על הסערה הנוכחית ששוברת את הרשת כנראה בכלל לא שמעתם. אולי כי לשם שינוי היא לא קשורה לאילון מאסק (ישירות, לפחות), ואולי סתם כי היא עוסקת באתר נידח במרחבי המרשתת הישראלית. אלא שבארצות הברית אתר Reddit הוא מוסד תרבות, כולל מילות פועל שגורות שחשבתם ששמורות רק לפנתיאון אקסקלוסיבי כמו "לגגל את זה" או "ChatGPT-ed". בני דור ה-X, Y ו-Z ומה לא, ואפילו כמה בומרים, נוהגים להשתמש תדיר במושג "Reddit this" כדי להורות לאדם שמולם למצוא אינפורמציה אונליין ולחבור לחוכמת ההמונים. למעשה, Reddit מדורג במקום ה-18 מבין אתרי האינטרנט הפופולריים ביותר בעולם ושמו הולך לפניו עד כדי כך שחוקרים משתמשים בו כקרקע פורייה לניסויים חברתיים שונים.
2 צפייה בגלריה
reddit
reddit
Reddit. מדורג במקום ה-18 מבין אתרי האינטרנט הפופולריים בעולם
(צילום: Ink Drop / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

איך אתר הפורומים הכעור והבסיסי למדי הזה זכה לפופולריות עצומה נותרה תעלומה מסתורית, אבל כנראה שלא מעט הודות לפיצ'ר הפשוט שמדרג פוסטים לפי הפופולריות שלהם, ומקפיץ למעלה בתצוגה את אלה שהכי הרבה משתמשים אהבו. בדומה לשיטת ויקיפדיה, גם כאן התוכן עצמו מנוהל ומונגש על ידי עורכים חובבנים ומנהלי קהילות מתנדבים שמגיעים, כביכול, מרקעים שונים. כך ניתן באמצעות חיפוש פשוט ב-Reddit ללמוד את חוכמת ההמון על כל מה שקורה בעולמנו, או כדברי הסלוגן שלו - ״Dive into anything״. וכבר לא מדובר רק בבדיחות של גיקים וממס שחלפו מהעולם - כנסו עכשיו וגלו בעצמכם מה המידע הרנדומלי שעולה לכם על המסך. בזמן כתיבת שורות אלה הופצצנו בערב רב של חומרים אקלקטיים, מעצות כיצד להירדם מהר בלילה ועד דיון ערני בהגדרה של סיסג'נדר וטרנד העלמת עין של עובדי easyJet בנמל התעופה לונדון גטוויק כשזה נוגע לעודף משקל במזוודה. החכמנו.
אז על מה המהומה? הכל התחיל כשהמנכ״ל ואחד ממייסדי Reddit, סטיב האפמן, הודיע על שינוי במודל העסקי של החברה: לראשונה ייגבה תשלום מחברות מסחריות גדולות שיבקשו גישה לנתונים באתר. הכוונה של האפמן הייתה בעיקר למכור לשחקנים הגדולים או ליתר דיוק חברות הבינה המלאוכתית כמו OpenAI ומייקרוסופט שמשתמשות בנתוני האתר כדי לאמן את מודלי השפה שלהן. אבל מהר מאוד התברר שהמהלך לא ישפיע רק על ענקיות טכנולוגיה. גם מפתחים קטנים יותר שמייצרים אפליקציות הבנויות על ממשק תכנות היישומים של האתר (ה-API שלו), שעד עכשיו היה זמין בחינם, ייאלצו מעתה לשלם כסף. אחת מהן, אפליקציית אפולו האהובה על מנהלי הפורומים של Reddit בעצמם ככלי לניהול הפלטפורמה, כבר הודיעה שלא תוכל לעמוד בסכומים הנקובים - מעל ל-20 מיליון דולרים בשנה - ותיאלץ לסגור את האפליקציה.
התגובה לא איחרה לבוא: אלפי פורומים שמנוהלים על ידי מנהלי הקהילות המתנדבים של Reddit הוחשכו במחאה על המהלך המתוכנן. ניתן להבין אותם. ללא אפליקציות צד-שלישי הם נותרים רק עם האפליקציה המקורית של Reddit ככלי ניהולי - וזאת הייתה גרועה למכביר מאז ומתמיד, ממש כמו עיצוב האתר שלה. החברה הסתמכה למעשה עד עכשיו על מפתחי צד-שלישי כדי לשפר את החוויה באתר. Reddit אכן פרחה מהתרומה שלהם, אבל עכשיו היא למעשה בועטת אותם החוצה בלי התראה מראש.
2 צפייה בגלריה
סטיב האפמן
סטיב האפמן
המנכ"ל סטיב האפמן. רואה הנפקה באופק
(צילום: MIGUEL A. LOPES / EPA)
למרות המהומה, האפמן מסרב לחזור בו ואמר כי Reddit תמשיך לעמוד על זכותה להיות חברה רווחית. בסשן Q&A עם משתמשי האתר הוא אמר כי החברה ״תמשיך להיות מונעת-רווח עד שהרווחים האלה יגיעו. אנחנו, שלא כמו חלק מהאפליקציות צד-שלישי (שמשמשות ב-API של Reddit - ד"א) - לא רווחיים״. האפמן מתכנן להנפיק את החברה בבורסה בשנה הבאה לפי שווי של יותר מ-15 מיליארד דולרים. המהלך האחרון שלו מנסה לקרוץ למשקיעים עתידיים פוטנציאלים: הנה, עכשיו יש לנו זרם הכנסות מגוון, אולי יום אחד אפילו נרוויח מכל הסיפור.
טוויטר בעידן מאסק עוברת את אותו תהליך, ולא מן הנמנע שנראה עוד כמה אפליקציות גדולות ושירותים חינמיים אחרים מתחילים לגבות או להעלות מחירים גם הם. מגזר הטכנולוגיה כואב ורעוע בימים אלה - ובמקום עוד סבב פיטורים מאסיבי, המנהלים מנסים למצוא דרכים אחרות לייצר הכנסות ולהיות רווחיים. במקרה של Reddit אנשי הכספים צודקים - הם באמת חילקו בחינם כל הזמן הזה API שחברות אחרות גובות עליו תשלום. מצד שני, כשאתה מקבל משהו בחינם זמן רב ופתאום מתבקש לשלם עליו - אנשים ייצאו לרחובות, או לפחות יחפשו את השאלטר. ולמרות החשכת המסך הרבתי שעוללה לפגום בתוכניות, האפמן הבטיח כי החברה לא מתכננת להחליף את מנהלי הקהילות, ובינתיים אף צד לא מגלה סימני עייפות.
יש רשימה (ב-Reddit כמובן) של כל המנהלים שמשתתפים במחאה, והם נאמדים בכמה אלפים בשלב זה. בהתחשב בכך שיש באתר יותר ממאה אלף קהילות פעילות, המחאה תצטרך לגדול משמעותית כדי לגרום, בהתאם, טלטלה משמעותית. גם במידה וההחשכה תימשך ותתעצם - האם מדובר באמת ברגע מכריע עבור האתר, ונחזה עוד בימינו משתמשים נוהרים ממנו בהמוניהם? בהתחשב בניסיון העבר עם טוויטר והמחאה בעקבות מכירת הווי הכחול, זה רחוק מלהיות המצב. הפלטפורמות הפופולריות אמנם חוטפות חבטות קלות על שינוי במודל העסקי אבל בסופו של יום, כולנו כנראה עבדים להרגלים, ומשתמשים נוטים להישאר במקום שבחרו כבר ולא להשקיע במעבר ולמידה מחדש של פלטפורמה שנמצאת ממש מסביב לפינה. Reddit this.