קריירה תובענית, זוגיות ומשפחה, מעבר לעיר אחרת או מגפה עולמית - הסיבות לצמצום של מעגל חברים יכולות להיות רבות. ועם השנים, נראה שלהכיר חברים חדשים זו משימה שהולכת והופכת לקשה יותר. אם בגיל צעיר אנחנו נמצאים במסגרות שמקלות על יצירה של קשרים, ככל שמתבגרים כל אחד הופך לעסוק ומסוגר יותר בענייניו. ואם כל זה לא מספיק, תקופת הקורונה שכפתה ריחוק חברתי כדי לשמור על בריאותנו, בוודאי לא תרמה למצב ואף גרמה לחלק מהקשרים הקיימים להתנתק.

עוד בנושא:

בעוד שישנן פלטפורמות רבות להיכרויות רומנטיות אונליין, נראה כי פלטפורמות כאלו ליצירת קשרים על בסיס אפלטוני הן נדירות יותר, וכי הקונספט פחות מוכר. קהילות האונליין הבאות באות לענות בדיוק על הצורך הזה - למצוא חברים חדשים, והן עושות זאת בדרכים מגוונות. אלו כמה מקבוצות הפייסבוק שיעזרו לכם למצוא חברים - כאלה שלא יישארו רק חברי פייסבוק (נוסיף אזהרה מתבקשת, כי בכל היכרות ברשת כדאי להפעיל שיקול דעת ולנקוט במשנה זהירות. שמרו על עצמכם).

"קהילה ובית חם": טיוליק

הקבוצה "טיוליק" החלה לפעול לפני כשלוש שנים, במטרה לסייע לצעירים להגדיל את המעגלים החברתיים שלהם באמצעות יציאה לטיולים ופעילויות משותפות, והיום היא מונה מעל 16,000 חברים. נעה דורון (31), סטודנטית לעבודה סוציאלית, מספרת כי הקימה אותה "כי הרגשתי שחסרה לי ההכרות הפשוטה כמו פעם, מחוץ למסך. ממש לא חשבתי שזה יגיע למימדים האלה, ועד היום אני צובטת את עצמי".
8 צפייה בגלריה
טיוליק
טיוליק
משתתפים בטיול של קבוצת "טיוליק"
(צילום: טיוליק)
האירועים קורים כל שבוע ומיועדים לגילאי 25-40, אך לדברי דורון גם משתתפים מעט צעירים או מבוגרים יותר יתקבלו בברכה. רוב הפעילויות מאורגנות על ידי דורון עצמה, אך היא מאפשרת גם ליוזמות לצמוח מהקהילה - כמו ערב למוזיקאים יוצרים שארגן אחד מהחברים. "טיוליק היא כמו משפחה גדולה", היא מעידה. "באים צעירים מכל הארץ, נפגשים, מטיילים, מנגנים ביחד, וחוזרים כמו חברים הכי טובים. יש תחושה של שייכות וקבלה". היא מספרת כי אנשים רבים שהכירו במהלך הפעילויות ממשיכים לשמור על קשר חברי, ולעתים גם רומנטי, וכי "יש אפילו אנשים שכבר התחתנו". היא מוסיפה כי בעוד שבתחילת מפגש, אליו מגיעים אנשים ללא היכרות מוקדמת, יש מבוכה - היא עוברת ומשתלמת. "הרבה אנשים שהרגישו מאוד לבד הגיעו לפעילויות ויצרו כל כך הרבה חברים".
8 צפייה בגלריה
נעה דורון
נעה דורון
נעה דורון
(צילום: אור דורון)
דורון מספרת כי דווקא בתקופת הסגרים וההגבלות שנבעו מההתמודדות עם הקורונה, כשכמעט לא ניתן היה להיפגש, הקהילה הכפילה את עצמה. "בתקופה הזו הקהילה מילאה תפקיד חשוב, כי לאנשים היה חסר קשר אנושי. דאגתי לפעילויות ברשת, שאנשים יוכלו לדבר אחד עם השני, בזום או בשרשורי פייסבוק, ולקבל אוזן קשבת. היה לי מאוד קשה כל פעם לצאת מהקופסא ולהמציא פעילויות לפייסבוק, אבל נלחמתי בשיניים על הקהילה הזו כי היא מאוד חשובה לי". דורון מסכמת כי "אנשים מרגישים שטיוליק נותן להם מעבר לטיול - זו קהילה ובית חם לחזור אליו. יש אנשים שאמרו לי שהמיזם שינה את חייהם, וזה מרגש אותי".

"לצאת מאזור הנוחות": חברים לדרך

קהילת "חברים לדרך - מפגשים, אנשים ומה שביניהם" באה לחבר בין אנשים באמצעות פעילויות כמו טיולים בארץ ובחו"ל, ארוחות שישי, התנדבות והרצאות. הקהילה מיועדת לבני 28-45 שאינם נשואים. ליאור קייקוב (46), שבא מתחום הפיתוח וניהול פרויקטים בהייטק, והקים את הקהילה, מסביר את הבחירה להתמקד באוכלוסיה הזו. "לאנשים בגיל הזה שלא נשואים נוצר חסך כי לחברים הנשואים שלהם יש מחויבות, ואולי הם לא יכולים לצאת לבר. אנחנו רוצים להכיר אנשים שיש להם זמן לבלות איתנו. בנוסף, רציתי למנוע מצב שמישהו משל פוגש מישהי בטיול והיא מוצאת חן בעיניו, ומגלה פתאום שהיא נשואה ומתבאס".
הקהילה מונה 7,000 חברים וחוגגת ארבע שנות פעילות בסוף השבוע הזה. קייקוב מסביר כי היא החלה כפרויקט קטן בהרבה. "הייתה לי קבוצה קטנה של טיולים בחינם לחברים. לאט לאט הגיעו חברים של חברים, ראיתי איך נוצרות הכרויות. ב-2017 הפכתי את זה למשהו גדול יותר, כדי לענות על הצורך שלי ושל אחרים להיפגש בעולם האמיתי. אחרי הרבה שנים בהייטק, חיפשתי משמעות יותר גדולה".
8 צפייה בגלריה
חברים לדרך
חברים לדרך
משתתפים בפעילות של קבוצת "חברים לדרך"
(צילום: חברים לדרך)
קייקוב עזב את ההייטק לטובת ניהול הקהילה, שהכנסותיה הגיעו בעיקר מהטיולים בחו"ל - עד שהגיעה הקורונה. "לפני חצי שנה חזרתי להייטק כי בקורונה היה קשה להתקיים מזה. ב-2020 שמונה טיולים לחו"ל התבטלו". קייקוב מדגיש כי לצד האירועים הרשמיים, חברי הקהילה יוזמים מפגשים ופעילויות ללא תשלום.
"נוצרו גם זוגות וחתונות, אבל המטרה העיקרית היא להגדיל את המעגל החברתי. נוצרו מאות חיבורים, קליקות של שנים שנפגשות ברמה השבועית. הכל שיתופי בפעילויות, למשל בארוחות שישי - מה שאנשים מביאים זה מה שיהיה, מתוך האמונה שכשאנשים מעורבים הם מרגישים שזה שלהם. ברגע שבישלתם משהו, זה גם שובר את הקרח - כי יש לכם על מה לדבר".
8 צפייה בגלריה
ליאור קייקוב
ליאור קייקוב
ליאור קייקוב
(צילום: בנימין אדם)
גם הוא מתייחס לעניין המבוכה ואומר כי "הקהילה מאלצת לצאת מאזור הנוחות. הרבה פעמים אני שומע 'מה, אני אבוא לבד?' התשובה היא כן. אמנם יותר קל להגיע עם חבר, אבל סביר שתהיה כל הזמן עם החבר, וזה קצת יחסום".

"שסבא וסבתא לא ירגישו בדידות": סבבים וסבבות

קבוצה נוספת שמונה לא פחות מ-54 אלף חברים, ואחראית על פעילות ענפה במיוחד, פונה לקהל המבוגר יותר - לסבים וסבתות. מריסה רויזמן (54), יועצת ארגונית, מנחת קבוצות וסבתא לשלושה, מנהלת את כלל פעילות הקהילה "סבבים וסבבות" יחד עם בן זוגה, רוני חכם, בתה דלית מלובני, ומתנדבים רבים. "הקבוצה הוקמה לפני כשנתיים כי לא היו לי חברים שגם הם סבים וסבתות, והיא הפכה לויראלית", אומרת רויזמן, ומציינת כי בפועל, מספר החברים בקהילה גדול ממה שנראה מאחר ש"רוב הסבים לא רשומים, הם נותנים לנשים לנהל את העניינים".
הקהילה קמה במטרה חשובה "להכיר חברים, לקיים חיי חברה ולצאת מהבדידות", אומרת רויזמן. "בגיל הזה להרבה אנשים קשה לשמור על חברויות ישנות, הם נשאבים לשמירה על הנכדים, יש אנשים שהתאלמנו, וצריכים לבנות מחדש את החיים החברתיים".
בין היתר, מנהלי הקהילה מארגנים נופשים "עם הרבה תוכן, כי זה מה שמחבר בין אנשים", אומרת רויזמן ומפרטת כי "יש אנשים שהכירו בפעילות ומצטרפים לפעילויות הבאות כקבוצה. יש לנו פרויקט בשם 'סבבה ביחד' שמשדך בין אנשים שאין להם עם מי לצאת לטיולים ונופשים". פרויקט אחר של הקהילה נקרא "סבבה סקול", ומציע סדנאות שמותאמות לגיל, מבחינת קצב הלמידה ואפילו גודל הפונטים של החומר. פרויקט אחר של שיחות טלפון בין חברי הקהילה החל בתקופת הקורונה, כשאנשים לא יכלו להיפגש פיזית.
8 צפייה בגלריה
מריסה רויזמן
מריסה רויזמן
מריסה רויזמן
(צילום: דלית מלובני)
רויזמן מסבירה כי "הפייסבוק הוא רק דלת הכניסה" לפעילות של הקבוצה, שמתנהלת ב-33 קבוצות וואטסאפ אזוריות, ובקבוצות וואטסאפ לפי נושאים כמו שומרי מסורת או חובבי בישול, דרכן נוצרים מפגשים רבים. חלקן אפילו מוגדרות כקבוצות תמיכה בהתאם לצרכים שעולים מהקהילה - כמו קבוצה לאנשים עם ילדים בחו"ל, או לחברי קהילה שנאלצו להתמודד עם אובדן של ילד או נכד.
כשרויזמן נשאלת האם עשויים להיות סבים וסבתות שמעוניינים להצטרף לפעילות אך נתקלים בקשיים טכניים, היא מסבירה כי גם לנושא זה קיים מענה - מתנדבים צעירים שמעניקים תמיכה טכנית טלפונית (כדי לקבל תמיכה טלפונית כזו - פנו למספר 053-3445593 בהודעת וואטסאפ והשאירו שם מלא). "אנחנו לא משאירים אף אחד מאחור", היא אומרת. בעתיד היא שואפת "שכל סבא וסבתא בישראל ייכנס לקבוצה. שאף אחד לא ירגיש את כאב הבדידות".

"פתאום הכרנו באמת": דרושים חברים לבלות איתם

"בתקופת הקורונה כולם השתעממו והתחרפנו. וכשנגמרה תקופת הקורונה - אני ובן זוג שלי התחלנו לצאת לבלות, אבל הרגשנו מיצוי. יש גבול כמה אפשר לצאת רק אחד עם השניה", מספרת ירדן ג'ן מכלוף (25), בעלת עסק לתכשיטים בעיצוב אישי, שהקימה רק לפני חודשיים את הקבוצה "דרושים: חברים לבלות איתם". אל הקבוצה הצטרפו בזמן הקצר כמעט אלפיים חברים. "להכיר חברים זה קשה", מכלוף ממשיכה להסביר את הצורך עליו עונה הקהילה. "בגילאי 18-20 כשהולכים לעבודה, אנשים רוצים לצאת אחרי העבודה, אבל בגילאי העשרים המאוחרים יותר, אנשים מהעבודה לא מחפשים לצאת איתך לבר, אלא מסתגרים לבני הזוג ולמשפחות כי יש פה ילודה בגיל מוקדם. אז זה לא קורה באופן טבעי, וצריך לעשות משהו מעבר. ככה נולד הרעיון של הקבוצה".
8 צפייה בגלריה
דרושים
דרושים
מפגש של חברי "דרושים: חברים לבלות איתם"
(אלמוג מנשה)
מכלוף מספרת כי כבר בשלב ראשון הקבוצה עזרה לשבור חומות וירטואליות. "בהתחלה הזמנו אליה אנשים שהם חברים שלנו בפייסבוק. זה מצחיק, כי אלה אנשים שאנחנו מכירים אבל זו הכרות אינטרנטית - מגיבים על פוסטים או על סטורי, אבל לא יצא לנו לראות אותם, ופתאום יכולנו להכיר באמת. בשלב הבא גם האנשים שצורפו, צירפו עוד חברים שלהם. האירוע הראשון שארגנו היה בבאולינג בצפון, כי רוב האנשים היו בהתחלה מאזור הצפון. ואז התפתחו קבוצות וואטסאפ אזוריות, שדרכן אנשים קובעים להיפגש, לצאת לים, לאכול פיצה או לעשות ספורט ביחד. אנשים גם יכולים להעלות פוסט היכרות עם פרטים עליהם".
8 צפייה בגלריה
ירדן ג'ן מכלוף
ירדן ג'ן מכלוף
ירדן ג'ן מכלוף
(ירוסלבה סטפנוב)
על סוג האנשים שמגיעים לקבוצה מכלוף אומרת כי "רוב האנשים בקבוצה הם בשנות ה-20, אבל יש גם אנשים בני 40 למשל עם משפחות שמחפשים אנשים לבלות איתם. מבחינתנו כולם מוזמנים, כל עוד זה לא פרופילים פיקטיביים או אנשים שבאים להזיק. נתקלנו למשל במקרה של מישהו שהצטרף לכל קבוצות הוואטסאפ, הוציא את המספרים של הבנות ופנה לכולן. באותו רגע מחקנו לו את כל הפוסטים והוצאנו אותו מכל הקבוצות".
ויש לה גם תכניות לעתיד: "השאיפה הכי גדולה היא ליצור אפליקציה כמו טינדר לחברים שרוצים לבלות יחד, ובשיתוף עם בתי עסק שיציעו הנחות. אבל כרגע זה עדיין רק רעיון".

"מגוון של בנות": החברות של רוני ושיר

חלק מהקבוצות להרחבת המעגל החברתי נועדו לפלח של נשים בלבד, כדי לייצר מרחב בו הן יכולות למצוא חברות. אחת הגדולות שבהן היא "החברות של רוני ושיר". בקבוצה, נשים מעלות פוסטים בהן הן מספרות על עצמן ועל תחומי העניין שלהן, במטרה להכיר חברות חדשות. רוני שיינקמן (29), בלוגרית בנושאי זוגיות ואהבה, ואחת ממנהלות הקבוצה, מספרת כי "אני בקשר ישיר עם העוקבות שלי באינסטגרם. בכמה שיחות עלה הצורך והפער שיש נשים בכל הגילאים - מאחרי צבא ועד גילאים מבוגרים יותר של 50-60, שאין להן חברות". שיינקמן מסבירה כי "הן לא מצאו את עצמן במסגרות שהן היו בהן, או שלא היו במספיק מסגרות כדי להכיר חברות חדשות. ואז עלה לי הרעיון לפתוח קבוצה שתוכל לעזור להן להכיר עוד חברות".
שיינקמן פתחה את הקבוצה לפני שנתיים יחד עם אחותה, ויש בה היום מעל 9,000 נשים. היא מסבירה כי אל הקבוצה "מגיעות המון בנות מאוד מגוונות, שאוהבות דברים שונים, בגילאים שונים, ומה שמשותף לכולן זה שהן רוצות להגדיל את מעגל החברות שלהן. אין מכנה משותף אחד. כל אחת יכולה למצוא שם את עצמה". היא מוסיפה כי "אנחנו בעיקר מאפשרות להן את הפלטפורמה להכיר אחת את השנייה, וכמובן מאשרות אותן אחת-אחת, עוברות על פרופילים. אם מישהו פייק מצליח להשתחל, אנחנו מיד מוחקות אותו ואת כל הפוסטים". לתקשורת נוחה יותר, היא אומרת כי "חברות הקבוצה עצמן יצרו להן קבוצות וואטסאפ לפי גילאים וערים".
שיינקמן אומרת כי היא רואה את ההשפעה של הפלטפורמה בעולם האמיתי, "אני יודעת שהמון חברות יצאו משם, אני מקבלת מהן תמונות שהן יושבות יחד בפאבים, ואפילו טסות יחד לחו"ל, וזה מאוד מרגש אותי".

"זה בסדר להרגיש לבד": להכיר חברים דרך יציאות

קבוצה שהוקמה ממש בהשראת תקופת הקורונה, לפני כשנה, היא "להכיר חברים דרך יציאות משותפות", על ידי אור שכטמן (28), שעובדת בבית מלון. "מאז שהקורונה התחילה הרגשתי לבד, וחשבתי שהקבוצה תהיה אחלה פתרון להכיר אנשים מכל הארץ, ומכל הגילאים. הקמתי אותה בתגובה לסגרים ולשינויים הקיצוניים, לזה שהרבה אנשים הרגישו לבד", אומרת שכטמן.
"כשהייתי ילדה היו לי מעט חברים, ואף עברתי חרם בגיל מאוד צעיר", היא משתפת. "זה גרם לי מאוד להעריך את האנשים סביבי בגילאים מאוחרים יותר, ולהבין את החשיבות בלתת מקום לכל אחד להכיר אנשים. בהתחלה זו הייתה קבוצה ציבורית, אבל הפכנו אותה לפרטית כדי שאנשים ירגישו בנח ולא יחששו לכתוב".
8 צפייה בגלריה
אור שכטמן
אור שכטמן
אור שכטמן
(צילום עצמי)
שכטמן מספרת כי מפגשים רבים צומחים בעקבות הקבוצה, אליה הצטרפו נכון להיום יותר מאלפיים חברים. "ממש עכשיו אני מתארגנת לצאת לים עם אחד החברים מהקבוצה. בימים הראשונים של הקבוצה עשיתי מפגש בבר בחולון שהגיעו אליו 80 אנשים. אני משתדלת כל יום לפרסם בקבוצה אירועים שקורים ולשאול מי רוצה לבוא. כל פעם אנשים חדשים מצטרפים, פרצופים חדשים. יש לנו קבוצות וואטסאפ דרכן אנחנו שומרים על קשר, לפי אזורים, ובאזור המרכז למשל יש גם קבוצה לדיונים וגם קבוצה בה אנחנו מודיעים על מפגשים".
היא מדגישה כי "חשוב לי שזה יגיע לתודעה של אנשים שזה בסדר להרגיש לבד, ולפעמים זה טוב לצאת מאזור הנוחות ולהכיר ולהיפגש, כל אחד רוצה בסופו של כל יום לצאת, להתחבר, לשבת לשתות בירה עם אנשים שהוא אוהב. וזו המטרה העיקרית, שמי שמרגיש לבד יצטרף". היא מספרת ש"כל אחד יוצא אחרי כל מפגש שאנחנו עושים בהרגשה ממש טובה. אתמול ישבנו ארבע שעות יחד בבר - אנשים שלפני זה לא פגשו אחד את השני! היה מדהים לראות את זה. אחד המנהלים שלנו אפילו הכיר בת זוג בקבוצה, וכיף לי לראות איך הפרויקט הקטן שהתחלתי צבר תאוצה".