לקבל מתנות זה בדרך כלל כיף, אבל לקנות מתנות? זה כבר סיפור אחר. למרות שאנחנו רוצים לשמח את אהובינו, למצוא מתנה מתאימה נוטה להיות פעמים רבות חוויה מעיקה ומאתגרת למדי. הסטארט-אפ הישראלי "Snappy" מבקש לפתור בדיוק את האתגר הזה, ולהפוך את החוויה לפשוטה ומהנה יותר עבור כולם. החברה פנתה עד היום למגזר העסקי בארה"ב, והציעה פתרונות לחברות שמעוניינות לשלוח מתנות לעובדים או ללקוחותיהן. כעת סנאפי מתרחבת גם למשתמשים פרטיים בכל ארה"ב - בדיוק בזמן להענקת המתנות המסורתית של תקופת החגים.

עוד בנושא:

"שוק המתנות הוא שוק של טריליון דולר בעולם - ובכל זאת יש בתהליך של שליחת מתנה המון חוסר יעילות", אומרת חני גולדשטיין, מנכ"לית ומייסדת סנאפי בריאיון ל-ynet. "יש המון נקודות חיכוך ושאלות בדרך - לא יודעים מה לבחור, פרטים כמו צבע מועדף או מידה, לאיזו כתובת לשלוח את הפריט". בהתאם, כל אותן סוגיות לא פתורות בצד של שולח המתנה, יובילו בהרבה מן המקרים גם לחוסר שביעות רצון אצל מקבל המתנה. לדברי גולדשטיין, 30% מהמתנות בארה"ב מוחזרות, ולפי הערכות בתקופת החגים בלבד מוחזרת סחורה בשווי של 100 מיליארד דולר, נתון שיש לו גם אימפקט סביבתי. "ואלו רק הנתונים של מי שמבצע את ההחזרה. כולנו יודעים שקורה די הרבה שהפריט פשוט נשאר בבית ללא שימוש", היא מוסיפה.
3 צפייה בגלריה
סנאפי מתרחבת לצרכנים
סנאפי מתרחבת לצרכנים
סנאפי מתרחבת לצרכנים
(תמונה: סנאפי)
למרות אותו חוסר יעילות בשוק, גולדשטיין מסבירה כי "יש המון אתרים שמציעים מוצרים כמתנות, אבל אין מקום שמכסה את כל התהליך מקצה לקצה ומציע פתרון שיגרום לכולם להיות שמחים. וזה מה שרצינו ליצור - 'וואן סטופ שופ' רק למתנות, כי אין ארגון או אדם שאין להם את צורך הזה. פלטפורמה שתאפשר לשולח המתנה לעשות את זה בקליק אחד, ותציע למקבל המתנה חוויה מיוחדת שתגרום לו להרגיש כמו ילד קטן שפותח מתנה ומתרגש, אפילו שזה נעשה בעולם הווירטואלי. מטרת העל שלנו היא לפזר חיוכים בעולם, ואנחנו באמת מתכוונים לזה".
אז איך זה עובד? משתמשים שמעוניינים לשלוח מתנה דרך סנאפי מגדירים תקציב מסוים - מ-25 ועד 500 דולר, ולאחר מכן בוחרים מבין "קולקציות" של מתנות, שמתמקדות בעולמות תוכן ותחומי עניין שונים. מי שיקבל את המתנה יהיה חשוף למוצר שהשולח סימן עבורו מתוך הקולקציה, ולעוד כ-20 אפשרויות נוספות מתוכה, שהוא יכול לבחור במקום, כך שיכולת הבחירה למעשה עוברת למקבל המתנה.
מה ייחודי בפלטפורמה שלכם? "המוצר של סנאפי בנוי משלושה עמודים מרכזיים שהשילוב ביניהם מציע המון יתרונות. הראשון - המערכות, שעד עכשיו שירתו עסקים ואיפשרו להם אינטגרציות מורכבות עם המערכות של משאבי אנוש. כך, חברות יכולות לקבוע באופן אוטומטי שתישלח לעובד מתנה בזמנים מוגדרים, כמו חגיגת יום הולדת או קידום. האלמנט הייחודי השני הוא המרקטפלייס - גם זו טכנולוגיה מורכבת שדרכה אנו מחוברים למעל 300 ספקים שונים, ומציעים יותר מ-2 מיליון מתנות במלאי הווירטואלי שלנו בכל רגע נתון. אנחנו לא מחזיקים מלאי פיזי, וזה מאפשר לנו גמישות מטורפת ואפשרות להציע מגוון כזה של מוצרים, שירותים במנוי, חוויות ועוד. יש לנו אלגוריתם שמחובר לכל הספקים בזמן אמת, כך שנדע מה להציג ומתי לשנות דברים, ולהיות מוכנים לרגעים בהן חברה נכנסת ושולחת אלף מתנות בדקה".
גולדשטיין מסבירה כי האלמנט השלישי נוגע לחוויה של מקבל המתנה, שניתן להתאים אישית - למשל על ידי הצגת אנימציה של בקבוק שמפניה שתדרוש ממקבל המתנה לשקשק את הטלפון, או אנימציה של כרטיס גירוד עליו עוברים עם האצבע על המסך. ניתן גם להוסיף מסר אישי בדמות שיר, ברכה או וידאו. כשמדובר בעסקים, ישולבו אלמנטים מיתוגיים של סנאפי, שהסמל שלה הוא מעין יצור כחול וחביב (בשם סנאפי), עם הסמלים של אותו מעסיק. "המיתוג של סנאפי מסמל עבור אנשים משהו טוב. באחת החברות הגדולות בעולם, יש מעין קמע ענק של סנאפי, וכל פעם שיש חלוקת מתנות, הוא יוצא החוצה ומחלק פרסים".
גולדשטיין מדגישה את ההבדל בין הפלטפורמה שלהם לבין גיפטקארד - הפיתרון הרווח היום למקרים בהם אנחנו רוצים להעניק מתנה, אבל לא בטוחים מה לקנות. "גיפטקארד הוא אמנם מאוד קל לשליחה, אבל כתוב עליו את המחיר, וזה מרגיש כמו עסקה. אין תחושה של 'מישהו חשב עליי והביא לי משהו כיפי'. זה יותר - 'קחי 50 דולר, תקני לעצמך משהו'. יש גם הרבה מחקרים שמראים שכשמעניקים סכום של כסף, זה הופך להיות פחות מרגש, וצריך להשקיע יותר כסף כדי להגיע לאותה רמת סיפוק".
איך החוויה הולכת להיראות עבור משתמשים פרטיים? "נכנסים למערכת שלנו, ללא צורך להירשם אליה. ושם בוחרים קולקציה לפי נושאים כמו מוצרים טרנדיים, קולקציית השף למי שאוהב לבשל, קולקציית טיולים, קולקציה שמותאמת למי שחולה או למי שנולד לו תינוק חדש ועוד. מה שמגניב פה זה שלא צריך לדעת הרבה על הבן אדם. לרוב, אנחנו נדע משהו קטן על מה שהוא אוהב. אז זה אישי, ועדיין נותן את האופציה לבחור. 90% לא בוחרים את המוצר הראשון שמי ששלח להם בחר עבורם מתוך הקולקציה, כך שבוודאות יש לזה צורך. אחרי זה עוברים לסנאפי סטודיו, שם מתאימים אישית את אופן קבלת המתנה, ואחרי השליחה המקבל ממלא את הכתובת שלו בעצמו".
3 צפייה בגלריה
חני גולדשטיין ודביר כהן, מייסדי סנאפי
חני גולדשטיין ודביר כהן, מייסדי סנאפי
חני גולדשטיין ודביר כהן, מייסדי סנאפי
(צילום: אלעד מלכה)
זה לא בכל זאת לוקח משהו מהעניין האישי של לקבל מתנה אם בסוף אני בוחרת אותה לעצמי? "אני לא חושבת, כי בסוף כל העניין של מתנה זה המחשבה - אכפת לי ממך, ואני רוצה להראות לך את זה. בנוסף, יש את העניין של איך שזה מוצג. כשאת מביאה למישהו מתנה, את בדרך כלל לא תשבי ותקליטי לו וידאו ואולי אפילו לא תכתבי לו משהו, הרבה פעמים סתם מביאים, אז מה שאנחנו מציעים יותר טוב מהבחינה הזו. למי שבכל זאת יודע בוודאות מה הוא רוצה לתת, אנחנו מאפשרים גם לבחור לשלוח מוצר ספציפי בהפתעה בלי עניין הבחירה של המקבל, כי אנחנו פה כדי להיות הפתרון לכל המצבים. אבל אנחנו רואים שאנשים לרוב לא יודעים מה לשלוח וכן משתמשים באופציה של הבחירה. אפילו לבני זוג וחברים קרובים קשה לנו לקלוע בול".
גולדשטיין מסבירה כי מקבל המתנה אינו חשוף לסכום שהשולח בחר לשלם - "הוא רואה את האופציות בלי מחיר. לא מדובר בטווח מחירים גדול אבל זה יכול להיות למשל בין 90-100 דולר בתוך הקולקציה. ההצגה ללא מחיר הופכת את זה לנקי. אנשים בוחרים מה שהם רוצים ולא אומרים - אני אמקסם את המתנה שלי. זה עשוי לחסוך כסף לשולח, וגם בניגוד למודל של גיפטקארד, בו החברה מרוויחה מזה שלא יממשו אותו, אם מישהו לא לוקח את המתנה אצלנו, השולח לא משלם. עבור העסקים שאנחנו עובדים איתם, זה מביא לחיסכון של 20% בממוצע, כי על גיפטקארד משלמים לא משנה מה".
אז מה המודל העסקי עם הלקוחות הפרטיים? אם בחרתי להשקיע 100 דולר, כולם יוקדשו למתנה או שחלק זו עמלה שהולכת אליכם? "זה שווי המתנה. השירות ללקוחות פרטיים הוא כרגע ללא תשלום, יש לנו שותפויות עם הספקים שלנו ומודל בו הם מעבירים לנו תשלום על כל מתנה שנקנית".
סנאפי הוקמה בסוף 2015 על-ידי גולדשטיין וסמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה דביר כהן, וב-2017 החלה לפעול. מאז הראתה צמיחה מהירה במיוחד - היא נבחרה לחברה הכי צומחת בניו יורק על ידי מגזין אינק שנתיים ברצף. בנוסף, המוצר של סנאפי נמצא היום בשימוש בקרב קרוב ל-3,000 ארגוני ענק (אנטרפרייז) בארה"ב, ובקרב 40% מהחברות הגדולות בעולם המשתייכות לרשימת Fortune 100 - בהן מיקרוסופט, מטא, זום ואובר. שלושה מיליון מתנות נשלחו עד היום באמצעות הפלטפורמה. "הגענו תוך מספר שנים למספר המתנות הזה, וצמחנו מ-20 למעל 300 עובדים, רובם במטה בניו יורק ובמרכז הפיתוח בישראל. לחלק מהחברות שאנחנו עובדים איתן יש מאות אלפי עובדים, אנחנו מאפשרים להם לשלוח מאה אלף מתנות לעשרות מדינות בלחיצת כפתור, וזה מושך אותן לעבוד איתנו". מעבר להישגים העסקיים, גולדשטיין מדגישה בשיחה גם את הדגש שנותנים בארגון לתרומה חברתית, בין היתר בכך שהם מאפשרים למקבלי המתנה לתרום אותה. "אחת העמותות שאנחנו עובדים איתן היא Make A Wish Foundation שדואגת לילדים עם מחלות קשות. שלחנו ילד אחד לדיסנילנד, ילד אחד לנאס"א, ומיליון דולר של מתנות נתרמו להם, וזה קורה מתוך כל הטוב של העולם. אנחנו פשוט מאפשרים לעוד אנשים את הנתינה".
המעבר ללקוחות פרטיים היה חלק מהחזון שלכם מההתחלה? "חד-משמעית. לא רק שהוא היה חלק מהחזון - זה היה המוצר הראשוני של סנאפי. יצאנו איתו לשוק בדצמבר 2016 ומה שקרה היה מאוד מעניין. התפרסמה עליו כתבה, וחברות הגיעו אלינו והביעו עניין לשלוח מתנות לעובדים. הדרישה הלכה וגדלה, בין היתר כי המוצרים שפונים למעסיקים בדרך כלל הרבה יותר משעממים. המוצר שלנו באמת יועד לצרכנים ובגלל זה הוא מאוד מגניב. בהתחלה סירבנו לבקשות מחברות אבל בסוף הבנו שזו הדרך להגיע לצרכנים הפרטיים - לחשוף אותם למוצר דרך החברות שהם עובדים בהם, כי זה מוצר חדש וצריך קצת לחנך את השוק. ובאמת הגענו למצב הפוך - 70% מהאנשים מבקשים לשלוח מתנות לחברים ולמשפחה שלהם, ועד עכשיו לא יכולנו להציע להם את זה. אחרי שש שנים החלטנו שזה הזמן להגשים את החזון הגדול - אתה לא יכול להיות פלטפורמת המתנות המובילה בעולם אם אתה לא יכול לשרת את כולם".
כמה לקוחות פרטיים את צופה שישתמשו במוצר כבר בתקופת החגים? "קשה להעריך בשלב הזה, אבל אנחנו הולכים לשלוח יותר משני מיליון מתנות לעובדים ולקוחות של חברות בתקופה הזו, ככה שזו כמות האנשים שיחשפו לזה - אחרי שהם יקבלו מתנה תוצע להם האפשרות לשלוח בעצמם מתנה אישית".
3 צפייה בגלריה
סנאפי
סנאפי
ההודעה שתזמין את מקבלי המתנות לשלוח מתנה בעצמם
(תמונה: סנאפי)
לדעתך בהמשך הלקוחות הפרטיים יהפכו לנתח גדול יותר מהעסקיים עבורכם? "רק העתיד יגלה לנו. מבחינת גודל שוק, השוק של הפרטיים גדול יותר, ובעוד כמה שנים יכול להיות שזה יקרה, כשסנאפי תהפוך לפלטפורמה שכולם מכירים, ויהיה ברור שזה מה שעושים כדי לקנות מתנה. כמו שמזמינים אוכל בוולט".
ומה לגבי התרחבות מעבר לארה"ב, וספציפית השקת המוצר בישראל? גולדשטיין אומרת כי "כבר ב-2023 נחליט מהן המדינות אליהן נתרחב בשלב הראשון, מעבר לארה"ב. לגבי ישראל, אין לי תאריך אבל בהחלט נתכנן להגיע גם לכאן בהמשך. כבר היום אפשר לשלוח מתנות ל-200 מדינות וגם לישראל, אבל רק כשהשולח הוא עסק שהמטה שלו בארה"ב".