הנפקה בבורסה היא לרוב ציון דרך חשוב עבור חברה, במיוחד אם במסגרתה גויס סכום עתק של מיליארדי דולרים ממשקיעים. אבל במקרה של דידי, ענקית שיתוף הנסיעות הסינית, המשטר הסיני דאג לקלקל את החגיגה. מה בדיוק קורה בין "אובר הסינית" לבין אחת המעצמות החזקות בעולם, איך זה קשור ליחסים המתוחים בין סין לארה"ב, ומה צפויות להיות ההשלכות על חברות סיניות כעת? ynet עושה סדר.

עוד על טכנולוגיה ופוליטיקה סינית:

שיאים פיננסיים

דידי היא מובילת שוק הנסיעות השיתופיות בסין - ואחראית ל-90% מכל הזמנות המכוניות אונליין במדינה. ב-2016 היא אף רכשה את החטיבה הסינית של אובר, צעד שתרם רבות לחיזוק מעמדה. יש לה 493 מיליון משתמשים פעילים בשנה, מתוכם 377 מיליון בסין. בסוף יוני דידי הונפקה בבורסת ניו יורק, בהנפקת ענק שבמסגרתה גייסה 4.4 מיליארד דולר ממשקיעים. מדובר בהנפקה הסינית הגדולה ביותר בארה"ב, מאז הנפקת עליבאבא ב-2014.
2 צפייה בגלריה
חברת דידי
חברת דידי
דידי. 25 אפליקציות הוסרו מהחנויות
(צילום: shutterstock)

פתיחת חקירה בסין

אלא שלמרות כל השיאים האלו, הרשויות בסין לא מיהרו לפתוח שמפניות. יומיים אחרי ההנפקה, מינהל מרחב הסייבר (Cyberspace Administration) של סין פתח בחקירה נגד החברה. המינהל הוא אותה רשות שאחראית על צנזורת האינטרנט בסין. במינהל טוענים כי קיים חשש שהחברה הפרה באופן בוטה את החוק במדינה הנוגע לאבטחת מידע אישי, באופן שבו אספה ועשתה שימוש במידע על משתמשי השירות שלה. לפי דיווחים, החקירה נפתחה אחרי שנעשתה פנייה לדידי מצד הרשויות, במסגרתה היא התבקשה לעכב את ההנפקה - אך דידי מכחישה זאת.

הסרה מחנויות האפליקציות

במסגרת החקירה, דידי הוסרה מחנויות האפליקציות הסיניות, ואיתה 25 אפליקציות נוספות שמשמשות את עובדי ונהגי החברה. על דידי גם נאסר לרשום משתמשים חדשים לפלטפורמה עד סיום החקירה - שעשויה להימשך עשרה שבועות. הפלטפורמה היחידה של דידי שנותרה זמינה להורדה והרשמה עבור משתמשים חדשים בתקופה זו היא Piggy Express, שירות שהחברה השיקה במרץ 2020, אשר מיועד למשתמשים צעירים בערים קטנות בסין, ומתאפיין במחירים זולים יותר.
2 צפייה בגלריה
חברת דידי
חברת דידי
המניה צנחה. המטה של חברת דידי בבייג'ינג
(צילום: shutterstock)

פגיעה קשה בחברה

בשונה מחברות שיתוף נסיעות אחרות, שהתרחבו גם לתחומים כמו משלוחי מזון, מודל ההכנסות של דידי פחות מגוון. דידי הכניסה ב-2020 כ-22 מיליארד דולר (144 מיליארד יואן) כאשר 94% מתוכם הגיעו מתחום הנסיעות. החברה תתקשה לפרוץ לתחום המשלוחים מאחר שבסין שולטות בו ענקיות כמו מייטואן ו-Ele.me. לכן, פוטנציאל הצמיחה העיקרי שלה נובע מהרחבת תחום הנסיעות, וכניסה לשווקים חדשים. לפי דיווחים, היא הבטיחה למשקיעים בשיחות פנימיות כי תגיע לעשרות ערים שאין בהן שירות היום. בעוד שכרגע הלחץ הרגולטורי מונע מדידי לפעול, היא נמצאת מנגד תחת לחץ המשקיעים לאחר ההנפקה, ומחיר המניה שלה כבר צנח בעקבות ההתרחשויות. נכון להיום החברה צומחת בכ-50 מיליון משתמשים לשנה, והעיכוב כעת יכול להאט אותה משמעותית.

תגובת המתחרות

המתחרות של דידי, שרבות מהן מגובות על ידי יצרניות רכבים סיניות, כבר ממהרות לפי דיווחים לנצל את המצב כדי להגדיל את נתח השוק שלהן - להאיץ תוכניות התרחבות, להציע הנחות למשתמשים ולהגביר את התמריצים לנהגים. מייטואן, ענקית איקומרס ופלטפורמת משלוחי האוכל המובילה בסין, אפילו השיקה מחדש בשבוע שעבר את פלטפורמת הרכבים השיתופיים שלה, אותה סגרה ב-2019 לאחר שנתיים של פעילות. עם פתיחת השירות של מייטואן, החברה מציגה את מדיניות הפרטיות שלה עם עקיצה מרומזת לדידי - התחייבות לא להעביר מידע על משתמשים לצדדים שלישיים מבלי שקיבלה על כך אישור.

למה סין פועלת כך?

הצורך של סין להגנה על המידע של המשתמשים נשמע מוזר, שכן לא מדובר במדינה שמקדשת במיוחד את נושא הפרטיות. הפעולות של סין נוגעות יותר ל"מלחמה" הטכנולוגית שמתנהלת בינה לבין ארה"ב, ואת הצורך להגן על המידע יש לבחון בהקשר הזה.
חברות סיניות רבות הונפקו בארה"ב השנה, ועשרות נוספות עוד תכננו לעשות זאת. בארה"ב, שחשדנית כלפי סין, העבירו חוקים שדורשים מחברות שמונפקות בה לעבור בדיקה פיננסית מעמיקה - צעד שעורר מנגד את חשדותיה של סין.
דידי
החשש הסיני הוא מגישה של ממשלות אחרות למידע חשוב ורגיש על אזרחיה, והיא מציירת את הנושא ככזה שנוגע לביטחון לאומי. בשונה מחוקי הפרטיות האירופיים (ה-GDPR) שמתמקדים בפרטיות המשתמש, חוק אבטחת המידע הסיני מ-2017 קובע כי על חברות "לשמור על אבטחת מידע, להגן על ריבונות מרחב הסייבר ועל הביטחון הלאומי". המידע של חברות כמו דידי עשוי להכיל נתונים על פיזור אוכלוסין, תעבורה ועוד. בנוסף, בסין חוששים שחברות שיונפקו בארה"ב יהיו נתונות ליותר השפעות מהיריבה, כמו רגולציות מקומיות או דרישות בעלי המניות.
ייתכן שהפעולות מול דידי נעשו בכוונה כדי להבהיל חברות אחרות - לפי דיווחים, בסין העדיפו שהחברה תונפק בהונג קונג, אך לבייג'ינג לא הייתה יכולת חוקית למנוע את ההנפקה. ביוני סין העבירה את חוק אבטחת הסייבר (DSL) שייכנס לתוקפו בספטמבר, ויקשה על חברות להעביר מידע לחו"ל. לאחרונה אף הודיעו הרשויות על הצעת חוק שתדרוש מחברות טכנולוגיה עם מעל מיליון משתמשים לעבור בדיקת אבטחה לפני שיורשו להנפיק בחו"ל.

חברות נוספות שהממשלה פעלה נגדן

אחרי דידי, סין פתחה בחקירה של פלטפורמות טכנולוגיות נוספות, תוך התמקדות בחברות שהונפקו בארה"ב. מנהל מרחב הסייבר הודיע כי הוא חוקר את חברת גיוס העובדים אונליין Boss Zhipin, ושתי אפליקציות להשכרת שירותי משאיות, בחשדות להפרת חוקי אבטחת מידע וביטחון לאומי. גם הפלטפורמות הללו לא יוכלו לרשום משתמשים חדשים בזמן החקירה. לפני כן, רגולטורים סיניים כבר פעלו בנוקשות נגד חברות טכנולוגיה שהפכו לעוצמתיות, כמו מייטואן, וכן עליבאבא ואנט של היזם ג'ק מא. גם דידי עצמה הסתבכה בעבר מול הרגולטורים בנושאים כמו בטיחות נוסעים, חשש מתחרות לא הוגנת ומתשלומים נמוכים מדי לנהגים.

מה הלאה?

סין היא מדינה שמסוגלת להעביר חקיקה במהירות, והיא עשויה להדק עוד יותר את הרגולציה על חברות שרשומות בחו"ל, בעיקר בנושא העברת מידע שמבחינתה נחשב רגיש. הפעולות הרגולטריות הקשוחות אך הפתאומיות הללו בסין, מהוות גורם סיכון לא צפוי שעשוי להרתיע חברות סיניות נוספות מלהנפיק בחו"ל. אותן חברות יצטרכו לשקול את הסיכון הזה אל מול היכולת לגייס כסף ממשקיעים זרים. לפי דיווחים, בייטדאנס, החברה שמאחורי טיקטוק, ששקלה הנפקה בארה"ב או בהונג קונג, החליטה בסוף מרץ שלא להתקדם כרגע עם תוכניותיה - אחרי שנציגי ממשלה ביקשו ממנה להתמקד בנושא אבטחת המידע בפלטפורמה.
עבור דידי, מעבר לשיקום העסק והתדמית שמצפה לה, תביעות ייצוגיות של משקיעים בארה"ב מתגבשות כרגע נגדה בטענה כי ידעה שהיא עוברת על החוקים הסיניים, או שעשויה להיפתח חקירה נגדה, והסתירה את המידע הזה מהמשקיעים.