האם מתקרב היום שבו לא נזדקק כלל לכבלי הטענה עבור הגאדג'טים שלנו, שבו נוכל לשכוח מן הצורך לשאת אתנו (או לאתר) כבל כזה עבור הסמארטפון המתרוקן באמצע יום עבודה?
6 צפייה בגלריה
טכנולוגיית MagSage
טכנולוגיית MagSage
הטענה של אייפון ואפל ווטש במקביל
(צילום: יח"צ)
טכנולוגיית הטעינה האלחוטית אמורה היתה לפתור את הבעיה מזמן. היא קיימת כבר שנים רבות, עם מגבלות שונות. ב-2015 שילבה אותה סמסונג בגלקסי S6 אבל היא זכתה לזריקת מרץ רק ב-2017, כשאפל שילבה אותה לראשונה במכשירי אייפון 8. כאשר אפל מאמצת חידוש טכנולוגי – השוק כולו מיישר קו: ההשקה ההיא הולידה גל אדיר של סמארטפונים מכל היצרנים – בעיקר מדגמים יקרים – שניתן להטעינם אלחוטית. יותר מזה: חלקם אפילו יכולים להטעין אלחוטית גאדג'טים אחרים המוצמדים אליהם, כמו דגמי גלקסי S של סמסונג, למשל. מי שהרוויח בגדול היו יצרני המטענים האלחוטיים, שהמכירות שלהם זינקו במאות אחוזים.
ובכל זאת, נכון להיום, ולמרבה הפלא, ההטענה האלחוטית רחוקה מלהיות להיט נחשק: לא כל מטען בשוק תואם לכל מכשיר ומהירויות ההטענה נמוכות ולא משתוות עדיין למהירויות ההטענה של מטעני כבל. ויש גם בעיה שכל משתמש מכיר היטב: גם אם הטלפון מונח על "כרית" הטעינה האלחוטית, בכלל לא בטוח שהוא אכן יצר מגע ונטען. מיקום זהיר שלו על המשטח הוא קריטי, אחרת - אתה הולך לישון ורק בבוקר מגלה שהטלפון לא טעון כלל.
6 צפייה בגלריה
MagSafe
MagSafe
טכנולוגיית MagSafe של אפל
(צילום: יח"צ)

אנימציה על הצג

לפני שבוע וחצי אפל הכתה שוב, הפעם בשולי השקת דגמי אייפון 12 החדשים, תואמי הדור ה-5. אחת התכונות החדשות שנוספו להם היא MagSafe, טכנולוגיית טעינה אלחוטית המשולבת בהצמדה מגנטית חזקה, שמאפשרת לא רק טעינה, אלא גם חיבור קל ובטוח של מגוון אביזרים לגב האייפון וגם זיהוי מיידי שלהם במכשיר. הסוד הוא בשילוב רכיב רדיו ורכיבים מגנטיים בתוך האייפון עצמו.
זה אומר, שחסל סדר הניסוי והטעייה בחיפוש הנקודה המדוייקת שבה הסמארטפון מתחבר בוודאות למשטח האלחוטי ו"סוגר מעגל": המגנט עושה את העבודה. "זה סנסציוני", קבע השבוע כתב הטכנולוגיה של "פורבס", דיוויד פלאן. מבקר Cnet, רוג'ר צ'אנג, אף העז לטעון כי ל- MagSafe תהיה השפעה על השוק אפילו יותר מתאימות האייפונים החדשים לדור 5 ("זה כמעט חילול הקודש בשבילי לכתוב את זה").
איך זה יעבוד? בתוך הקרביים של מכשירי האייפון 12 שיבצה אפל רכיב רדיו NFC זעיר וכן מערך של מגנטים. אלה סודרו סביב סליל טעינה, שיכול לקלוט עד 15 וואט של חשמל - חזק ומהיר פי שניים מהטעינה האלחוטית הרגילה שאפשרו האייפונים הקודמים (אבל שווה לעוצמה האפשרית כיום ברוב מכשירי האנדרואיד עם טעינה אלחוטית). כאשר מקרבים מטען - או כל אביזר אחר - לגבו של האייפון, המגנטים הזעירים "מושכים" אותו למקום המדוייק. כשהוא קרוב מספיק, המטען כמעט מזנק אל המכשיר. קליק – והטעינה מתחילה. במקביל, על צג האייפון מוצגת אנימציה קצרה, המאשרת את הנעילה.
רעיון המגנט לא חדש: יש היום עריסות טלפון לרכב, שמתבססות על הדבקת לוחית מגנטית קבועה ובולטת על גב המכשיר לצורך הצמדתו. החידוש אצל אפל הוא, שכאן המגנט משולב כבר במכשיר, ושמדובר בתקן שאמור להפוך מקובל על הכל ונפוץ מאוד. יצרני מכוניות, למשל, יוכלו מעתה לשלב לצד לוח השעונים משטח קטנטן המיועד להצמדת הסמארטפון, בלי צורך בהתקנת עריסה מיוחדת. יצרני רהיטים כמו איקאה ימשיכו לשלב משטחי הטענה בשולחנות ובשידות, אבל מעתה גם בזווית אנכית, בלי לחשוש מנפילה ומתזוזה. המגנט יעשה את העבודה.

המטען המתקפל

בכלל, אחרי שנים של תרדמת, נראה שהטעינה האלחוטית הופכת לחזית הקרב החדשה בין יצרניות הסלולר. במקביל להצגת הטכנולוגיה החדשה של אפל, הכריזה שיאומי הסינית בשבוע שעבר על פיתוח חדש, שמתמודד עם הבעיה הכי גדולה של הטעינה האלחוטית: האיטיות המייגעת, שעומדת בניגוד מעצבן למהירויות ההולכות וגוברות שמציעים כבר מטעני הכבל הסטנדרטיים.
שיאומי, שמקדישה באופן מסורתי משאבים רבים למחקר בנושא, הציגה טעינה של סוללת 4,000 מיליאמפר-שעה מ-0% ל-50% בתוך 8 דקות, ומ-0% ל-100% ב-19 דקות בלבד. מדובר בהספק מדהים של 80 וואט – יותר מפי 5 מן ההספק שמציעה אפל בפיתוח החדש ויותר מתקן ההטענה האלחוטית צ'י (Qi). לשם השוואה, זהו גם ההספק המהיר ביותר המוכר בטעינה רגילה (בכבל), שאותו הציגה ענקית סינית אחרת, Oppo, בתחילת השנה.
6 צפייה בגלריה
MagSafe
MagSafe
הטעינה האלחוטית חוזרת לחזית
(צילום: יח"צ)
הטכנולוגיה של שיאומי עדיין לא הוטמעה במכשירים שנכנסו כבר לקו הייצור, אבל בינתיים היא מציעה טעינה אלחוטית מלאה ב-40 דקות בלבד במכשירי Mi 10 Ultra, בהספק של 50 וואט. שיאומי לא לבד. Oppo הציגה בחודש יולי האחרון טעינה אלחוטית מהירה של סוללת 4,000 מיליאמפר-שעה ב-30 דקות, בהספק של 65 וואט. סינית שלישית, OnePlus, השייכת לאותו תאגיד ענק, הציגה השנה מטען אלחוטי מהיר למכשירי OnePlus 8 Pro, שיכול להטעין 50% מהסוללה בחצי שעה, ב-30 וואט.
הפיתוחים האחרונים אמנם מעוררים התפעלות, אבל עדיין רחוקים מלהפוך לסטנדרט נפוץ בשוק. חשוב לדעת, שכדי להגיע למהירויות שהיצרניות הסיניות מציעות נדרשים גם סמארטפונים וגם מטענים אלחוטיים שתומכים בהן.
אפל, על כל פנים, תתחיל למכור בקרוב שני מטענים אלחוטיים חדשים בטכנולוגיה שלה; האחד רגיל, והשני כפול ומתקפל ויכול להטעין במקביל גם אייפון וגם אפל ווטש. יצרניות אביזרי גאדג'טים גדולות, כמו "בלקין" ו"גריפין", ימכרו גם הן מטענים דומים. אפל דאגה, כמובן, שרק מטענים עם רישוי שלה – תמורת אחוזים מהמכירות – יוכלו להציע עוצמת טעינה של 15 וואט. מטענים אלחוטיים אחרים יוכלו לספק לאייפונים טעינה איטית יחסית, בעוצמת 7.5 וואט בלבד.

מסך נעילה בצבע הכיסוי

המגנט החזק המשולב באייפונים החדשים מאפשר לבצע הצמדה גם של אביזרים כמיטב הדמיון. למשל, סוללה חיצונית נוספת; למשל, ארנק קטן לכרטיסי זיהוי ואשראי (אפל כבר מציעה ארנק כזה); וכמובן, כיסוי מגן ש"יתלבש" על המכשיר בקליק, ואפילו יתאים את צבע מסך הנעילה לצבע הכיסוי. אפשר גם לחבר מספר אביזרים באופן מגנטי זה על גבי זה. לדוגמה: להצמיד למכשיר כיסוי קבוע, ובלי להסיר אותו - להטעינו באופן אלחוטי. האופציה הזו פותחת פתח לשוק אדיר, חדש, של כיסויים מגנטיים לסמארטפון, שבקרוב נראה בדוכני רחוב וכמובן, ב"עלי אקספרס" ודומיו.

6 צפייה בגלריה
MagSafe
MagSafe
למה לא להצמיד את הארנק לאייפון?
(צילום: יח"צ)
לפי אתר Patently Apple, אפל מתכננת להשיק גם כיסוי לטלפון, שישמש כמטען לאוזניות האיירפודס הפופולריות שלה. ישולבו בו שנאי זעיר ועריסה למיקום האוזניות בהצמדה מגנטית: האוזניות נטענות בו-זמנית עם הטלפון.
השימוש במגנט אינו חדש באפל, בלי קשר לטעינה האלחוטית. המותג MagSafe הוא ריענון של אותו מותג מ-2006, רק שאז הוא התייחס לטכנולוגיה מגנטית, שאפשרה לחבר מחשבי מקבוק ניידים לחשמל. כבל החשמל של המחשב "נמשך" אל השקע במחשב באמצעות מגנט, מה שאיפשר גם לנתק אותו במשיכה בלבד. המגנט היה חזק מספיק כדי לחבר את הכבל אך עדיין רופף מספיק כדי להשתחרר בקלות במקרה של תקלה. MagSafe המקורי היה פופולרי מאוד בקרב משתמשי Mac, ובכל זאת, אפל הפסיקה לשלבו במחשביה מ-2016.
גם בעולם הסלולר החיבור המגנטי כבר נוסה בעבר, והספקנים ברשת הזכירו השבוע כי לא התקבל בהתלהבות. בשנת 2016 הציגה מוטורולה את סדרת Moto Z - סמארטפונים שהתחברו באופן מגנטי לאביזרי הרחבה שונים, שמוטורולה קראה להם "מוטו-מודס": בין השאר סוללת הרחבה, מקרן זעיר, קונסולת משחקים זעירה, ואפילו מצלמה עם זום אופטי. ה"מוטו מודס" מעולם לא הפכו ללהיט גורף.
6 צפייה בגלריה
טכנולוגיית MagSage
טכנולוגיית MagSage
מטענים של חברת בלקין
(צילום: יח"צ)
"הבעיה היא, שעיצובים מודולריים מושכים יותר מהנדסים מאשר צרכנים", אמר ל-Cnet אבי גרינגרט, אנליסט בחברת TechSponential. "אנשים קונים את הטלפון הטוב ביותר שהם יכולים להרשות לעצמם, שעונה על הצרכים שלהם עכשיו, לא פלטפורמה להתעסק איתה מאוחר יותר". האם אפל - בזכות המותג הפופולרי, המעריצים המושבעים שלה ו-180 מיליון דגמי האייפון 12 שתמכור השנה לפי חברת המחקר "סטרטג'י אנליטיקס" – תצליח היכן שנכשלה מוטורולה? לפי גרינגרט, אגב, התשובה חיובית: "MagSafe מבריקה בפשטות שלה".

הלחם והחמאה

שאלה מרכזית אחרת היא אם מתחרותיה של אפל ימהרו לפתח לטכנולוגיה גרסה משלהן. ניסיון העבר מלמד, שריבוי תקנים וחוסר אחידות רק פוגע בכולם ומרגיז את הצרכנים, אבל לא סביר שסמסונג, למשל, תעלה בדעתה לרכוש את הטכנולוגיה מאפל. סטיב מאלוני, סגן נשיא בכיר ביצרנית אביזרי הגאדג'טים "בלקין", אמר השבוע כי מוצרי MagSafe הראשוניים שנחשפו הם רק קצה הקרחון, ה"לחם וחמאה" הבסיסיים, בהשוואה לתוכניות לאביזרים עתידיים המבוססים עליה: "חלק מהרעיונות שעולים אצלנו הם די פרועים", אמר, "זה הולך להיות כיף להפוך אותם למציאות".
מומחי טכנולוגיה טוענים כי ב-MagSafe אפל סוללת את הדרך למכשירים שלא יזדקקו כלל לשקע טעינה. מעבר לנוחות השימוש, הטעינה האלחוטית תחסוך תקלות ושברים הנפוצים כיום ברכיבי השקע והתקע הרגישים, תאפשר איטום טוב יותר ממים ומאבק, וגם תפנה מקום יקר מפז בקרבי המכשיר. למשל – לצורך הגדלת הסוללה. צעד כזה של אפל, אגב, יכול לבוא במהירות ובהפתעה, אפילו בשנה הבאה: כך "הרגה" החברה בזמנו את כונן הדיסקטים במחשב, את הלחצנים הפיזיים בטלפון, ועוד.

מסתרי ה-Airpower הנעלם

לפני 3 שנים בדיוק, ב-12 בספטמבר 2017, במהלך ההשקה החגיגית של אייפון 8 ואייפון X, הכריז מנכ"ל אפל, טים קוק, על מטען אלחוטי מבטיח במיוחד בשם AirPower. כרית הטעינה שלו, הבטיח קוק, תדע לטעון אלחוטית, בו-זמנית, עד שלושה מכשירים - אייפון, אוזניות AirPods ושעון אפל ווטש.
6 צפייה בגלריה
MagSafe
MagSafe
AirPower של אפל. נגנז
(צילום: יח"צ)
המטען המסקרן תוכנן להופיע בשוק בתחילת 2018, ואב-טיפוס שלו אפילו הועמד לבחינת הקהל בהשקה; אבל הוא מעולם לא ראה אור. זמן קצר אחרי ההשקה אפל הסירה כמעט את כל אזכורי AirPower מאתר האינטרנט שלה. ההבטחה שלא מומשה כל-כך לא אופיינית לאפל, עד שהיא עוררה ספקולציות נרחבות ברשת ומחוצה לה.
לפי חלק מן הדיווחים שדלפו מהחברה, היא נתקלה ברגע האחרון בכמה בעיות פיתוח. בין ההשערות: המהנדסים התקשו לעמוד באתגרי ניהול החום במכשיר, ובעיקר התקשו בשילוב סלילים לשני תקני טעינה שונים, שנדרשו כי השעון של אפל עושה שימוש בתקן ספציפי משלו. בלוגרים הידועים בקשריהם הטובים באפל טענו, כי מהנדסים שבחנו את AirPower טענו ש"זה לעולם לא יכול לעבוד מבחינה תרמית".
רק בסוף מרץ 2019 הודה דן ריקיו, סגן נשיא בכיר להנדסת חומרה באפל, כי "לאחר מאמצים רבים, סיכמנו ש- AirPower לא תשיג את הסטנדרטים הגבוהים שלנו וביטלנו את הפרויקט". בחודשים האחרונים פורסמו ברשת שמועות חדשות, לפיו הפרויקט הותנע מחדש אחרי שנפתרה בעיית ניהול החום.