טרנד הקופים המשועממים עושה עלייה: הזמר עומר אדם הודיע היום (ב') באמצעות חשבון הטוויטר שלו כי רכש קוף מקולקציית ה-NFT היוקרתית "מועדון היאכטות של הקופים המשועממים" (Bored Ape Yacht Club). ל-ynet נודע כי הזמר שילם מאות אלפי דולרים על הקוף הווירטואלי אפור הפרווה שמנפח בלון מסטיק. "מדובר בדריסת רגל ראשונה בענף שאני מאמין בפוטנציאל שלו, לטווח הארוך", נמסר מטעמו של הזמר.
2 צפייה בגלריה
הקוף המשועמם של עומר אדם
הקוף המשועמם של עומר אדם
הקוף המשועמם של עומר אדם

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אדם הוא ככל הידוע הסלב הראשון בישראל שמצטרף לטרנד שסוחף את הוליווד: ג'סטין ביבר, מדונה, ג'ימי פאלון, גווינת' פאלטרו, שאקיל אוניל, פריס הילטון וידוענים אחרים רכשו בחודשים האחרונים קוף משלהם - קובץ JPEG שהפך לסמל סטטוס של האלפיון העליון. מה אפשר לעשות בפועל עם הקופים האלה? ניתן להשתמש בהם כתמונת הפרופיל ברשתות החברתיות (כפי שאדם מיהר לעשות) וגם ככרטיס כניסה למועדון חברים פרטי ויוקרתי של בעלי קופים בלבד שכולל הטבות מיוחדות ומסיבות אקסלוסיביות. בניגוד לרוב הפריטים בשוק ה-NFT, במקרה של הקופים המשועממים הרוכשים מקבלים את זכויות היוצרים כך שהם יכולים לעשות איתם ככל העולה על רוחם. כך, למשל, קופים מסוימים "הוחתמו" כלהקה בחברת תקליטים, בזמן שאחרים מעטרים תפריטי מסעדות או בגדים.
מחירו של כל קוף בקולקציה נובע בין היתר ממידת הנדירות של המאפיינים העיצוביים-פיזיים שלו. עד כמה נדיר הקוף של אדם? רק ל-12% מהקופים יש פרווה אפורה כמו שלו, רק ל-8% יש את אותה הבעת פנים עייפה, ל-2% בלבד יש כובע פרופלור ורק ל-1% יש בלון מסטיק.
2 צפייה בגלריה
עומר אדם
עומר אדם
מאמין בפוטנציאל של התחום. עומר אדם
(צילום: קובי קואנקס)
במקביל לרכישת הקוף החדש, אדם חתם בסוף השבוע עם החברה הציבורית טקטונה על מזכר הבנות ליצירה של מגוון מוצרים דיגיטליים ו-NFT של הזמר. על פי המזכר, טקטונה וחברה של אדם, המחזיקה בזכויות הקניין של יצירתו, יקימו חברה ייעודית ויחלקו ברווחים ממכירת המוצרים הדיגיטליים השונים. "שיתוף הפעולה עם עומר אדם יביא את עולם הנכסים הדיגיטליים לכל בית בישראל", אמר מנכ"ל טקטונה יוסי ברנע. קולקציית Bored Ape Yacht Club הושקה לראשונה באפריל 2021, והקופים הוצעו למכירה תמורת 200 דולר בלבד. תוך חודשים ספורים המחירים נסקו וכעת אם ברצונם לרכוש קוף תצטרכו להיפרד ממאות אלפי דולרים לכל הפחות (חלק מהקופים שווים כבר כמה מיליוני דולרים). מאחורי הקולקציה עומדת החברה האמריקנית Yuga Labs, שהתרחבה באופן משמעותי בחודשים האחרונים: היא רכשה שתי קולקציות NFT מתחרות, גייסה 450 מיליון דולר, השיקה מטבע קריפטוגרפי בשם ApeCoin ומכרה עשרות אלפי חלקות אדמה בפלטפורמת המטאברס העתידית שלה - Otherside.
מה זה NFT
הצמיחה של Bored Ape Yacht Club מתרחשת דווקא על רקע התקררות של שוק ה-NFT: בתחילת החודש דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי מספר המכירות הממוצע ביום צנח מ-225 אלף בספטמבר ל-19 אלף בלבד. בצל הירידה במכירות, חלק מהרוכשים מגלים כי הפריטים שרכשו בכסף רב שווים היום שבריר מהסכום שהשקיעו בהם. סינה אסטבי, האיש שרכש לפני שנה את הציוץ הראשון אי פעם בטוויטר תמורת 2.9 מיליון דולר, ניסה למכור אותו מחדש אך ההצעה טובה ביותר שקיבל הייתה 14 אלף דולר בלבד. NFT הם ראשי תיבות של Non-Fungible Token (אסימון חסר תחליף). מדובר למעשה באישור בעלות שמוטמע בבלוקצ'יין על נכסים דיגיטליים, אשר מאפשר להפוך כל קובץ לסחיר. המסחר ב-NFT צבר תאוצה במהלך הקורונה ולפי חלק ההערכות בשנה שעברה נמכרו פריטים בשווי יותר מ-40 מיליארד דולר. מבקרי המסחר ב-NFT נהנים להזכיר כי כל משתמש יכול להוריד את הקבצים האלה למחשב שלו בחינם, אחרים טוענים כי מדובר בתרמית פירמידה שבה המשתתפים חייבים למצוא קונה לסחורה שלהם על מנת לקבל בחזרה את הכסף שהשקיעו. בנוסף, הם מצביעים על כך שהמרוויחים העיקריים מהתופעה הם המשקיעים המוקדמים באתריום (רשת הבלוקצ'יין שעליה מתבסס רוב המסחר), על ההונאות והזיופים הרבים בתחום וגם על מגבלות טכניות מהותיות שסוחרים רבים כלל אינם מודעים להן. עם זאת, טכנולוגיית ה-NFT אינה מוגבלת למסחר בקבצים דיגיטליים והיא עשויה לשמש בעתיד להצגת מסמכים מזהים, כרטיסי כניסה לאירועים, תיקים רפואיים ועוד.