לסייע להם בפתרון הבעיה. הרעיון שלנו הוא לתת לכל קונה ומוכר ביטחון שיש דרך לעשות עסקה בלי ליפול קורבן לעוקץ".