ככל שטלוויזיות חכמות הופכות ליותר ויותר פופולריות ונכנסות ליותר ויותר בתים, כך גובר החשש שגורמים זדוניים ישתפרו בניצול החולשות במכשירים הללו. רק לפני חודשיים הזהיר ה-FBI כי האקרים יכולים לפרוץ לטלוויזיות חכמות, להחליף ערוצים, להפעיל את המצלמה והמיקרופון ואפילו לפרוץ דרכה למחשב, באמצעות הרשת הביתית כמובן.
3 צפייה בגלריה
שלא יפרצו לכם לטלוויזיה
שלא יפרצו לכם לטלוויזיה
שלא יפרצו לכם לטלוויזיה
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
כיצד ניתן לשמור על הפרטיות ועל המידע שלנו בעידן שבו גם הטלוויזיה מחוברת לרשת? אילו פעולות לא כדאי לנו לעשות באמצעות הטלוויזיה החכמה? אלה ההמלצות של חברת אבטחת המידע ESET ושל איגוד האינטרנט הישראלי.

שימו לב להגדרות

כאשר אתם מגדירים את הטלוויזיה, שימו לב להגדרות הפרטיות והמידע שאתם מאפשרים למכשיר לאסוף או לשתף עם צדדים שלישיים. "כבר היו מקרים של טלוויזיות חכמות שאספו מידע רב מהלקוחות, כולל הקלטות קוליות. לכן חשוב שתקפידו להגדיר את נושא הפרטיות", אומרים ב-ESET, "אם יש תכונות שאינכם משתמשים בהן, מומלץ כי תכבו אותן".
באיגוד האינטרנט הישראלי מוסיפים: "בעת התקנת הטלוויזיה, במסכים הארוכים שאותם אנו לא קוראים, אנו ממליצים שלא ללחוץ על 'אישור' באופן אוטומטי בכל מסך. אל תאשרו מה שלא מוצא חן בעיניכם. יצרני הטלוויזיות לא יכולים לעקוב אחריכם ולאסוף את הפרטים שלכם ללא אישורכם".
הטלוויזיה כבר נמצאת אצלכם זמן מה? היכנסו להגדרות המכשיר - בכל טלוויזיה/סטרימר הגדרות אלו נראות אחרת. באופן כללי, נסו לחפש את הגדרות הפרטיות (Privacy), או את הגדרות המדיניות (Terms & Policy). שם, חפשו אפשרות לנטרל את איסוף הנתונים עליכם.

עדכנו את התוכנות

עדכנו את מערכת ההפעלה של הטלוויזיה באופן סדיר, בדיוק כפי שאתם עושים עם המחשב או הסמארטפון שלכם. עדכנו גם את האפליקציות ואת הדפדפן המובנה בטלוויזיה: בדומה לעולם המחשבים והסמארטפונים, גם יישומים אלה זקוקים מדי פעם לעדכון על מנת למנוע מעברייני רשת לתקוף את המכשירים. לכן חשוב לבדוק אם קיימים עדכונים זמינים ולבצע אותם. אם קיימים כאלו, תוכלו למצוא אותם לרוב בתפריט ההגדרות תחת "עדכוני תוכנה". ובכלל, אפליקציות כדאי להוריד רק מחנויות רשמיות.
3 צפייה בגלריה
נערה עם לפטופ
נערה עם לפטופ
קניות עדיף לעשות במחשב
(צילום: shutterstock)

כבו את המצלמה וכסו אותה

חלק מהטלוויזיות החכמות מגיעות עם מצלמה מובנית, ממש כמו במחשבים ניידים. הסכנה היא שמישהו יצליח להשתלט על המצלמה באמצעות חיבור אינטרנט לא מאובטח, אפליקציה זדונית שחדרה למערכת או מחסור בעדכוני התוכנה של המצלמה המשאירים אותה פרוצה לעיני כל. מומלץ לכבות את המצלמה, אבל אל תסתפקו בכך: הפתרון היעיל ביותר הוא לכסות את המצלמה עם סרט דביק ולהסיר אותו כשאתם צריכים להשתמש בה.

בטלו את החיפוש הקולי

החיפוש הקולי יכול להתגלות כפיצ'ר שימושי, אבל ייתכן שבשביל לחסוך הקלדה של כמה מילים אתם מקריבים את הפרטיות שלכם. אם המכשיר שברשותכם כולל את הפיצ'ר הזה, מומלץ לנטרל אותו, לפחות בזמן שאתם לא מבצעים חיפוש בפועל.

אל תגלשו לאתרים רגישים

באמצעות הטלוויזיות החכמות ניתן לגלוש כמעט לכל אתר, אך קחו בחשבון שבניגוד למחשבים, עולם האבטחה של הטלוויזיות החכמות נמצא בחיתוליו. בנוסף, מידע רב נאסף על ידי המכשירים האלו ומשותף עם "צדדים שלישיים" אלמוניים. לכן לא מומלץ לגלוש לאתר הבנק שלכם או לשלם על משהו באמצעות כרטיס האשראי מהטלוויזיה. עד שנושא האבטחה יעסיק יותר את היצרניות, השאירו מטלות אלה למחשב האישי.

היזהרו מווירוסים ופריצות

באיגוד האינטרנט אומרים כי המשתמש המצוי, שמשתמש בטלוויזיה חכמה כדי לצפות בנטפליקס או ביוטיוב, נמצא בסיכון מאוד נמוך כדי להיפגע ממתקפת סייבר. עם זאת, ככל שהטלוויזיות החכמות יהיו יותר נפוצות ולהאקרים יהיה מה להרוויח מפריצה אליהן, יתחילו לצוץ וירוסים יעודיים אליהן. רוצים להרגיש מוגנים יותר? התקינו אנטי-וירוס המותאם ל-Internet of Things.
3 צפייה בגלריה
ראוטר
ראוטר
הקפידו על שם וסיסמה חזקים ויחודיים לראוטר
(צילום: יח"צ)

הקפידו על אבטחת הרשת הביתית

הראוטר הביתי שלכם הוא השער שדרכו עוברת כל תעבורת המידע היוצאת מהטלוויזיה החכמה שלכם. ראוטר ישן, מחסור בהצפנה או בחומת אש גורמים לכך שיהיה קל יותר להאקר להשתלט על הטלוויזיה שלכם. מומלץ לוודא שאתם משתמשים בראוטר מודרני עם הצפנת WPA2, חומת אש אישית וכן שם משתמש וסיסמה חזקים וייחודיים. הקפידו תמיד לעדכן את הנתב, אם וכאשר עדכון כזה זמין, כמו גם את כל המכשירים המחוברים, כדי שתהיו מוגנים מפני פגיעויות שהתגלו ותוקנו לאחרונה.

השתמשו בשירותי סטרימינג בחוכמה

שימו לב כי הגלישה באינטרנט היא גם שער לגורמים זדוניים. תוקפים שמשתמשים באתרי הסטרימינג מבצעים גם קמפיינים של הנדסה חברתית וייתכן שינסו לפתות אתכם להורדה של קודים זדוניים. חפשו באופן פעיל את האתרים האמינים והלגיטימיים לצפייה בתכנים.