מה עשיתם עם הסמארטפון הקודם שלכם? אולי זרקתם אותו לפח? אולי הוא מעלה אבק באיזו מגירה? יכול להיות שהיה עדיף לכם למכור אותו. לפי דוח של חברת המחקר IDC, הביקוש למכשירים משומשים מעולם לא היה גבוה יותר: החברה מעריכה שהמכירות של טלפונים יד שנייה הסתכמו בשנת 2022 ב-282.6 מיליון יחידות - גידול של 11.5% לעומת 2021.
3 צפייה בגלריה
קניית סמארטפון משומש
קניית סמארטפון משומש
בשנת 2026 צפויים להימכר יותר מ-413 מיליון טלפונים משומשים
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מדובר במגמה שצפויה להתגבר בשנים הקרובות: לפי IDC, בשנת 2026 צפויות להימכר 413.3 מיליון יחידות של טלפונים יד שנייה, ושוק המשומשים יטפס לשווי של 99.9 מיליארד דולר. מדובר בנתון שמשקף קצב צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) של 10.3%. אפשר לומר שהעולם מתאהב בטלפונים המשומשים.
ב-IDC מסבירים כי הגורם המרכזי לצמיחה בשוק המשומשים הוא תוכניות טרייד-אין שמאפשרות לצרכנים להחזיר לחנות מכשיר ישן, לבחור מכשיר חדש ולשלם את ההפרש ביניהם. מדובר בפרקטיקה נפוצה ולא ממש חדשה בצפון אמריקה ובמערב אירופה, אבל ב-IDC מדווחים על השקות מוצלחות של תוכניות טרייד-אין חדשות באזורים אחרים בעולם.
בארה"ב, בקנדה ובמערב אירופה רשתות השיווק וספקיות התקשורת משתמשות בתוכניות טרייד-אין אגרסיביות כדי לעודד את הצרכנים לשדרג את הטלפונים שלהם. זה גורם לעלייה במחיר שהם מקבלים תמורת המכשירים הישנים, והתוצאה היא עלייה במחירים בשוק היד השנייה בכלל. ב-IDC מצביעים גם על כך שהגידול במכירות של מכשירי פרימיום חדשים יוצר אפקט מעגלי, שבמסגרתו מכשירים רבים שמגיעים לשוק היד השנייה הם יקרים. בעקבות זאת, ב-2022 נרשמה עלייה של יותר מ-11% במחירי המכשירים המשומשים.
סגן נשיא IDC, ריאן רית', ציין שישנה יצרנית סמארטפונים אחת שצריכה להיות מרוצה יותר מכולם מהמגמה הזאת: "סימנים לכך שהשוק מתבגר - שוק הסמארטפונים המשומשים צפוי לצמוח בקצב גידול שנתי ממוצע (CAGR) של 10% בחמש שנים - מהר יותר משוק הסמארטפונים החדשים", צייץ רית' בטוויטר, "זה משחק בעיקר לטובת הקצה העליון של השוק, מה שאומר שאפל מרוויחה יותר מכולם (גלובלית)".
איציק חיוןאיציק חיוןצילום: סלומט
איציק חיון, מנכ"ל ומייסד חברת סלומאט שפועלת בשוק הסמארטפונים המשומשים, מספר כי באירופה ישנן כמה שחקניות גדולות שקונות ומוכרות מכשירי יד שנייה, בעיקר אונליין. Swappie הפינית, השחקנית הגדולה באירופה בתחום האייפונים המחודשים, פעילה ב-15 מדינות, ומכרה קרוב למיליון טלפונים בארבע שנים. שחקניות אירופיות בולטות נוספות הן Refurbed האוסטרית, Backmarket הצרפתית ו-Flip הרומנית.
בארה"ב, לעומת זאת, שוק המשומשים נשען בעיקר על תוכניות הטרייד-אין של ספקיות הסלולר. "אתה נכנס ל-AT&T בשביל לשדרג את המכשיר שלך", מסביר חיון, "הם קונים ממך את המכשיר הישן ומוכרים אותו לכל מיני שחקנים מאוד גדולים בשוק. הם מתקנים אותו, משפצים אותו ומביאים אותו לרמה של כמעט חדש ואז מוכרים אותו לקמעונאים בשוק האמריקאי, שמחזירים אותו לשוק בעיקר דרך שחקני אונליין". גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל, מסביר כי "במדינות מפותחות עיקר התפקיד של הטרייד-אין הוא להוזיל מוצרי פרימיום, למשל מכשירי קצה של אפל וסמסונג. במדינות מתפתחות, לעומת זאת, הרבה מהמכשירים המשומשים הם מוצרים יותר זולים, רבים מהם סינים. זה מאפשר לחלק מהלקוחות להשיג טלפון שהם לא היו יכולים להרשות לעצמם בדרך אחרת".
>>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<< לדברי לופז, מכיוון שאנשים נוהגים להחליף טלפון במחזורים של כ-40 חודשים, היצרניות צריכות להגדיל את התמריצים לטרייד-אין על מנת להיפטר ממלאים - גם אם הדבר פוגע ברווחיות שלהן. "במצב הנוכחי, של איזשהו משבר כלכלי, היה צריך ליצור מרווח בין ההשקות של מכשירים - להשיק כל שנה וחצי או שנתיים במקום כל שנה. אבל זה מהלך מהפכני ויש לו השלכות שיכול להיות שהן הרבה יותר יקרות ליצרניות מאשר לבלוע את הצפרדע הזאת".

עלייה במודעות הסביבתית

בישראל, למרבה הצער, שוק הסמארטפונים המשומשים הרבה פחות מפותח מבחו"ל. "הספקים הגדולים נמצאים באירופה", מסביר חיון, "ובגלל שישראל היא לא חלק מהאיחוד האירופי יש ענייני מיסוי, ולכן אין בשוק שחקן אחד משמעותי שמאפשר לעשות תוכניות טרייד-אין בחנויות. אתה לפעמים שומע על זה בסמסונג או אפל, אבל מפעילים סלולריים בכלל לא עושים את זה". לופז סבור שיש לחפש את הסיבה דווקא אצל המשתמשים: "לא עשיתי מחקר על ההתנהגות הצרכנית, אבל להערכתי אנשים חוששים גם לגבי הביצועים של המכשיר, גם מהאפשרות שמשהו בתוכו מקולקל וגם מסוגיות של אבטחת מידע ופרטיות. אני לא חושב שאלה סוגיות אובייקטיביות כמו שהן תרבותיות".
מה ההסבר לעלייה העולמית בביקוש לסמארטפונים משומשים? חיון: "אני חושב שמה שקורה זה שכמעט אין הבדל בין הדורות של המכשירים, במיוחד אצל אפל. אין באמת הבדל בין אייפון 14 לאייפון 12, בטח לא בצורה. מערכת ההפעלה היא אותה מערכת הפעלה, הפיצ'רים הם אותם פיצ'רים. היום יש יכולת לחדש מכשיר ברמה מאוד-מאוד גבוהה - ויש גם את המצב הכלכלי. אנשים יכולים לקנות אייפון 12 במחיר נמוך ב-40% בהשוואה למכשיר חדש, במקום לקנות אייפון 14 באלף דולר. היום כל השחקנים בשוק המשומשים כל כך טובים, שהם מציעים אחריות על המכשירים. אנחנו למשל מציעים שנה אחריות ללקוחות שקונים מאיתנו מכשיר, ו-Swappie מציעה 36 חודשים".
3 צפייה בגלריה
הכספומט של RE
הכספומט של RE
הכספומט של RE. תהליך של חמש דקות
(צילום: סלומט)
לדברי חיון, סיבה נוספת לעלייה במכירות היא המודעות הסביבתית. ארגון WEEEE (הפורום לפסולת אלקטרונית) העריך בשנה שעברה כי ישנם 16 מיליארד טלפונים סלולריים ברחבי העולם, וכי בשנת 2022 יותר מ-5 מיליארד מהם יֵצאו מכלל שימוש. חלק מהמכשירים יצברו אבק בארונות ומגירות בבתים, אחרים יושלכו לפח ורק חלק קטן יישלח למִחזור, על אף שהמכשירים כוללים רכיבים רבים שניתן לעשות בהם שימוש חוזר. "אני חושב שיש יותר מודעות של אנשים לנושא הסביבתי", אומר חיון. "Backmarket הצרפתית למשל ממש נלחמת בכל הנושא של ייצור מכשירים חדשים בגלל הנזק האדיר שזה גורם".

כספומט של טלפונים

סלומאט, שהוקמה ב-2015, פיתחה קיוסקים דמויי כספומט שנותנים ללקוחות הצעות מחיר אוטומטיות על סמארטפונים משומשים ומאפשרים לקבל תמורתם כסף או לעשות טרייד-אין על מכשיר אחר. לדברי חיון, מדובר בתהליך שנמשך חמש דקות. החברה פועלת בספרד, בגרמניה ובפינלנד, שם היא מאפשרת ללקוחות של Swappie למסור את הטלפון הישן שלהם באופן פיזי במקום לשלוח אותו בדואר. בשנה שעברה החלה החברה לפעול גם בישראל כאשר הציבה שלושה מכשירים בסניפים של רשת AM:PM בתל אביב תחת המותג RE.
ישראלים לא מעדיפים ללכת לחנות ולחזור הביתה עם אייפון או גלקסי חדש? "זהו, אנחנו נורא הופתענו. לא רק שאנשים קונים מאיתנו מכשירים מחודשים ומוכרים לנו מכשירים משומשים, הם גם עושים הרבה טריידים. קנינו ומכרנו קרוב ל-2,000 טלפונים בשבעה חודשים, ואנחנו מתכננים להרחיב את הפתרון בישראל אחרי הפיילוט שעשינו פה. אני חושב שגם בישראל יהיה בסוף שחקן מאוד משמעותי שייקח בעלות על שוק המכשירים המחודשים, ואנחנו מקווים שזה יהיה אנחנו".
3 צפייה בגלריה
סמארטפונים משומשים
סמארטפונים משומשים
סמארטפונים משומשים. "אנשים נצמדים לאפל ולסמסונג"
(צילום: shutterstock)
לדברי חיון, סלומאט נמצאת כיום במגעים עם רשת קמעונות גדולה במטרה להציב 40 מכונות למכירה ולקנייה של סמארטפונים משומשים בפרישה ארצית. אפשרות נוספת שהחברה בוחנת היא פעילות בקניונים. "בדיוק כמו שזה עובד בפינלנד, בצרפת, בבלגיה וברומניה, אין שום סיבה בעולם שהשוק הישראלי לא יאמץ את עולם המכשירים המחודשים", אומר חיון.
אילו מכשירים משומשים הם הכי פופולריים בישראל? "אנשים נצמדים מן הסתם לאפל ולסמסונג. גלקסי נוט 10 נמכר הרבה, וגם אייפון 11 ואייפון 12 מכרנו כאן לא מעט. עם זאת, יש גם כאלה שקנו דגמים זולים יותר, למשל גלקסי S10. יש לנו לקוחה שקנתה כבר ארבעה מכשירים כאלה בשביל הילדים שלה. במחיר של 800 שקלים זה עונה לה על הצורך".