האם הפצת מידע שגוי בפלטפורמת פייסבוק פוגעת במאמצי ארה"ב לחסן את האוכלוסיה? על רקע השאלה הזו בדיוק התרחש בסוף השבוע קרב בין הבית הלבן לבין חברת הענק. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, האשים את פייסבוק בכך שהיא "הורגת אנשים", ואילו בפייסבוק מיהרו להוציא הודעה רשמית ומפורטת בה התנערות מההאשמות.

עוד הסתבכויות של פייסבוק:

ביום שישי ביידן נשאל על-ידי כתב NBC News פיטר אלכסנדר, מה המסר שלו ל"פלטפורמות כמו פייסבוק", בנוגע לדיסאינפורמציה שמופצת בהן על נגיף הקורונה. הנשיא השיב בחריפות - "הן הורגות אנשים. המגיפה היחידה שיש לנו היא בקרב הלא מחוסנים, והן הורגות אנשים". דבריו של ביידן נאמרו על רקע לחץ גובר מצד הבית הלבן על רשתות חברתיות לאחרונה, בנוגע לאופן הפעולה שלהן בתגובה להפצת מידע שגוי הנוגע לחיסונים.
בתגובה לדברים, פייסבוק פרסמה פוסט בבלוג הרשמי שלה תחת הכותרת "מתקדמים מעבר לאצבעות המאשימות: התמיכה לחיסוני קורונה גבוהה ועולה בפייסבוק". את הפוסט כתב גיא רוזן, הישראלי הבכיר בפייסבוק העולמית, וסגן נשיא שאחראי על תחום המהימנות והבטיחות בפלטפורמה. רוזן טען כי "העובדות מספרות סיפור שונה מאוד ממה שמקודם ע"י ההנהגה בימים האחרונים".
רוזן התייחס לסקר גלובלי שפייסבוק עורכת בשיתוף עם אוניברסטת קרנגי מלון ואוניברסיטת מרילנד, הנוגע לתסמינים, לבדיקות ולאחוזי ההתחסנות לקורונה, עליו השיבו עד כה 70 מיליון אנשים ב-200 מדינות וטריטוריות. לפי ממצאיו, 85% ממשתמשי פייסבוק בארה"ב התחסנו או מעוניינים להתחסן. "היעד של ביידן היה להגיע לחיסון של 70% מהאמריקאים עד ה-4 ביולי. פייסבוק היא לא הסיבה שהיעד הזה לא הושג", עקץ רוזן את הנשיא.
3 צפייה בגלריה
"המגיפה היחידה היא בקרב הלא מחוסנים". ביידן
"המגיפה היחידה היא בקרב הלא מחוסנים". ביידן
"המגיפה היחידה היא בקרב הלא מחוסנים". ביידן
(צילום: AP)
בנוסף הוא הצביע על נתונים לפיהם הססנות בנוגע לחיסונים ירדה ב-50% בקרב משתמשי פייסבוק בארה"ב, והתמיכה בחיסונים עלתה. "בעוד שרשתות חברתיות משחקות תפקיד חשוב בחברה, זה ברור שאנחנו צריכים גישה שנוגעת לכלל החברה כדי לסיים את המגיפה הזו", כתב רוזן.
כאמור, דבריו האחרונים של ביידן מהווים רק חלק ממתקפה של הממשל האמריקאי בנושא לאחרונה. בסוף השבוע התפרסם גם דו"ח של המנתח הכללי של ארה"ב (surgeon general) ויווק מרת'י, בו המלצות שונות לרשתות חברתיות הנוגעות להפצת מידע שגוי על חיסונים באמצעותן. בין היתר המליץ מרת'י לעצב מחדש את האלגוריתמים שלהן, כך שלא יגבירו את האפקט של דיסאינפורמציה, ואף לשנות את פונקציות השיתוף באופן שיגרום למשתמשים לחשוב פעמיים אם לשתף פוסט שמכיל מידע שקרי. מרת'י אמר לכתבים כי פייסבוק "מתגמלת אותנו על שיתוף של תכנים טעונים רגשית, לא על תכנים מדוייקים" וכי "האלגוריתמים של רשתות חברתיות נותנים לנו עוד ממה שאנחנו לוחצים עליו, ומושכים אותנו עמוק יותר ויותר לבאר של מידע שקרי".
3 צפייה בגלריה
גיא רוזן
גיא רוזן
עולה למתקפה. גיא רוזן
(צילום: פייסבוק)
דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה באותו תדרוך לעיתונות בו השתתף מרת'י כי ממשל ביידן סימן פוסטים בעייתיים שמפיצים מידע שגוי עבור פייסבוק, בהם פוסטים שטוענים שהחיסונים גורמים לבעיות פוריות. היא עודדה את הרשתות החברתיות לשתף באופן פומבי מידע הנוגע להשפעת הפצת המידע השקרי, לקדם מקורות מידע איכותיים, ולנקוט פעולה מהירה יותר נגד פוסטים מזיקים.
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בתאילנד
חיסון קורונה בתאילנד
חיסון קורונה
(צילום: EPA)
רוזן פירט בפוסט התגובה של פייסבוק כי מפרוץ המגיפה מעל שני מיליארד איש ראו מידע מוסמך הנוגע לנגיף ולחיסונים באמצעות פייסבוק וכי 3.3 מיליון אמריקאים השתמשו בכלי של פייסבוק כדי לקבוע תור לחיסון. בנוסף, כתב כי מעל 50% ממשתמשי פייסבוק בארה"ב נחשפו למסגרת לתמונת פרופיל שמעודדת התחסנות, אשר פותחה עם מחלקת הבריאות של ארה"ב, ושבפייסבוק מאמינים כי הדבר מגביר את התפיסה כי החיסון בטוח. עוד כתב כי מפרוץ המגיפה, 18 מיליון מקרים של מידע שגוי הנוגע לנגיף הוסרו מ, והנראות של 167 מיליון תכנים נוספים הוגבלה ע"י הפלטפורמה. רוזן אף טען כי החברה כבר פעלה בהתאם להמלצותיו של מרת'י.