ממערכת ה-VAR המוכרת ועד חיישן ייעודי הנמצא בתוך הכדור: טורניר גביע העולם בכדורגל ייפתח בשבוע הבא בקטאר, ומאחורי כל המשחקים והשחקנים מסתתרות לא מעט טכנולוגיות שהופכות את המונדיאל לאחד מאירועי הספורט הטכנולוגיים של השנים האחרונות. הנה כמה מהן.
5 צפייה בגלריה
מונדיאל
מונדיאל
כשכדורגל וטכנולוגיה נפגשים. מונדיאל 2022
(צילום: gettyimages)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

VAR: שחקן ותיק על המגרש

בשנים האחרונות הפך ה-VAR (ראשי תיבות Video Assistant Referee, שופט וידאו) לביטוי שגור בקרב אוהדי ושחקני הכדורגל, ואפילו שבסופו של דבר לא מדובר במערכת שעושה שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית מתקדמות, בהתאחדות הכדורגל העולמית עדיין מייחסים לה לא מעט חשיבות. הופעתו הגדולה הראשונה של ה-VAR הייתה במהלך המונדיאל של שנת 2018, אז נעשה שימוש בטכנולוגיה בכמה משחקים בודדים במהלך הטורניר. באותה שנה צורף ה-VAR כחוק רשמי על ידי התאחדות הכדורגל הבינלאומית (IFAB). לישראל הגיעה הטכנולוגיה רשמית בשנת 2019.
5 צפייה בגלריה
VAR
VAR
VAR
(צילום: FIFA)
מערכת VAR היא כאמור שופט נוסף העושה שימוש בקטעי וידאו ממהלך המשחק על מנת לקבוע האם החלטתו של השופט על המגרש הייתה נכונה או לא. לשופט הווידאו יש ארבע סוגות שיפוטיות שבהן הוא יכול להכריע: הבקעת שערים (כולל הזכות לקבוע האם בוצעה עבירה בזמן תקיפה לפני גול), בעיטות עונשין, שליפת כרטיס אדום ישיר וכן שליפת כרטיס לא נכון. ראוי לציין שהחלטות ה-VAR מוגדרות כעצה בלבד, כשאת ההחלטה הסופית תמיד יקבל השופט שנמצא על המגרש.

Semi Automated Offside Technology

מונדיאל 2022 יהיה בין היתר במה לטכנולוגיה חדשה שנוספה לארסנל הטכנולוגיות של הטורניר, והיא טכנולוגיית SAOT (ראשי תיבות Semi Automated Offside Technology). הטכנולוגיה החדשה תעשה שימוש ב-12 מצלמות ייעודיות המותקנות מתחת לגג האיצטדיון, המסוגלות לעקוב בזמן אמת על מגוון פרמטרים במהלך המשחק, בהם מיקום הכדור ומיקום השחקנים המדויק על המגרש.
5 צפייה בגלריה
מעקב מלא על הכדור והגפיים
מעקב מלא על הכדור והגפיים
מעקב מלא על הכדור והגפיים
(צילום: FIFA)
אם כבר מדברים על הכדור, שפותח בשיתוף עם חברת אדידס, ראוי לציין שגם הוא זכה לתוספת טכנולוגית מעניינת בדמות חיישן הממוקם בדיוק במרכזו ושולח באופן רציף , 500 פעמים בשנייה, נתונים קבועים אודותיו. לפי FIFA, החיישן מסוגל לספק תובנות רבות על אודות מהלך המשחק, בהן היכולת לקבוע עוצמה של בעיטות, אחוזי השליטה בכדור של כל קבוצה ועוד.
5 צפייה בגלריה
הכדור הרשמי של מונדיאל 2022, עם חיישן מיוחד במרכזו
הכדור הרשמי של מונדיאל 2022, עם חיישן מיוחד במרכזו
הכדור הרשמי של מונדיאל 2022, עם חיישן מיוחד במרכזו
(צילום: Adidas)
דבר נוסף שהמערכת מסוגלת לעשות הוא למדוד באמצעות בינה מלאכותית את המיקום של כל אחת מארבע הגפיים של השחקנים, בצורה שתאפשר לה לקבוע באופן מהיר ומדויק יחסית האם מהלך התקיפה שבוצע לפני בעיטה לשער הינו חוקי, או שמא מדובר בנבדל (אופסייד). נדגיש שוב שבסופו של דבר מדובר במערכת חצי-אוטומטית המספקת התראה בלבד, כך שגם אם המערכת קבעה שמדובר במהלך לא תקין, הוא עדיין נבדק על ידי עין אנושית ורק אז ההחלטה הסופית עוברת לשופט על המגרש, שמקבל את ההכרעה הסופית. בכל מקרה, כל הנתונים שייאספו על ידי המערכת מעובדים בתוך כמה דקות לכדי הדמיית תלת-ממד המוקרנת על מסכי האיצטדיון במטרה להציג לאוהדים את מהות ההחלטה.

Goal-Line Technology

טכנולוגיה ותיקה נוספת שבה ייעשה שימוש במהלך המונדיאל הקרוב היא "Goal-Line", המסוגלת להכריע בזמן האמת האם הכדור עבר את קו השער במלואו (גם כאן, קביעתה של המערכת מועברת לשופט על המגרש שקובע סופית את גורלו של המהלך). המערכת הוצגה ויושמה לראשונה בשנת 2014, והיא עושה שימוש ב-14 מצלמות ייעודיות שמודדות בכל רגע נתון את המהירות של הכדור וכן את המיקום שלו ביחס לקו השער. בדומה למערכת SAOT, גם כאן אושרה המערכת כחוק רשמי בכדורגל, וגם הפעם הנתונים של המערכת יעובדו לכדי הדמיית וידאו אותה ניתן להקרין על מסכי האיצטדיון.

FIFA Player App

מונדיאל 2022 יהיה הבמה הגדולה הראשונה של אפליקציית השחקנים הרשמית של פיפ"א. האפליקציה, שפותחה בשיתוף פעולה עם FIFRO (ארגון שחקני הכדורגל העולמי), תאפשר לכל שחקן במהלך הטורניר לגשת לנתוני המשחק האישיים שלו.
5 צפייה בגלריה
מעקב אישי לכל שחקן. FIFA Player App
מעקב אישי לכל שחקן. FIFA Player App
מעקב אישי לכל שחקן. FIFA Player App
(צילום: FIFA)
האפליקציה מסוגלת למדוד ולהציג כמות די מרשימה של נתונים, בהם מדדי ביצועים פיזיים שנאספים באמצעות מערכות המעקב של הטורניר, לצד מדדים נוספים שמאפשרים לשחקנים לקבל תובנות על המשחק שלהם. עוד תשמש האפליקציה כגלריית תמונות אישית לכל שחקן, שתציג עבורו תמונות שלו שצולמו במהלך המשחק.

Football Data Ecosystem

בדומה להרבה ענפי ספורט אחרים, גם בכדורגל מייחסים חשיבות רבה לכוחם של הנתונים, במהלך המשחק ומחוצה לו. על מנת להפוך את הגישה לנתונים לקלה יותר הציגה פיפ"א בשנים האחרונות את מערכת איסוף הנתונים שלה, שבה ייעשה שימוש גם השנה במהלך מונדיאל 2022.
המערכת של פיפ"א היא למעשה רשת נתונים מסועפת הניזונה מכמה מקורות מידע, החל מאנליסטים מומחים ועד למערכות המעקב והבקרה עליהן דיברנו קודם, המציגה לכל מי שמעוניין בכך שלל נתונים לגבי המשחקים. רוב הנתונים שמוצגים במערכת נאספים בזמן אמת (כך, למשל, יכולים שדרני המשחקים לספק תובנות על המשחק בזמן שהוא מתקיים), והם כוללים שלל פרמטרים: החל מנתונים בסיסיים עבור פעולות פשוטות שתועדו במהלך המשחק ועד להחלטות שיפוטיות ושינויים בלתי צפויים.