כמה גימיקים צריכה טלוויזיה אחת כדי להישאר רלוונטית? אם תשאלו את סמסונג או את המתחרה הישירה שלה, LG, סביר להניח שתקבלו כתשובה רשימת מכולת הכוללת אינספור מונחים וצירופי אותיות שאולי אומרים משהו למי שמנסה להבין בזה, אבל למי שזה ממש לא התחום שלו, מדובר בלא יותר מסלט עמוס בירקות שחתוכים גס למדי.
זוהי השנה השנייה שסמסונג משיקה דגמי "Neo-QLED" - אלה שאמורים להיות חוד החנית בשוק מסכי ה-LED והשדרוג הברור מאליו מטכנולוגיית ה-QLED הוותיקה יותר. הדגם שהגיע אלינו לבדיקה, QN95B בגודל 65 אינץ', הוא לא דגם הקצה שיש לסמסונג להציע הכולל את טכנולוגיית Neo QLED, אך זה כמובן לא אומר שמדובר בתענוג זול במיוחד - נוריד את זה כבר עכשיו מהשולחן ונציין שהמחיר של המסך שנבדק כאן עומד על כ-9,490 שקלים, וכאמור, זוהי לא האופציה היקרה ביותר שיש לסמסונג להציע לכם.
4 צפייה בגלריה
המסך החדש של סמסונג
המסך החדש של סמסונג
המסך החדש של סמסונג
(צילום: סמסונג)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מילון מושגים

עוד לפני שנדבר על המסך עצמו, ראוי לעשות קצת סדר בסלט ולהסביר מהו פאנל Neo-QLED ואיך הוא משתווה לפאנל ה-QLED שקדם לו.
את טכנולוגיית ה-QLED של סמסונג פגשנו לראשונה בשנת 2015, אולם אז זה לא היה באמת ברור כי סמסונג עוד לא התחילה להשתמש במונח QLED כמיתוג - זה קרה רק בשנת 2017. יחד עם זאת, הטכנולוגיה עצמה, שכאמור כבר נמצאת בשימוש כשבע שנים, עובדת בדיוק אותו הדבר בהשוואה ליומה הראשון בשוק.
האות Q ב-QLED מסמנת את המילה "Quantum", והיא חלק מטכנולוגיה לה סמסונג קוראת "Quantum Dot". טכנולוגיה זו מתבטאת כשכבה נוספת במסכי הטלוויזיה של החברה, המורכבת מרכיבי נאנו ייחודיים וממוקמת בין הפאנל של הטלוויזיה למערך התאורה האחורית שלה. המטרה של טכנולוגיית הקוונטום דוט פשוטה - לשפר את יכולות הטלוויזיה בכל הקשור לדיוק והפקה של צבעים. למעשה ההוספה של אותה שכבת קוונטום מסוגלת להגדיל את קשת הצבעים שהמסך מסוגל להפיק בעד 50% - לפחות על הנייר. מעבר לזה, מסכי QLED עובדים בדיוק כמו כל מסך LED אחר.
4 צפייה בגלריה
טכנולוגיית Quantum Dot
טכנולוגיית Quantum Dot
טכנולוגיית Quantum Dot
(צילום: סמסונג)
השטיק החדש של סמסונג, Neo-QLED, הופיע לראשונה בשוק בשנת 2021, והמטרה שלו גם היא מאוד פשוטה: לקחת את קשת הצבעים המרשימה של פאנלי ה-QLED ולתת להם מערך תאורה אחורית המורכב מכמות מרשימה במיוחד של נורות Mini LED, זאת במקום נורות ה-LED הרגילות שניתן למצוא במסכים הפשוטים יותר.
נורות ה-Mini LED כשמן הן, קטנות יותר, ועל כן ניתן לאכלס במערך התאורה האחורית כמות נורות גדולה בהרבה מזו של מערך תאורה אחורי המורכב מנורות LED רגילות. התוצאה? מסכי ה-Neo QLED מסוגלים לספק יחס-ניגודיות גבוה בהרבה מאלה של מסכי QLED ו-LED, תוך שהן מונעות כמעט לחלוטין את "אפקט ההילה" שמופיע כשאובייקט בהיר מוצג על המסך תחת רקע שחור או כהה.

מרשים, דק ואלגנטי

הדבר הראשון ששמים לב אליו עם המסך זה כמובן העובי שלו. מדובר במסך דק להפליא, אך אל תתנו למראה הדק להטעות אתכם - לצד הפאנל עצמו מגיעה עם המסך יחידת בקרה חיצונית, שאותה ניתן למקם על מעמד הטלוויזיה או באופן מופרד מהמסך עצמו. היחידה כוללת את כל החיבורים של המסך, הכוללים ארבעה חיבורי HDMI תומכי קצב רענון גבוה של 144 הרץ, שלושה חיבורי USB, מחבר רשת קווית, כניסות RF לחיבור אנטנה, יציאת שמע אופטית וחיבור USB-C. עוד תומך המסך בקישוריות בלוטות' 5.2, ב-eARC וב-WiFi 5. את המסך ניתן כמובן לתלות על קיר או להניח על הכוננית בסלון באמצעות מעמד המתכת המאוד כבד שמגיע בקופסה.
4 צפייה בגלריה
עיצוב מרשים על כל חלקיו
עיצוב מרשים על כל חלקיו
עיצוב מרשים על כל חלקיו
(צילום: סמסונג)
איכות החומרים הגבוהה מורגשת כאן בכל אלמנט של המסך, החל מחלקו האחורי המגיע בעיצוב מהפנט שאומנם לא נראה יותר מידי אבל עדיין נחמד לדעת שהוא שם ועד לחלקו הקדמי של המסך הכולל מסגרת דקה במיוחד המעוטרת בשכבת מתכת בוהקת. מעמד המתכת של המסך מרשים גם הוא, ואפילו שהוא תופס לא מעט מקום על השידה, הוא עדיין דק במיוחד ומשאיר כמה סנטימטרים טובים בינו לבין המסך (מעולה לאלה מכם שרוצים לשלב בכל העסק הזה מקרן קול).
אם כבר הזכרתי סאונד, אציין שהמסך כולל שמונה רמקולים מובנים המסוגלים לספק חוויית שמע משולבת סראונד הכוללת תמיכה ב-Dolby Atmos. מבדיקה שלי איכות הסאונד נשמעת טוב מאוד, אם כי היו כמה פעמים שנתקלתי ברעשים סטטיים שבקעו מהרמקולים בזמן השימוש.

יוצאים לדרך

ההפעלה הראשונית של סמסונג לא השתנתה בהרבה בהשוואה לשנים קודמות, וגם כאן כמו בכל מוצר אחר של החברה תיאלצו להתחבר לחשבון הסמסונג הייעודי שלכם על מנת להנות ממגוון הפיצ'רים הרחב שיש למסך הזה להציע.
הפיצ'רים כאמור רבים, ורובם ככולם עושים עבודה לא רעה בכלל. אציין לטובה את היכולות החכמות של המסך, שיאפשרו לכם להגדיר את רמת הבהירות ואת סגנון הסאונד של המסך באופן אוטומטי ובהתאם לסביבה בה הוא מוצב - ברוב המוחלט של המקרים זה עבד לא רע גם כאשר שיניתי את המיקום של המסך או את רמת התאורה בחדר. יחד עם זאת יש מקרים שהפיצ'ר הזה קצת מפספס, כך שלא הייתי מסתמך עליו באופן מלא אם אתם מאלה שמחפשים את חוויית הצפייה הטובה ביותר בכל רגע נתון.
עוד משהו שממש מתפספס כאן בעיניי זוהי מתיחת הפנים שסמסונג עשתה למערכת ההפעלה שלה. השנה קיבלנו פעם נוספת את מערכת Tizen OS, אולם הפעם סמסונג שיתנה קצת את הנראות שלה במטרה לספק חוויית שימוש קלה ונוחה יותר המזכירה מאוד את חוויית השימוש בסטרימרים. סמסונג חילקה את המערכת לכמה אזורי תוכן, בהם אזור הצפייה הראשי שיאגד עבורנו את כל התכנים והאפליקציות שלנו, לצד אזור ייעודי לגיימינג שיאפשר לנו לשלוט בכל הקונסולות המחוברות למסך ולגשת אליהן בקלות - זמן טוב להזכיר שכל ארבעת חיבורי ה-HDMI של המסך מגיעים עם תמיכה בקצב רענון מהיר של עד 144 הרץ ברזולוציית 4K, מרשים מאוד.
4 צפייה בגלריה
הממשק החכם של סמסונג עבר עיצוב מחדש
הממשק החכם של סמסונג עבר עיצוב מחדש
הממשק החכם של סמסונג עבר עיצוב מחדש
(צילום: Samsung)
יש כמה דברים שפחות אהבתי במערכת ההפעלה, והגדול שבהם נוגע לפעמים בהם היא מקרטעת. בדומה לחוויית השימוש שלי במערכת על גבי מקרן ה-Freestyle של החברה שבדקתי לפני מספר שבועות, גם כאן קרה לי לא מעט שהמערכת עצרה לרגע כדי לחשוב על הפעולה הבאה שלה, מה שמוכיח שזוהי לא בעיה של החומרה עצמה (בהתחלה הייתי סבור שהמערכת נתקעת בגלל המעבד החלש שמגיע במקרן), אלא בעיה תוכניתית שסמסונג ללא ספק צריך לפתור, ויפה שעה אחת קודם.
לצד אזורי התוכן השונים הוסיפה סמסונג גם תמיכה במצב Ambient שיאפשר לנו להציג על המסך שלל ציורים ורקעים יפייפיים כשהוא לא בשימוש - פיצ'ר שנלקח היישר מסדרת מסכי "The Frame" של החברה. סמסונג סיפקה גם השנה את השלט החכם שלה, שכולל הפעם כפתור קיצור דרך נוסף וייעודי לדיסני+. מעבר לזה מדובר בשלט שזהה באופן כמעט מלא לזה שקיבלנו בשנה שעברה, הכולל בין היתר תמיכה בטעינת השלא באמצעות פאנל סולרי מובנה.

איכות התמונה

מתחת לכל הפיצ'רים והשופוני בסופו של דבר יש לנו כאן מסך טלוויזיה, ועל כן נשאלת השאלה כמה טובה איכות התמונה, ולשמחתי היא טובה, אבל לאו דווקא כמו שהייתם מצפים לה.
אין ספק שהמיתוג של סמסונג לסדרת ה-QLED בכלל ולדגמי ה-Neo QLED בפרט עשה את העבודה שלו כשהבטיח לצרכנים חוויית צפייה טובה ומשופרת מזו של מסכי QLED או LED, אך במבחן התוצאה אני חייב לציין שלא התרשמתי במיוחד. הצבעים אכן עזים ונראים נפלא, הבהירות גבוהה מאוד (בהשוואה ל-OLED בכלל) והחדות לא פחות ממדהימה, אבל האם מדובר בשדרוג חובה לצופה הטלוויזיה החובב? בכלל לא בטוח, בייחוד בתג המחיר שסמסונג דורשת כאן (רק לשם ההשוואה מסך OLED בגודל זהה מלפני שנה עולה הרבה פחות - בדגמי 2022 כמובן ש-OLED יקר יותר). כמו כן, אפילו שיש תמיכה ב-HDR שנראה נפלא, סמסונג משום מה עדיין לא כוללת במסכים שלה תמיכה ב-Dolby Vision (תקן שנחשב איכותי יותר בהשוואה ל-HDR), וחבל שכך.
אם כבר הזכרתי OLED, אז כן, מדובר עדיין בפאנל הקצה הבלתי מעורער שבאופן חד-משמעי יספק את חוויית הצפייה האיכותית ביותר בכל הקשור לעיבוד והצגה של התמונה (גווני השחור במסך של סמסונג בהחלט מרשימים אבל הם עדיין לא מתקבים ליכולות המרשימות של פאנלי ה-OLED). מצד שני יש לפאנל ה-Neo QLED לא מעט יתרונות בהשוואה ל-OLED, הגדול והמשמעותי שבהם הוא התמיכה בבהירות גבוהה יותר ובחיי מדף ארוכים יותר (מסכי OLED עשויים להיצרב במרוצת השנים), כך שיכול להיות שמדובר באופציה טובה למי מכם שמחפש מסך איכותי אך עדיין לא מוכן להשאיר מאחור את טכנולוגיית ה-LED הותיקה.
המלחמה בין OLED ל-QLED צפויה להגיע לשיא בקרוב מאוד - כשסמסונג תחל לשווק באופן רחב יותר את פאנל ה-QD-OLED החדש שלה. הפאנל החדש אמור להיות זה שישים קץ לבעיות שעולות בזמן השימוש במסכי OLED ובעצם להציע חלופה היברידית שתהווה את הטוב משני העולמות (QLED ו-OLED) על גבי פאנל אחד. באופן מעניין, נכון לרגע זה סמסונג לא משווקת את דגמי ה-QD-OLED הראשונים מתוצרתה בישראל (וגם לא ממש ברחבי העולם), אך מי שכן עושה זאת היא סוני שמשתמשת בפאנל ה-QD-OLED של סמסונג במסכים החדשים שלה. את הדגמים של סוני ניתן לרכוש כבר היום בישראל במסגרת הזמנה מוקדמת עם אספקה בחודש הבא.

השורה התחתונה

סמסונג סיפקה גם השנה מסך איכותי ללא ספק, אך קשה להגיד שמדובר בשדרוג חובה לאלה מכם שמסכים מסך QLED משנים קודמות או לאלה ששוקלים להשתדרג לאיכות הצפייה הטובה ביותר - את הכבוד הזה יש לשמור לפאנלי ה-OLED, לפחות כרגע, גם אם זה אומר להתפשר על אינץ' או שניים.